Take a fresh look at your lifestyle.

۲۰ درس موفقیت از جزء ۲۰ قرآن کریم ( قسمت ششم ) / تبدیل بدی به خوبی

قرآن کریم، کتاب آسمانی ما مسلمانان و وحی منزل از خدای رحیم و کریم به نبی اخلاق و رحمت محمد مصطفی (ص)، بیش از ۱۴ قرن است که با نور و ذات قدسی اش، رهنما و رهگشای صدها میلیون نفر مسلمان بوده است. امروز که اسلام و قرآن و پیامبر رحمت و ائمه معصومین (علیهم السلام) از سوی جاهلان به ظاهر مسلمان یا ناآگاهان ضداسلام، دستخوش لوث و آلودگی شده و هر روز جنایات متعددی به نام اسلام و قرآن در زندگی بشر در حال رقم خوردن است و از دیگرسو عده ای ناآگاه، تمام اسلام را همین پنداشته اند و خاک بر آفتاب نورانی اسلام می پاشند، بهترین و بیشترین حمایت از اسلام و قرآن، معرفی صحیح و همه جانبه اسلام و بعد رحمانی و اخلاقی آن و تبلور اعجاز و تقدس قرآن است.

وظیفه ماست که بیش از پیش اسلام و قرآن را بشناسیم و آن را بشناسانیم و با اجتهاد و تدبر و تفکر در قرآن و تفاسیر جدید و به روز از این مفاهیم و تعالیم، باید بتوانیم بهره گیری و استفاده خویش از آنها را تعالی بخشیم.

در مقاله پیش رو و با ذهن و نگاه نه چندان گسترده و عمیق من، از جزء ۲۰ قرآن، ۲۰ آموزه و درس جالب در زمینه موفقیت و مدیریت و بهروزی، قابل استخراج به نظر رسید که بی گمان در همین جزء از قرآن، درس ها و تعالیم دیگری نیز نهفته است و ۳۰ جزء قرآن عظیم و دیگر تعالیم و معاریف نبی اکرم، هزاران نکته روشن و غیر روشن برای ما به میراث گذاشته است که فقط باید آنها را ببینیم و درک کنیم. با این پیش زمینه ۲۰ درس موفقیت از جزء ۲۰ قرآن کریم را با هم مرور می کنیم:

 ۱۶ – ظلم خودمان بر خودمان!

فَکُلّاً أَخَذْنَا بِذَنبِهِ فَمِنْهُم مَّنْ أَرْسَلْنَا عَلَیهِ حَاصِباً وَمِنْهُم مَّنْ أَخَذَتْهُ الصَّیحَهُ وَمِنْهُم مَّن خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ وَمِنْهُمْ مَّنْ أَغْرَقْنَا وَ مَا کَانَ اللَّهُ لِیظْلِمَهُمْ وَ لَکِن کَانُواْ أَنفُسَهُمْ یظْلِمُونَ؛ پس هر یک (از آنان) را به (جرم) گناهش گرفتار (عذاب) کردیم، پس بر بعضى از آنان باد شدید ریگ افشان فرستادیم و بعضى از آنان را صیحه‏ آسمانى (و بانگ مرگبار) فرا گرفت و برخى را در زمین فروبردیم و بعضى دیگر را غرق کردیم و چنان نبود که خداوند بر آنان ستم کند، بلکه خودشان بر خود ستم کردند.  (عنکبوت / ۴۰)

یکی از علل مهم عدم موفقیت ما و افول و زوال و انحطاط ما آدمیان، ظلم خودمان به خودمان بوده است. خداوند منان به هیچ کس ظلم و ستم و بدی نمی کند و آنچه ما از عذاب و بدی ها می بینیم همه نتیجه اعمال خودمان است. بسیاری از ما آدمیان از آنجا که موفقیت و سعادت را در پول و ثروت و شهرت و مکنت دانسته ایم، عدم دستیابی به این ظواهر دنیوی را نشانه ظلم و ستم الهی و محرومیت خود پنداشته ایم؛ لیکن اگر زاویه دیدمان را تغییر دهیم و سعادت و کمال انسان را اصل بدانیم نه بهره وری از ظواهر دنیوی، در این صورت، می بینیم که بهره مندی ما از نعمات الهی و از ابزار دنیوی برای دستیابی به سعادت و کمال یکسان است و این ما هستیم که با دور شدن از اصول اخلاقی و ایمانی، به خود و اطرافیان مان ظلم می کنیم!

۱۷- تبدیل بدی به خوبی

یمُوسَى‏ لَا تَخَفْ إِنِّى لَا یخَافُ لَدَىَّ الْمُرْسَلُونَ إِلَّا مَن ظَلَمَ ثُمَّ بَدَّلَ حُسْناً بَعْدَ سُوءٍ فَإِنِّى غَفُورٌ رَّحِیمٌ؛  (ما به او گفتیم:) اى موسى! نترس که پیامبران در آستان من نمى‏ترسند. مگر کسى که ستم کند؛ سپس بعد از بدى کار خوبى را جایگزین کند همانا که من بخشنده‏ مهربانم.  (نمل / ۱۰ و ۱۱)

این آیه مبارکه تأکید بر آن دارد که غفران و رحمت الهی هر بدی قابل تبدیل به خوبی است و اگر انسان اعمال ناصالح و ناشایست خود را با اعمال صالح جبران کند، به زودی و به خوبی جبران مافات شده و با چشم پوشی خدای غفور و رحیم مواجه است. این موضوع در زندگی روزمره ما نیز کاربرد دارد و ما باید بدانیم که برای کسب موفقیت و سعادت، بهتر آن است که از خداوند و عذاب او نهراسیم و اگر در حق خودمان، نفس مان، نزدیکان مان یا اطرافیان و اجتماع مان بدی کردیم، می توانیم با اعمال صالحانه و شایسته به نیکی جبران مافات کنیم.

۱۸- توکل بر خدا و تلقین موفقیت

فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّکَ عَلَى الْحَقّ الْمُبِینِ؛ پس بر خداوند توکّل کن  (و بدان) که تو بر حقّ آشکار هستى.  (نمل / ۷۹)

توکل بر خداوند منان و تلقین موفقیت و اعتقاد به مسیر از اصول موفقیت و پیروزی در طی مسیر زندگی است. یکی از شرایط موفقیت یک رهبر و مدیر در هر سازمان و نیز از اصول موفقیت یک انسان حتی ساده، توکل بر خداوند است که این توکل می تواند برای فرد نوعی آرامش روانی حاصل کند. در کنار این موضوع، تلقین موفقیت و خود را حق دانستن نیز اثرات مثبتی دارد و توجه به حقانیت مسیر و تلقین آن، انسان را در برابر حوادث زودگذر بیمه می کند!

۱۹ – انرژی مثبت از شکرگزاری

قَالَ هَذَا مِن فَضْلِ رَبِّى لِیبْلُوَنِى ءَأَشْکُرُ ام أَکْفُرُ وَمَن شَکَرَ فَإِنَّمَا یشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّى غَنِىٌّ کَرِیمٌ؛ سلیمان گفت: این (توانایى وزیر من که مقدارى از علم کتاب و اسم اعظم را مى‏داند،) از لطف پروردگار من است، تا مرا (با این نعمت‏ها) بیازماید که آیا شکرگزارم یا کفران مى‏کنم؟ و هر کس شکر کند، قطعا به سود خویش شکر ورزیده و هر کس کفران کند (به ضرر خویشان گام نهاده، زیرا) پروردگار من (از شکر مردم) بى‏نیاز و کریم است. (بى‏نیازى و کرامت، براى خداوند ذاتى است و هرگز وابسته به شکر یا کفران کسى نیست.  (نمل ۴۰)

یکی از راهکارهای دریافت انرژی مثبت در راستای کسب موفقیت بیشتر، شکرگزاری از خداوند منان است. دیدن و شنیدن و لمس کردن نعمات الهی و شکرگزاری آنها، نه تنها موجبات زیاد شدن آن نعمات از سوی خداوند خواهد شد که از لحاظ روان شناختی نیز به ایجاد انرژی مثبت و روحیه مناسب در انسان کمک خواهد کرد.

۲۰- قرآن، وسیله هدایت و رحمت

وَإِنَّهُ لَهُدىً وَرَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ‏؛ و به راستی که آن  (قرآن) براى اهل ایمان، مایه‏ رحمت و هدایت است.  (نمل /۷۷)

همان گونه که در تمامی آیات فوق نیز بررسی و مشاهده کردیم که در یک جزء از ۳۰ جزء قرآن کریم چه آموزه های معنوی و انسانی و اخلاقی برای انسان نهفته است که می تواند به سعادت و کمال و موفقیت او یاری رساند، بی گمان باید اذعان کنیم که این معجزه الهی، وسیله ای برای هدایت و رحمت است، لیکن برای کسانی که آن را درک کنند و به کار گیرند و در آن تدبر کنند.

محقق و پژوهشگر مدیریت

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.