Take a fresh look at your lifestyle.

۱۰ نکته باور نکردنی در ارتباط با بازاریابی پایگاه داده

همانگونه که می‌دانید پایگاه داده یکی از منابع ارزشمند هر کسب و کاری محسوب می‌شوند. زیرا ردیابی مشتریان برای ارائه‌ی پیشنهاد، فروش محصولات و به تبع آن افزایش سود و جذب مشتریان جدید به کمک اطلاعات موجود در پایگاه داده یا بانک اطلاعاتی کسب و کارها به راحتی میسر می‌شود. به همین دلیل است که بازاریابی پایگاه داده هنوز هم یکی از شیوه‌های قدرتمند بازاریابی است. در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم نکات باورنکردنی را در ارتباط با بازاریابی پایگاه داده برای شما گردآوری کنیم.

۱۰ نکته باور نکردنی در ارتباط با بازاریابی پایگاه داده

۱) انتخاب فرمت مناسب برای پایگاه داده

یکی از مهمترین نکاتی که در بازاریابی پایگاه داده باید مد نظر قرار گیرد، انتخاب فرمت مناسب برای داده‌ها است. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای مناسب یکی از پراهمیت‌ترین بخش تنظیم بانک اطلاعاتی مشتریان کسب و کار شما است. زیرا توجه به این نکته ضروری است که پایگاه داده باید با انواع سخت‌افزارها قابل استفاده باشد. یعنی بانک اطلاعاتی مشتریان شما نباید وابسته به سخت افزار یا سیستم عامل خاصی باشد تا هرگز از بین نرود.

۲) سازماندهی مناسب پایگاه داده

نکته مهم دیگری که در ارتباط با بازاریابی پایگاه داده باید مد نظر قرار گیرد طبقه‌بندی و سازماندهی مناسب آن است. توجه داشته باشید که تمام تماس‌هایی که در پایگاه داده ثبت می‌شوند، نمی‌توانند برای کسب و کار مشتری بالقوه تلقی شوند. از این رو سازماندهی مناسب و طبقه‌بندی و گروه‌بندی تماس‌های ورودی می‌تواند تاثیر به سزایی برای عملکرد اثربخش استراتژی بازاریابی داشته باشد.

۳) ارسال پیام صحیح به هر گروه از مشتریان

همانگونه که می‌دانید انتخاب بیان و لحن مناسب یکی از مهمترین نکاتی است که در بازاریابی پایگاه داده باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین پس از گروه‌بندی مشتریان، متن پیام مناسبی برای هر گروه باید تنظیم شود. زیرا معمولا همه افرادی که در یک گروه قرار می‌گیرند خصوصیات احساسی و اخلاقی خاصی دارند که انتخاب لحن مناسب می‌تواند نقش موثری در پیشبرد بازاریابی احساسی مشتریان داشته باشد.

۴) پیشبرد استراتژی فروش طبق چشم‌انداز

تعیین چشم‌انداز باعث می‌شود که در هر مرحله از فروش و بازاریابی محصولات همواره تمامی مشتریان مد نظر قرار گیرند. توجه به تمامی مشتریان از قشرهای مختلف و برخورد با آن‌ها طبق چشم‌انداز فروش تاثیر به سزایی در موفقیت استراتژی بازاریابی و فروش کسب و کار شما خواهد داشت.

۵) تماس مداوم با مشتریان

ممکن است فاصله زمانی نسبتا طولانی بین تماس با مشتریان و تکمیل فرآیند خرید آن‌ها باشد. اما به عنوان یک بازاریاب یا مدیر فروش هرگز نباید از این امر دلسر شوید. بلکه با برقراری تماس مداوم با مشتریان و پیشنهاد محصولات جدید به آن‌ها همواره به آن‌ها یادآوری کنید که در صدد راحتی هر چه بیشتر آن‌ها تلاش می‌کنید و برایشان ارزش قائل هستید.

۶) تجزیه و تحلیل فعالیت‌های بازاریابی

تجزیه و تحلیل فعالیت‌های مربوط به فرآیند بازاریابی تاثیر به سزایی در رشد و بهبود فرآیند بازاریابی کسب و کار شما خواهد داشت. زیرا تدوین استراتژی بازاریابی پایگاه داده از روی نرخ تماس با مشتریان و فرکانس ورودی سایت‌ و … رابطه مستقیمی دارد. بنابراین با تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از فعالیت‌های بازاریابی می‌توانید گام موثری در راستای تحقق اهداف بازاریابی خود داشته باشید.

بازاریابی پایگاه داده

تجزیه و تحلیل فعالیت‌های مربوط به فرآیند بازاریابی پایگاه داده تاثیر به سزایی در رشد و بهبود فرآیند بازاریابی کسب و کار شما خواهد داشت.

۷) به روز نگه داشتن پایگاه داده مشتریان

متاسفانه بسیاری از صاحبان کسب و کارها به اشتباه فکر می‌کنند که پایگاه داده فقط باید شامل اطلاعات مشتریانی باشد که خرید خود را تکمیل کرده و یا تماس تلفنی داشته‌اند. اما به منظور موفقیت در پیشبرد استراتژی بازاریابی پایگاه داده همواره باید این نکته مد نظر قرار گیرد که تمام فالورهای شبکه‌های اجتماعی و کسانی که در کمپین‌ها و مسابقات مربوط به کسب و کار شما شرکت می‌کنند نیز می‌توانند در گروه مشتریان بالقوه شما قرار گیرند که می‌تواند به بالفعل تبدیل شود.

۸) جمع‌آوری اطلاعات صحیح

به یاد داشته باشید که هر چه اطلاعات جمع‌آوری شده کامل‌تر و جزئی‌تر باشند پیشبرد استراتژی بازاریابی شما ساده‌تر خواهد بود. داشتن نام، شماره تلفن، ایمیل و جمله کوتاهی در مورد علاقمندی‌های مشتریان می‌تواند بازاریابی پایگاه داده‌ای شما را تسهیل نماید. بنابراین از تمام توان خود برای جمع‌آوری اطلاعات صحیح مشتریان از کانال‌های ارتباط با مشتری خود استفاده کنید.

۹) استفاده از ابزارهای مناسب برای مدیریت پایگاه داده

ابزارهای مختلفی برای مدیریت پایگاه داده موجود هستند. اما در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید باید بهترین و مناسب‌ترین ابزارهای موجود را برای مدیریت پایگاه داده خود استفاده کنید که در صورت عوض شدن مسئول مربوطه، دسترسی به این اطلاعات و ویرایش و به روز رسانی آن‌ها به سادگی امکان پذیر باشد و شما را با هزینه‌های گزافی رو به رو نکند.

۱۰) مشتریان فعلی خود را فراموش نکنید

مشتریان فعلی شما مهمترین و غنی‌ترین منبع برای کسب و کار شما هستند. حتی اگر این مشتریان مدت بسیار طولانی است که از شما خرید نکرده‌اند نیز سعی کنید با آن‌ها در تماس باشید. این کار باعث یادآوری نام برند شما برای آن‌ها شده و احساس توجه و قدردانی برای آن‌ها فراهم می‌کند.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.