سه مورد از بزرگترین پنداشتهای نادرست از صنعت روابط عمومی
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– رشته روابط عمومی یک رشته جالب است. درباره این گفته فکر کنید-خارج از حیطه کاری افبیآی، صنایع معدودی وجود دارند که همانند روابط عمومی در لفافه پنداشتهای نادرست باشد. ظاهراً «روابط عمومی» یک حرفه بسیار جالب و جذاب است.
با این وجود، به همین دلیل مردم فکر میکنند که چیزهایی درباره روابط عمومی میدانند، اما در واقع، آنها چیزی نمیدانند. اما حالا وقت آن رسیده که پنداشتهای نادرست را تصحیح نماییم. موارد زیر سه مورد از مطرحترین باورهای روابط نادرست پیرامون عمومی هستند که در اینجا تصحیح شدهاند:
۱٫ روابط عمومی بازاریابی است
نه، روابط عمومی بازاریابی نیست، اما دلیلی نسبتاً منطقی برای اشاعه این باور غلط وجود دارد. تا جایی که روابط عمومی مدنظر است، تغییرات زیادی شامل بهینهسازی موتور جستجو، مدیریت رسانه اجتماعی و بازاریابی محتوا در این حیطه به وقوع پیوستهاند.
اما، مطمئناً، همه چیز به صورت یکسان صورت نگرفته و یکسان نیستند. مگان الی، از مرکز او اف دی (OFD) در گفتگو با روزنامه روابط عمومی ریگان گفته است: «من مشتریانی محتمل دارم، مثلاً کسی که میخواهد به سادگی من را برای ارائه و اجرای روابط عمومی استخدام نماید، این در حالی است که یک رویکرد جامع بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی معمولاً بهتر از ارائه لیستی از توصیهها و دستور العملها میباشد».
اساساً بازاریابی روی رسانه پرداختی تمرکز دارد و روابط عمومی روی رسانه رایگان. رویکرد شخص ثالث چیزی است که سبب میشود روابط عمومی یک اقدام بسیار خوب برای شرکتها با هر سایزی باشد، شرکتهایی که در پی ترویج و تبلیغ محصولات و خدمات آتی خود هستند. در این نقطه است که مهمترین تفاوت به وجود میآید.
۲٫ نتایج روابط عمومی قابل ارزیابی و سنجش نیستند
این مسئله زمانی صادق است که نسبت به روابط عمومی مقاومت و سرسختی وجود دارد. اگرچه سنجش و ارزیابی روابط عمومی دشوار است و نیازمند خلاقیت بیشتر و فراتر از خلاقیت موجود میباشد، اما با گذشت ظرف سالها، روابط عمومی تحلیلهای بلادرنگی را انجام داده است که از نظر محبوبیت شدیداً ارتقاع داشته است. مهمترین سنجشهای کمی و کیفی در قالب موارد زیر ظاهر شدهاند:
نظرسنجیهای مشتری رقیب و مصرف کننده
مطرح کردن و تاثیرات رسانهای
ارجاعات ترافیک شبکه
افزایش در فروش
به علاوه، اگر در حیطه فعالان روابط عمومیای کار میکنید که جهت پاسخگویی و مسئولیت برای خدماتشان از طریق گزارشهای معمول و برنامهریزی شده تمایل آشکاری ندارند، احتمال زیادی وجود دارد که آنها نسبت به خدمات شان اطمینان ندارند.
۳٫ کار در حیطه روابط عمومی یک فعالیت آسان است
برای افرادی که از بیرون به روابط عمومی نگاه میکنند، این کار چندان کار دشواری نیست و به انرژی زیادی نیاز ندارد. وقتی که چند ایمیل ارسال شوند و چندین تماس تلفنی هم گرفته میشود، درست همین موقع است که برتری رسانه ای حاصل میشود.
اما کار به این راحتی نیست. در دوره حاضر، و با وجود کانالهای رسانهای متعدد، خلق رسانه، تدوین و معرفی به کارها و اموری دشوار بدل شدهاند.
شبکههای حرفهای، و مزایای حاصله از آنها، یک شبه به وجود نیامدهاند. به علاوه، آنها محصول و نتیجه ساعتهای بیشماری از کار سخت هستند که بسیاری از آنها در خارج از محیط کار صورت میگیرند.
به دشواری های مذکور، مشکلات کار با تعداد بیشماری از مشتریان و افرادی متفاوت را اضافه کنید که با صنایع بسیار پیچیده و مهلتهای بی پایان آشنا شدهاند و حالا شما کاری دارید که برای این کار افراد مناسب و متخصص انگشت شماری وجود دارند.
هر که هستید و هر آنچه که برای گذارن زندگی انجام میدهید، در نقطهای، مجبور خواهید شد تا با فردی یا چیزی تماس بگیرید که به روابط عمومی مرتبط میباشد.
خوشبختانه از این نقطه به بعد، و وقتی که در احاطه افرادی هستید که به شایعات پیرامون فعالیت روابط عمومی دامن زدهاند، از تجهیزات و امکانات لازم برای دفع و خلاص شدن از این پنداشتهای غلط به شکلی صحیح و به موقع برخوردار هستید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
گروه ترجمه شارا