فضاهای تبلیغات محیطی در یزد باید مدیریت شود
بهرهبرداری غیراصولی از فضاهای تبلیغاتی شهر یزد باعث شده است استفاده از سازه هایی نظیر استندها و بیلبوردهای تبلیغاتی که همگی فرصتی برای زیباسازی شهر هستند نه تنها شهر را زیبا نکنند، بلکه باعث آلودگی بصری نیز گردند. فضاهای تبلیغاتی غیرمجازی که گاهی در کنار فضاهای مجاز تبلیغاتی، تضاد و ناهماهنگی در مدیریت فضاهای تبلیغاتی ایجاد می کنند.
به گزارش پایگاه خبری محیطی ، امید فتاحی ، مدیرعامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد گفت : باید تمام عناصر تبلیغات محیطی شهر یزد بر اساس نظر کارشناسان کارگروه فنی و تخصصی سامان یابند .
وی افزود: این نظرات بعد از جلب نظر مساعد شهردار و تصویب در شورای اسلامی شهر از سوی سازمان رفاهی- تفریحی اجرا خواهد شد.
مدیرعامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد ادامه داد: از تمام شهروندان میخواهیم که به قوانین تبلیغات محیطی پایبند باشند تا هماهنگی بصری شهر حفظ شود.
حمیدرضا صالحیه یزدی ، نایب رئیس انجمن صنفی کانونهای تبلیغاتی استان یزد با اشاره به ناهماهنگی های فضاهای تبلیغاتی شهر یزد گفت : این ناهماهنگی ها بین سازمانهای فرهنگی شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها باعث شده است که از این فضاها بهرهبرداری موثری صورت نگیرد و متاسفانه این فضاها بدون برنامهریزی در حال افزایش است.
این عضو انجمن اساتید و طراحان گرافیک یزد افزود: تعداد فضاهای تبلیغاتی هیچ سنخیتی با تعداد واحدهای صنفی شهر ندارد. برای مثال در فاصله میدان شهدای محراب تا میدان ابوذر یزد که بسیار فاصله کوتاهی است، ۴۰۰ فضای تبلیغاتی کوچک و بزرگ قرار گرفته و در کنار آن نزدیک به ۲۵۰ تابلوی تجاری نیز نصب شده است که ذهن را به شدت برآشفته میکند.
وی افزود : عبور از بین این حجم تبلیغات، مانع توجه به تبلیغ و از بین رفتن آرامش شهروندان میشود و به این ترتیب تبلیغات انجامشده نیز کارکرد درستی نخواهند داشت.
حمیدرضا صالحیه با اشاره به طرح ساماندهی سازه های تبلیغاتی ادامه داد : یک مشاور توانمند و مجرب باید با بررسی میدانی فضاهای تبلیغاتی شهر و بهدستآوردن نسبت تعداد فضاهای تبلیغاتی به تعداد صنوفی که در هر محور قرار گرفته است، طرح مناسبی را برای ساماندهی این وضعیت ترسیم کند و البته باید توجه داشت که ساختار تبلیغات محیطی شهر یزد به عنوان یک شهر خشتی و تاریخی با دیگر شهرهای کشور متفاوت است و باید نسخه مجزایی برای آن پیچیده شود.
نایب رئیس انجمن صنفی کانونهای تبلیغاتی استان اضافه کرد : ورود غیرتخصصی و غیرهدفمند انبوهی از سازههای تبلیغاتی جدید در شهر باعث وارد شدن ضربه به بدنه تبلیغاتی شهر میشود.
وی افزود: به تازگی تعدادی از فعالان عرصه تبلیغات محیطی با تشکیل کارگروهی با نام «رسانه محیط» به تدوین و ارائه پیشنهادهای اصولی به شهرداری و شورای شهر برای ساماندهی تبلیغات محیطی شهر اقدام کردهاند که امیدواریم این کار موثر واقع شود.
نایب رئیس انجمن صنفی کانونهای تبلیغاتی استان درباره فضاهای تبلیغاتی غیرمجاز شهر یزد نیز خاطر نشان کرد : جمعآوری فیزیکی تبلیغات غیرمجاز و فرهنگسازی در کنار یکدیگر موثر خواهد بود و اگر برخوردها فارغ از فرهنگسازی باشد، دوباره شاهد نصب داربستهای تبلیغاتی در شهر خواهیم بود .