Take a fresh look at your lifestyle.

ایرانیان از “مسئولیت اجتماعی سازمان” چه می دانند؟ (بخش دوم)

ایرانیان از “مسئولیت اجتماعی سازمان” چه می دانند؟ (بخش دوم)

در بخش دوم این نظرسنجی به شناخت و بررسی موضوعات پرطرفدار در عرصه مسئولیت های اجتماعی سازمان ها پرداخته شد. به همین روی، از شرکت کنندگان درباره موضوعات مورد علاقه آنان در رابطه با مسئولیت های اجتماعی سازمان پرسش گردید و با بررسی پاسخ های آنان با تغییر رویکرد بزرگ دیگری مواجه گشتیم: 63% از شرکت کنندگان اعتقاد دارند اشتغال زایی باید اولویت اصلی برند ها در عرصه مسئولیت های اجتماعی سازمان باشد.

بهداشت، مبارزه با فقر و مبارز با بیماری های خاص به ترتیب با 60%، 54% و 53% رده های دوم تا چهارم را از آن خود کردند. با فاصله قابل توجه دو موضوع توسعه زیرساخت های آموزشی و محیط زیست با 35% و 32% در رده های بعدی قرار داشتند.

با نگاهی به هرم جمعیتی ایران به راحتی می توان پی برد که توجه بدنه اصلی جامعه از آموزش پرورش به سمت دغدغه های مهم گروه های سنی بالاتر سوق داده است. بر خلاف دهه های 70 و 80 که بدنه اصلی جامعه را افراد زیر 20 سال شکل می دادند امروزه بدنه اصلی جامعه جویندگان کار و میانسالان هستند و به همین روی دوران کمبود ظرفیت مدارس و دانشگاه ها، امروز جای خود را به اضافه ظرفیت دانشگاه ها و تک نوبت شدن بسیاری مدارس داده است اما در عوض کمبود فرصت های شغلی و دغدغه های سلامت ناشی از افزایش تدریجی سن مبدل به نگرانی های اصلی جامعه شده است. محیط زیست نیز که شاید در سال های گذشته جایگاهی میان اولویت ها نداشت امروز با بروز مشکلاتی نظیر آلودگی هوا و کمبود آب به دغدغه ای رو به رشد مبدل شده است. در جدول زیر میزان علاقه افراد جامعه به موضوعات مختلف نمایش داده شده است. شایان ذکر است هر شرکت کننده امکان انتخاب پنج عرصه (یا کمتر) را داشت:

عرصه های مورد علاقه در عرصه مسئولیت اجتماعی سازمان

ایرانیان از “مسئولیت اجتماعی سازمان” چه می دانند؟

در پایان بخش دوم این تحقیق نتیجه گرفته می شود که برندها برای معرفی بهتر فعالیت های خود در عرصه مسئولیت اجتماعی شرکت ها دو راهکار دارند: تبلیغات بیشتر که هزینه ای گزاف خواهد داشت یا همکاری با سازمان های مردم نهاد یا دولتی مرتبط تا به این شکل با بهره گیری از شهرت این سازمان ها هزینه کمتری بابت تبلیغات پرداخته شود.

ایرانیان از “مسئولیت اجتماعی سازمان” چه می دانند؟ ایرانیان از “مسئولیت اجتماعی سازمان” چه می دانند؟

بخش سوم این نظرسنجی وارد جزئیات بیشتری در رابطه با مسئولیت های اجتماعی سازمان می شود. در اولین گام در رابطه با یادآوری فعالیت های مسئولیت اجتماعی پرسش شد. پیش تر گفتیم که تنها 20 درصد از افراد قادر به یادآوری برندهای فعال در این رابطه بودند که از میان این افراد همانطور که انتظار می رفت مدرسه سازی و فعالیت های آموزش پرورش در سال های نه چندان دور با 28% بالاترین میزان یادآوری را از آن خود کرد. اما نکته جالب اینجاست که حمایت های مالی از مسابقات ورزشی با 14% رده سوم را به خود اختصاص داده بود که این حاکی از ناشناخته بود مسئولیت اجتماعی سازمان در اذهان افراد است.

سپس از شرکت کنندگان در مورد سازمان های مردم نهادی که می شناسند پرسش شد که در این میان کهریزک با 56% رتبه اول را به خود اختصاص داد. در رتبه های بعدی نام نهادهایی چون محک، انجمن حمایت از کودکان کار، و عصای سفید به چشم می خورد. می توان استدلال کرد که سازمان هایی نظیر کهریزک و محک که کم و بیش با بهداشت و سلامت جامعه سرکار دارند از میزان یادآوری بیشتری بهره مند هستند. نتیجه گرفته شده در این بخش همکاری برندها با این دست از سازمان ها می باشد چراکه از این طریق نیاز به صرف هزینه های گزاف برای تبلیغات و اطلاع رسانی نخواهد بود.

در بخش پایانی این نظرسنجی به بررسی مقابله ای فعالیت های خیریه، حمایت های مالی و فعالیت های اجتماعی سازمان پرداخته شد و آنچه که برجسته بود میزان علاقه آنان به فعالیت های خیریه نسبت به دو فعالیت دیگر بود. بیش از 63% از پاسخگویان فعالیت های خیریه را به دو فعالیت دیگر ترجیح دادند و جالب اینکه حمایت مالی از رویدادهای مختلف با 17% کم ترین میزان علاقه را از خود نشان داده است. همچنین فعالیت های اجتماعی سازمان با 20% با اختلاف کم نسبت به حمایت مالی از رویدادها در رده دوم قرار گرفت.

میزان آگاهی از موسسات مردم نهاد (NGO)

ایرانیان از “مسئولیت اجتماعی سازمان” چه می دانند؟

* گرچه نام موسسه محک در لیست پیش روی شرکت کنندگان نبود، شرکت کنندگان به صورت “خودجوش” نام محک را ذکر نمودند. دلیل حذف نام موسسه محک از لیست تهیه شده، اعتقاد محققان از بالا بودن میزان آگاهی این موسسه و پرهیز از ایجاد انحراف آماری در پاسخ ها بود. بی شک موسسه محک با این میزان آگاهی خودجوش چنانچه نامش در لیست قرار می گرفت رده اول یا دوم را به خود اختصاص می داد.

در پخش پایانی این تحقیق پیشنهاد شده است که برندها فعالیت های خیریه خود را به صورت تلفیقی یا فعالیت های اجتماعی سازمانی انجام دهند تا حداکثر بازدهی بدست آید. لازم به ذکر است که ضریب خطای این نظرسنجی در مقیاس کشوری مثبت و منفی سه درصد می باشد و به همین روی، پاسخ ها از ضریب اطمینان بالایی برخوردار هستند.

مرکز ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت ها

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.