Take a fresh look at your lifestyle.

گفت وگو با مهندس فرهاد طاهری / «بزرگمهر» در دست مشاوران برتر

امسال دومین دوره جایزه بزرگمهر به همت انجمن مشاوران مدیریت ایران برگزار می شود. انجمن مشاوران مدیریت به عنوان عضو و نماینده شورای بین المللی موسسات مشاوره مدیریت  (ICMCI) این جایزه را براساس الگوی جایزه بین المللی کنستانتین طراحی کرده و برندگان جایزه ملی بزرگمهر، نامزد جایزه بین المللی کنستانتین خواهند شد.

نخستین دوره جایزه مشاوره مدیریت در ایران نیز در سال ۹۲ برگزار شد. به همین دلیل با مهندس فرهاد طاهری، مدیرعامل شرکت بنیاد صنعتی ایران، عضو هیأت مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران و دبیر دومین جایزه ملی بزرگمهر گفت وگوکردیم.

چرا نام بزرگمهر را برای این جایزه برگزیدید؟

در واقع نام جایزه همان «جایزه مشاوره مدیریت» است. در یکی از جلسات شورای راهبری جایزه، پیشنهادهای مختلفی برای نام خاص جایزه در این دوره مطرح شد. بزرگمهر، وزیر خسرو انوشیروان ساسانی بود که به مشاور خردمند آن دوران مشهور است و یکی از قدیمی ترین مشاوران مدیریت و به نوعی پیشکسوت محسوب می شود.

اهداف این جایزه چیست؟

همه جوایز در رشته های مختلف، با هدف تقدیر از تلاش های موفق افراد و معرفی کارهای شاخص و ثمربخش برگزار می شوند. هدف کلان ما هم همین است. به عبارتی این موضوع به اهداف انجمن مشاوران مدیریت و ارتقای جایگاه و برند این حرفه بسیار نزدیک است.

چون این کلمه را به کار بردم و گاهی شاهد بوده ام که برداشت کاملا درستی از آن نمی شود، اجازه بدهید توضیح بدهم که منظورم از برند، تصور عمومی از حرفه مشاوره مدیریت است نه یک نام تجاری.

البته در مستندات جایزه، شش هدف برای جایزه ذکر شده که جزییات آن در بروشور و سایت جایزه به نشانی www.imcaward.ir آمده است. از اهداف این جایزه می توان به این موارد اشاره کرد:

– ترویج و ارتقای نقش و ارزش مشاوره مدیریت در بخش های مختلف

– اطلاع رسانی و معرفی پروژه های موفق مشاوره مدیریت به مدیران بخش های مختلف

– ایجاد فضایی جهت انتقال تجربیات و الگوبرداری از پروژه های نمونه مشاوره مدیریت

– ارتقای روابط و تعاملات میان جامعه مشاوران مدیریت کشور

– فرصتی جهت گردهمایی خبرگان صنعت مشاوره مدیریت و مدیران بخش های مختلف

– ایجاد معیاری از کیفیت در صنعت مشاوره مدیریت ایران

– تقویت روابط مشاور/کارفرما به واسطه تجلیل از همکاری های مشترک موفقیت آمیز آنها.

آیا این جایزه به روند رشد و توسعه کسب و کار کمک می کند؟

قطعا این جایزه به روند رشد و توسعه کسب و کار  «مشاوره مدیریت» کمک می کند، اما حرفه مشاوره مدیریت، خودش برای رشد و توسعه سایر کسب و کارهاست. می دانیم که عوامل موفقیت یک کسب و کار متعدد است و همین طور مسائل مختلفی کسب وکارها را به چالش می کشند. این عوامل و مسائل معمولاً توسط مشاورانی که سازمان را از بیرون با زاویه متفاوتی نگاه و تحلیل می کنند، شناسایی می شوند و با استفاده از ابزارها و مدل های مدیریتی و مطالعات و تجربیات به راهکار می رسند. توجه داشته باشیم که دایره شمول این جایزه فرا تر از مشاوران مدیریت است و به حرفه مشاوره مدیریت می پردازد و لذا می توان گفت که همه کسب و کارها را در بر می گیرد.

جایزه بزرگمهر آیا برای رشد و تعالی مشاوران موثر است؟

اتفاقا مشاوران بسیار نیازمند رشد و تعالی هستند. هنوز در هیچ یک از دانشگاه های ایران این حرفه تدریس نمی شود. مشاوران کسانی هستند که به دلیل تجربیات موفق و با تحصیلات نسبتا مرتبط وارد این حوزه شده اند. عامل رشد نمی تواند فقط تجربه باشد زیرا در این صورت باید قبول کنیم که پشت سر هر موفقیتی، تعدادی تجربه شکست خورده وجود دارد و این شکست ها به صاحبان کسب و کار و به اعتماد آنها به مشاوران آسیب می زند.

جایزه بزرگمهر کمک می کند مشاوران ببینند اجرای یک پروژه موفق مشاوره مدیریت، چه پیچیدگی ها و ظرافت هایی دارد و چقدر تعمق می خواهد.

واقعا در دنیای کسب و کار چنین فرصت هایی پدید نمی آید. در دوره قبل شاهد بودیم که در حاشیه مراسم برگزاری جایزه، کارگاه هایی تشکیل شد و مجریان پروژه های معرفی شده، کار خود را تشریح کردند و نشان دادند که همکاری متقابل کارفرما و مشاور چه نتایج سودمندی به بار می آورد.

درباره ساختار داوری این جایزه و هیأت داوران توضیحاتی بفرمایید

مهم ترین رکن این جایزه، انجمن مشاوران مدیریت است، یعنی جایزه با تصمیم هیأت مدیره انجمن کلید خورد. در درون ساختار جایزه، شورای سیاست گذاری در رأس قرار گرفته، کمیته راهبری کمیته علمی و کمیته داوری هر یک نقش خود را بازی می کنند. کمیته اجرایی هم به طرح ها و تصمیمات جامه عمل می پوشاند.

مهم ترین رویکرد شما در این جایزه چیست؟

رویکرد مهم ما، مطرح شدن تجربیات موفق مدیریتی در سطح ملی و بین المللی است که به شناسایی تلاش های موفقیت آمیز مشترک میان مشاوران و کافرمایان منجر می شود. از آنجا که هدف اصلی جایزه بزرگمهر، درآمدزایی و سودآوری نیست، اطلاع رسانی برای جلب مشارکت پروژه ها بسیار اهمیت دارد.

برنامه های شما در این جایزه چگونه اجرایی می شود؟

پس از ثبت نام صاحبان پروژه های مشاوره مدیریت، تیم های داوری تشکیل شده و براساس مدلی که به تأیید کمیته علمی رسیده، ارزیابی ها انجام می شود. بیشترین فعالیت های اجرایی را کمیته اجرایی انجام می دهد که برخی از علاقه مندان این حرفه و نیز دبیر محترم و برخی از کارشناسان دبیرخانه انجمن مشاوران مدیریت، با انگیزه و بی چشمداشت ما را در این کار یاری کرده اند که در این سخن پایانی از ایشان تشکر و تقدیر می کنم.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.