Take a fresh look at your lifestyle.

ناپدید شدن محصولات قدیمی

0

امروزه با پیشرفت همه‌جانبه تکنولوژِی، شرکت‌ها بیش از پیش به دنبال ارتقای جایگاه خود در بازار فروش هستند.

یکی از راه‌هایی که معمولا همه شرکت‌ها برای توسعه محصولات خود به آن توجه می‌کنند، به‌روز‌رسانی مداوم محصولات است.

نتیجه این سیاست متداول شرکت‌ها، ناپدید شدن تدریجی محصولات سنتی و جایگزینی محصولات جدید است. البته در برخی موارد ممکن است محصول شرکت تنها از جهاتی به‌روز‌رسانی شده و تغییر اساسی در آن رخ ندهد.

با این حال بسیار ناراحت‌کننده است که محصولات سنتی و دوست‌داشتنی قدیمی را که تشکیل‌دهنده بخشی از خاطرات کودکی همه ما هستند از دست بدهیم. این قبیل محصولات اگرچه دیگر مانند سال‌های ابتدایی عرضه به بازار مورد استقبال خریداران قرار نمی‌گیرند، با این حال حذف و ناپدید شدن آنها از بازار برای همه ما ناخوشایند خواهد بود. در حقیقت همه ما دوست داریم بعضی اوقات با مصرف کالاهای سنتی و قدیمی خاطرات گذشته خود را دوباره یادآوری کنیم.

یک مثال واضح در این مورد، سیاست اخیر شرکت «کوکاکولا» است. این شرکت مدتی پیش تصمیم گرفت تا فرمول سنتی نوشابه خود را به منظور کسب رضایت بیشتر مشتریان و بهبود وضعیت خود در بازار محصولات نوشیدنی تغییر دهد.

چیزی که در این میان دور از نظر مدیران ارشد این برند قرار داشت، سرنوشت و واکنش مصرف‌کنندگان قدیمی محصول شرکت بود که به فرمول سنتی نوشابه‌های کوکاکولا عادت داشتند.

در نهایت اگرچه این سیاست شرکت کوکاکولا منجر به ضرر مالی فراوانی برای شرکت نشد، اما آن طور که پیش‌بینی می‌شد هم موفقیت‌آمیز نبود.

ایده

Salad cream  نام سس سالاد معروف بریتانیایی است. این سس محصول شرکت Heinz Salad Cream  بوده و با طعم جالب خود که چیزی میان سرکه و سس مایونز کنونی است، برای مدت زیادی سس سالاد مورد علاقه بریتانیایی‌ها بوده است.

با این حال در نیمه دوم قرن ۲۰ و همزمان با ورود سس‌های مایونز، این محصول به تدریج جایگاه خود را در سبد خرید خانواده‌های بریتانیایی از دست داد. با ادامه این روند نزولی در فروش سس‌های Salad cream  در سال ۲۰۰۰ میلادی شرکت Heinz تصمیم به توقف تولید سس Salad cream گرفت.

با انتشار این خبر، رسانه‌ها به طور گسترده وارد ماجرا شده و این تصمیم شرکت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. همچنین اندکی پس از انتشار خبر توقف تولید سس‌ها، مردم اعتراض خود را نسبت به این اقدام شرکت بروز داده و حتی در مقابل ساختمان شرکت نیز حضور یافتند. همزمان با وقوع این حوادث، آمارها حاکی از افزایش میزان فروش سس‌های Salad cream  بود. در واقع خانواده‌های بریتانیایی در واکنش به خبر توقف تولید سس‌ها، به مصرف آنها علاقه بیشتری نشان دادند.

از آن زمان تاکنون سس‌های Salad cream همچنان یکی از پرمصرف‌ترین محصولات بریتانیا هستند. این محصول وب‌سایت اختصاصی، خط تولید و ساختمان مجزای خود را نیز دارد. همچنین شرکت با استخدام سرآشپز مشهور Dan Green اقدام به تولید سس اسپاگتی و همبرگر نیز کرده است.

علاوه بر این شرکت شیوه بازاریابی جدیدی را با اتکا بر کم‌چرب بودن سس‌های خود نسبت به سس‌های مایونز متداول آغاز کرده است. به این ترتیب شعار «۶۰ درصد کم‌چرب‌تر از مایونز» یکی از تبلیغات موفق این شرکت لقب گرفته که سهم قابل توجهی را نیز در ارتقای جایگاه شرکت در بازار فروش بازی کرده است.

امروزه دیگر صحبت از توقف تولید سس‌های Salad cream  در میان نیست. شرکت Heinz علاوه بر کسب سود فراوان از بازار داخلی بریتانیا، فروش فراوانی در اروپا و آمریکا شمالی نیز دارد. همچنین شرکت در راستای ارتقای جایگاه برند خود، سالانه ۵ میلیون پوند را صرف بخش بازاریابی به مدیریت «لئوبارنت» می‌کند.

آنچه در عمل باید انجام دهیم

– این شیوه واکنش خریداران تنها در مورد محصولات سنتی و به یاد ماندنی صادق است، بنابراین در صورتی که محصول شما سابقه چندانی در بازار ندارد به دنبال بهره‌برداری از احساسات مشتریان نباشید.

– در این روش نقش مهم را رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها اجرا می‌کنند، حتما آنها را در جریان اخبار برندتان قرار دهید.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ