Take a fresh look at your lifestyle.

چارچوب مهارت‌ های T شکل، بهترین راه برای فراگیری دیجیتال مارکتینگ

0

بهترین روش برای تبدیل شدن به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه ای

ضرب المثل در شهر کورها آدم یک چشم پادشاه است را شنیده اید؟ در دنیای دیجیتال مارکتینگ اگر می خواهید موفق شوید باید مثل یک آدم هشت چشم در میان شهر آدم های دوچشم باشید. الان می گویم چرا و چطور.

ده ها دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که ادعای جامع بودن دارند اما وقتی به سرفصل آنها نگاهی می اندازیم تفاوت زیادی ندارند. در بهترین دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ هم شرکت کنید تازه یکی هستید مثل بقیه. راه چاره چیست؟ یک راز دارد.

این راز «چارچوب مهارت های T شکل» است.

قبل از توضیح درباره چارچوب مهارت های T شکل بیایید ببینیم اگر الان کسی بخواهد دیجیتال مارکتینگ  یاد بگیرد چه کار باید کند؟

دوره های دیجیتال مارکتینگ یا یادگیری شخصی؟

ده ها دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ برگزار می شود که اگر منصف باشیم خیلی از این آموزش ها کیفیت خوبی دارند و متاسفانه بعضی هم ارزش وقت گذاشتن و هزینه را ندارند.

راه دوم یادگیری شخصی است. در این روش خودتان باید با خواندن کتاب یا مقاله و تماشای ویدیوهای آموزشی هر مهارتی که نیاز دارید یاد بگیرید.

معلوم است که روش اول هم پرهزینه و معمولاً نتیجه مطلوبی ندارند. روش دوم شاید کمی زحمت داشته باشد اما ارزشش را دارد.

خب در این وضعیت بهترین منبع آموزش دیجیتال مارکتینگ کجاست؟ از کجا و چطور شروع کنیم؟

در هر روشی که برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ انتخاب کنید مرحله اول تعیین چارچوبی برای مسیر پیشرفت است.

همچنین بخوانید: ۱۰ اصل مهم در دیجیتال مارکتینگ که هر مارکتر باید بداند

یکی مثل بقیه یا دیجیتال مارکترT  شکل؟

حالا می خواهم به شما راه هشت چشم شدن در دنیای کسب وکار را نشان دهم. بگذارید با یک مثال شروع کنیم.

تصور کنید که رستوران بزرگ و معروفی دارید. این رستوران ده ها نوع غذا در سبک های بین المللی دارد. اگر بخواهید منوی غذای ایتالیایی هم به رستوران اضافه کنید، ترجیح می دهید یک سرآشپز ماهر غذاهای ایتالیایی استخدام کنید یا یک آشپز معمولی که بلد است پاستا هم درست کند؟

جواب سوال واضح است، وقتی به یک متخصص غذای ایتالیایی نیاز دارید سرآشپز ماهر را استخدام می کنید.

چارچوب مهارت های T شکل، بهترین راه برای فراگیری دیجیتال مارکتینگبازاریاب دیجیتال T شکل هم یکی مثل سرآشپز ایتالیایی مثال ما است. کسی که اصول و مبانی را بلد است اما در یک شاخه تخصصی از بقیه بهتر و برتر است.

به شکل زیر توجه کنید. مهارت های یک دیجیتال مارکتر T شکل چنین چارچوبی دارد.

چارچوب مهارت های T شکل، بهترین راه برای فراگیری دیجیتال مارکتینگبالای این شکل مهارت هایی را می بینید که هر بازاریاب دیجیتال باید بلد باشد.

کمی که دانش خود را عمیق تر کنید به تخصص هایی می رسید که ترکیبی از مهارت های پایه هستند. با یادگیری این تخصص ها تازه یک کارشناس بازاریابی دیجیتال هستید مثل بقیه.

خب حالا چطور مثل آشپز مثال ما مثل بقیه نباشید؟

کافی است کمی عمیق تر شوید. یکی از شاخه های تخصصی را که علاقه و استعدادش را دارید را انتخاب کنید و در آن زمینه خیلی تخصصی و عمیق مطالعه، تمرین و کار کنید.

با این شیوه می توانید به متخصصی تبدیل شوید که در شاخه خودش حرفی برای گفتن دارد و کمتر کسی می تواند کارهای او را انجام دهد.

اگر هنوز نمی دانید از کجا باید شروع کرد در ادامه مهارت های پایه و اولیه یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ را فهرست کردیم.

همچنین بخوانید: دیجیتال مارکتینگ از سیر تا پیاز

مهارت های پایه در دیجیتال مارکتینگ

مهارت هایی که یک بازاریاب دیجیتال نیاز دارد هر روز بیشتر می شود اما در کل ۸ مهارت پایه هست که باید از آنها شروع کرد.

۱. سئو

سئو در یک کلام یعنی تلاش برای افزایش ورودی ارگانیک از موتور جستجوی گوگل.

سطح مهارت و دانش سئو برای کسب وکارهای کوچک در حد متوسط کافی است اما هرچه سطح رقابت بیشتر باشد، سطح تخصص موردنیاز در سئو هم به همان اندازه بیشتر می شود.

مهارت های ضروری سئو برای یک بازاریاب دیجیتال:

  • آشنایی با الگوریتم های گوگل
  • سئو محتوا
  • سئو داخلی
  • لینک سازی

۲. شبکه های اجتماعی

در دنیای امروزی تقریباً همه با شبکه های اجتماعی آشنا هستند و نیازی به توضیح اهمیت استفاده از آنها در کسب وکار نیست.

با این که کار کردن و استفاده از شبکه های اجتماعی برای کاربران عادی آسان است اما وقتی یک کسب وکار می خواهد از این پلتفرم ها برای فروش کالا یا خدماتش استفاده کند، باید خیلی حرفه ای و اصولی کار کند.

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید بتواند از مهارت های زیر در شبکه های اجتماعی استفاده کند:

  • روابط عمومی
  • خلاقیت در تولید محتوا
  • اطلاع از ترندهای روز
  • کار با ابزارهای مدیریت و تحلیل

۳. گوگل ادز

گوگل ادز پلتفرمی است که با کمک آن می توان تبلیغات را در صدر نتایج جستو نمایش داد. تبلیغات گوگل به مهارت هایی ترکیب شده از آشنایی با پلتفرم گوگل ادز، سئو، بهینه سازی محتوا، تحقیق کلیدواژه و … دارد.

۴. ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یعنی جذب، حفظ و تبدیل مخاطب به مشتری به کمک ایمیل است.

مهارت های ضروری:

  • کپی رایتینگ قوی
  • آشنایی با چرخه جذب سرنخ
  • آشنایی با سرویس های ارسال ایمیل انبوه
  • درک آمارها و گزارش های ایمیل مارکتینگ

۵. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به زبان ساده یعنی انتشار محتوای مناسب، کاربردی و با کیفیت که نیاز مخاطبان را برطرف می کند یا مورد علاقه مخاطب است و تبدیل مخاطب به مشتری از این راه. قالب محتوا می تواند مقاله، ویدیو، کتاب، تصویر، صدا و… باشد.

مهارت های ضروری یک دیجیتال مارکتر در بازاریابی محتوا:

  • نویسندگی و سناریونویسی
  • تحقیق کلید واژه
  • پرسونا و رفتار مشتری
  • تدوین استراتژی محتوا

همچنین بخوانید: ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی

۶. تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل در وبسایت ها به کمک گوگل آنالیتیکس انجام می شود و در کنار آن ابزارهایی مثل گوگل تگ منیجر هم به جمع آوری داده ها کمک می کند.

در کل یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید بتواند با داده ها و اطلاعات به دست آمده عملکرد وبسایت یا اپلیکیشن را بررسی کند.

۷. دانش بازاریابی و برندینگ

طبق یک تعریف متداول، دیجیتال مارکتینگ همان بازاریابی به کمک ابزارهای دیجیتال است. پس باید اصول بازاریابی ، برندینگ و فروش را یاد گرفت و از آن در دنیای دیجیتال استفاده کرد.

۸. درک ساختار وب و کمی برنامه نویسی

برای استفاده از ابزارهای مختلف بازاریابی اینترنتی باید اول با ساختار وب و چگونگی ارتباطشان آشنا بود. همانطور که می دانید وبسایت ها و اپلیکیشن ها با کدنویسی به زبان های برنامه نویسی ساخته می شوند. در میان همه زبان های برنامه نویسی و فریم ورک ها، آشنایی حداقلی با HTML و CSS ضروری است.

بعد از یادگیری مهارت های پایه چه کار باید کرد؟

بعد از یادگیری مهارت های پایه، از آنها در کنار هم در پروژه های کوچک یا حتی شخصی استفاده کنید. بعد از کمی تمرین می توانید تخصص خود را در یکی از شاخه ها ارتقا دهید و مثل یک سرآشپز ایتالیایی حرفی برای گفتن داشته باشید.

نتیجه گیری:

با توجه به نکات مهمی که در این مطلب بیان شد، حال دیگر می دانید به چه دوره ای و چه آموزش هایی نیاز دارید. اگر قصد دارید که در دوره های دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید، می دانید که آن دوره باید چه سرفصل هایی را داشته باشد. و اگر قصد دارید با توجه به مطالب موجود در اینترنت و با یادگیری شخصی به مطالعه مباحث دیجیتال مارکتینگ بپردازید، هم اکنون می دانید که باید سراغ چه مواردی بروید. یک برنامه هدفمند برای خود تهیه نمایید، مباحث کلی را یاد بگیرید و در یکی از مواردی که علاقه بیشتری به آن دارید حرفه ای شوید.

منبع: تابناک

ارسال یک پاسخ