Take a fresh look at your lifestyle.

۲۲ اشتباه بزرگ بازاریابی که معمولا در شبکه های اجتماعی رخ می دهد

بررسی اشتباه های بازاریابان توسط موسسه بازاریابی محتوایی

گشت و گذار در شبکه های اجتماعی می تواند تجربه ای دردناک و آزاردهنده باشد. متاسفانه بسیاری از برندها و افراد حقیقی از گوشی های هوشمندشان به شیوه درستی استفاده نمی کنند. در بهترین حالت، کمبود آگاهی آنها (از مخاطب، نوع پلتفرم و بسیاری موارد دیگر) موجب رنجش مخاطب می شود. در بدترین حالت نیز چنین اکانت هایی کاربران را مجاب به انتخاب گزینه Mute یا آنفالو خواهد کرد.

هدف اصلی مقاله کنونی کاهش جنبه های منفی جست وجو در شبکه های اجتماعی و کمک به برندها در راستای بازاریابی و برندسازی آنلاین بهینه است. در این راستا من از کارشناس های خبره موسسه بازاریابی محتوایی درخواست ارائه توصیه های کاربردی کردم. نتیجه کار جمع آوری شمار بسیار زیادی توصیه جالب و تاثیرگذار بود. در اینجا باید به تاثیرگذاری هشتگ #CMWorld (دنیای بازاریابی محتوایی) به عنوان هشتگ رسمی موسسه اشاره کنم. بدون استفاده از این هشتگ در توییتر بسیاری از اطلاعات مقاله کنونی فراهم نمی شد.

اکنون اجازه دهید بدون هیچ گونه مقدمه چینی اضافه ای به سراغ بررسی ۲۲ اشتباه بزرگ بازارایاب ها در شبکه های اجتماعی برویم.

۱- طرح پرسش و عدم پاسخگویی

امی هیگز: رئیس موسسه بازاریابی محتوایی

در میان کارهای اذیت کننده برندها طرح پرسش از طریق شبکه های اجتماعی و عدم پاسخگویی جلب توجه می کند. در چنین مواقعی اشتباه اصلی متوجه برند مورد نظر است. البته چنین اشتباهی فقط به دلیل سهل انگاری نیست. در برخی موارد برند موردنظر توانایی نرم افزاری یا سخت افزاری پاسخگویی به شمار بالایی از مخاطب ها را ندارد. به طور معمول بازاریاب ها با هدف جلب نظر مخاطب به برندشان اقدام به طرح پرسش می کنند. نکته مورد غفلت آنها در این میان فراموشی افزودن برندشان به فرآیند جذب مخاطب است.

۲- ارسال سریع پیام فروش

هالی لارنس: نویسنده و طراح استراتژی کسب وکار

هنگامی که چندی پیش یک اکانت را در توییتر فالو کردم، به سرعت پیامی تبلیغاتی به منظور فروش محصولات مختلف از وی دریافت کردم. در چنین مواقعی انتظار من از برند مورد نظر کاملا واضح است: «اجازه دهید اندکی نفس بکشم. سپس به دنبال فروش محصولات تان به من باشید.»

۳- فروش سریع

کتی مک فیلیپس: نایب رئیس انجمن بازاریابی آمریکا

پلتفرم لینکدین برای بسیاری از بازاریاب ها و به طور کلی کارآفرینان بدل به خانه دوم شده است. امکانات گسترده این شبکه در راستای یافتن نیروی متخصص و همکارهای مورد نیاز شهرت جهانی دارد. ایراد اصلی حضور در لینکدین متوجه مدیران آن نیست. برخی از اکانت های لینکدین با ارسال پیام های فروش به صورت دسته جمعی موجب رنجش کاربران می شوند. به عنوان یک بازاریاب پیروی از چنین دیدگاهی به هیچ وجه نتیجه مناسبی در پی نخواهد داشت.

۴- وقتی فکر می کنیم یک محتوا برای همه پلتفرم ها مناسب است

استیو هُوارد: نویسنده حوزه کسب وکار

هر پلتفرم اجتمای دارای ویژگی های خاص خود است. یک بازاریاب موفق به خوبی با ویژگی های منحصر به فرد هر شبکه اجتماعی آشنایی دارد. به این ترتیب دیگر جایی برای استفاده از محتوایی واحد در شبکه های اجتماعی مختلف نخواهد ماند.

۵- مخفی شدن پشت کسب وکار

چیم شاپیرو: مشاور حوزه شبکه های اجتماعی و کارشناس تخصصی تجارت

بسیاری از کارآفرینان و بازاریاب های غیرحرفه ای به جای استفاده از تصویر خود در لینکدین، لوگو برندشان را بارگذاری می کنند. نکته مهم در این میان ماهیت اصلی لینکدین است. این شبکه اجتماعی به منظور برقراری پل ارتباطی نزدیک میان کارآفرینان افتتاح شده است. با ثبت اکانت های حقوقی و متعلق به برندهای مختلف در عمل چنین رابطه نزدیکی از بین خواهد رفت، بنابراین باید به دنبال راهکاری بهتر برای فعالیت در لینکدین باشیم.

۶- عدم تولید محتوا

میشله گارِت: مشاور روابط عمومی و نویسنده

بازاریاب هایی که به ندرت پست تولید می کنند، بدون تردید چنین افرادی به هیچ وجه توجیهی برای کم کاری شان ندارند. به هر حال شبکه های اجتماعی فضایی برای فعالیت و تعامل با دیگران است. اگر قصد تولید محتوا نداریم، اصلا چرا اکانتی در شبکه های اجتماعی تاسیس می کنیم؟ پاسخگویی به این پرسش بسیاری از رفتارهای آزاردهنده بازاریاب ها را رفع خواهد کرد.

۷- پاسخگویی خودکار با کامنت ها

مائورا هیوز: مدیر بخش تولید محتوای دیجیتال موسسه بازاریابی محتوایی

در بسیاری از موارد ما در ذیل پست یک برند کامنتی درج می کنیم. در این شرایط برخی از برندها با صرف زمان و مطالعه هر کامنت اقدام به پاسخگویی دقیق می کنند. با این حال برخی از برندها راهکار ساده تر و در عین حال اذیت کننده ای را در پیش می گیرند. استفاده از روبات های ثبت خودکار کامنت اشتباه بسیار رایجی در میان بازاریاب هاست. این امر موجب رنجش خاطر شدید کاربران در شبکه های اجتماعی می شود.

۸- تلاش برای فریب کاربران

تاد کوردیل: مدیرعامل موسسه Growh Advisor

گاهی اوقات برندها به خوبی از ماهیت روباتی پیام های خود آگاهی دارند. به این ترتیب در تلاش برای فریب مخاطب از طریق ارسال پیام های خودکار طولانی و دارای جزییات زیاد هستند. بدون تردید همه ما تجربه دریافت پیام های طولانی از سوی برندهای مختلف را داریم. نکته جالب در مورد این پیام ها استفاده شان به عنوان سوژه خنده در صفحات تفریحی و طنز اینستاگرام است. به این ترتیب یک برند با دست خود موجب خدشه اعتبارش می شود.

۹- قرض گرفتن مطلب

اریکا هیلد: طراح استراتژی بازاریابی

به عنوان یک بازاریاب همیشه قانون کپی رایت را دارای نقص های بسیاری دانسته ام. دلیل اصلی چنین دیدگاهی وجود راه های فرار بسیار برای افراد سودجو در این قانون است. یکی از این سودجویی ها از طریق الگوبرداری کامل از متن یک بازاریابی و اکتفا به تغییر فقط چند واژه ساده است. به این ترتیب وقتی بازاریاب اصلی متن را مطالعه کند، تمام مطلب و ایده خود را در قالب عبارت های تازه بازخوانی خواهد کرد. بدون تردید استفاده از این شیوه علاوه بر تعرض به حقوق مالکیت فکری دیگران موجب بی اعتباری وجه برندمان در نگاه مخاطب نیز خواهد شد.

۱۰- استفاده از کاربران بدون اطلاع رسانی کافی

جین پیتروف: مربی رهبری و بازاریابی

استفاده از مردم به عنوان سوژه بازاریابی یکی از بهترین شیوه های تمام طول تاریخ کسب وکار محسوب می شود. نکته مهم در این میان اطلاع رسانی به مردم در مورد استفاده تجاری از حضورشان است. امروزه اغلب این استفاده ها در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. به این ترتیب باید از کاربران حاضر در محتوای مان به صورت مستقیم اجازه بگیریم. همچنین در موارد پیشرفته تگ اکانت شان در پست مورد نظر نیز ضروری خواهد بود.

۱۱- فراموشی مردم

لیلی نیومن: مدیر و کارشناس در حوزه شبکه های اجتماعی

بسیاری از برندها و بازاریاب ها آنقدر که به دنبال کسب سود هستند، مخاطب را به کلی فراموش می کنند. به این ترتیب راه برند موردنظر و مخاطب در عمل جدا خواهد شد. این امر از نقطه نظر مخاطب به معنای جهت گیری به سوی استفاده از محصولات برندی دیگر است. با این حال برای بازاریاب ها و برندها به معنای از دست رفتن اعتبار و جایگاه شان است. در هر صورت یک برند و بازاریاب با هدف جلب نظر مردم مشغول به فعالیت است.

۱۲- استفاده از عبارت های بیش از اندازه نامفهوم و دشوار

گوین پیرسون: مدیر و کارشناس در حوزه شبکه های اجتماعی

در بسیاری از موارد من بخش کامنت پلتفرم های اجتماعی را آزاردهنده می یابم. این امر به دلیل بارگذاری کامنت های بیش از اندازه پیچیده از سوی برخی از کاربران و برندهاست. در حقیقت برخی بازاریاب ها و برندها دریافت نادرستی از نحوه برقراری ارتباط با مخاطب دارند. به این ترتیب استفاده از واژگان و دستور زبان پیچیده و سنگین به عنوان مزیت قلمداد می شود. البته حقیقت امر کاملا برعکس است. برندها نه تنها با استفاده از واژگان سنگین و پیچیده موفقیت به دست نمی آورند، بلکه مخاطب را نیز ناامید می سازند. همچنین جلوه حرفه ای کسب وکار آنها نیز به خطر خواهد افتاد.

۱۳- درج کامنت بدون معنا

تیلور باربیری: طراح تبلیغات و بازاریاب ایمیلی

در بسیاری از موارد مشاهده کامنت های کاربران بدون هیچ گونه معنایی من را اذیت می کند. البته در این زمینه کامنت های همکارانم در زمینه بازاریابی بیش از همه عجیب و بی مفهوم است. بدون تردید برای موفقیت در عرصه بازاریابی و تبلیغات باید راهکاری بهتر از درج کامنت های بی معنا پیدا کنیم.

اشتباهات بازاریابی در شبکه های اجتماعی

۱۴- ادعای بدون جذب مخاطب

کریستین لوری: کارشناس متخصص شبکه های اجتماعی

بدون تردید اکنون افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی بدل به یکی از تولیدکنندگان اصلی مزاحمت و ناراحتی برای کاربران شده اند. متاسفانه بسیاری از افراد بدون هیچ گونه تخصص و مهارتی اقدام به شروع کار به عنوان فردی تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی می کنند. به لطف ابزارهای کسب فالوور تقلبی نیز چنین افرادی دارای شمار زیادی فالوور هستند. نکته جالب اینکه وقتی به سراغ بخش کامنت این افراد به اصطلاح تاثیرگذار برویم، با عمق فاجعه مواجه خواهیم شد. به طور معمول میزان کامنت های دریافتی چنین صفحاتی با حجم بالای فالوورهای شان تناسب ندارد. همین امر گواه مطمئنی مبنی بر خرید یا جذب فالوور تقلبی از سوی آنهاست. شاید هم چنین افرادی دارای فالوور واقعی باشند، با این حال وقتی کمترین توانایی در جلب نظر و تعامل مخاطب به پست های مان را داریم، چگونه امکان موفقیت مان مطرح خواهد بود؟

۱۵- بی حوصلگی در گفت وگو

ریچارد سنک: موسس برند Marketing Advising

به عنوان یک بازاریاب طرف حساب اصلی ما مردم هستند. به این ترتیب کارهای ما باید موردپسند آنها واقع شود. در غیر این صورت به تدریج از صحنه بازاریابی کنار می رویم. یکی از نکات مهم فعالیت در شبکه های اجتماعی ضرورت توجه به گفت وگو با سایر کاربران است. در اینجا منظور اصلی من فقط گفت وگو با مخاطب هدف کمپین ها نیست. همکاران و سایر برندها نیز در چنین دسته بندی قرار می گیرد. بدون گفت وگویی جذاب با مخاطب در شبکه های اجتماعی امکان جلب نظر و تاثیرگذاری هم وجود نخواهد داشت، بنابراین باید نسبت به نحوه تعامل مان با سایر کاربران در شبکه های اجتماعی تجدید نظر اساسی کنیم.

۱۶- دعوت بدون محتوا

مونینا واگنر: مدیر شبکه های کاربران و انجمن های تخصصی

فعالیت در لینکدین به عنوان بزرگترین پلتفرم اجتماعی ویژه کارآفرینان بدل به عادتی برای همه شده است. در این راستا شاید بسیاری از کاربران به هیچ وجه کارآفرین به معنای دقیق کلمه محسوب نشوند. به همین دلیل حضور گسترده مردم در لینکدین موجب کاهش کیفیت اصلی فعالیت در آن شده است. شکل اصلی من در لینکدین دریافت لینک های دعوت بسیار زیاد از سوی کاربران مختلف است. در لینکدین لینک های دعوت برای افزودن کاربران به گفت وگو یا تحلیل مقاله ای تخصصی است. با این حال در بسیاری از موارد لینک موردنظر فاقد هرگونه محتوای اصلی است. در برخی موارد نیز مخاطب با صفحه ای کاملا خالی یا دارای تصویری خنده دار مواجه می شود. این امر ناشی از علاقه بسیاری از کاربران غیرحرفه ای لینکدین به شوخی با دیگران است.

۱۷- خلق تیتر و واژگان خودساخته

مایک میرز: بازاریاب

در دنیای بازاریابی تفاوت بسیار واضح و مشخصی میان مفاهیم گوناگون وجود دارد. به این ترتیب بازاریاب ها به راحتی توانایی بیان منظور خود را دارند. متاسفانه برخی از بازاریاب ها به جای استفاده از مفاهیم و اصطلاح های رایج در دنیای بازاریابی اقدام به خلق اصطلاح های خودساخته می کنند. با چنین کاری ما شاهد بسیاری از مفاهیم عجیب و غریب در دنیای بازاریابی خواهیم بود. مقصر اصلی نیز در این میان بازاریاب های مورد نظر هستند. نمونه های واضح خلق مفاهیم عجیب و غریب در دنیای بازاریابی عبارت هایی نظیر نینجا و گورو است. کاربرد این واژگان به جای جذابیت بیشتر موجب سردرگمی مخاطب خواهد شد.

۱۸- نگارش بیوگرافی های بی فایده

لیزا دوگرتی: وبلاگ نویس و کارگردان کلیپ های تبلیغاتی

حضور بازاریاب ها و متخصص های امور تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی با هدف خاصی صورت می گیرد. به طور معمول این افراد به منظور دریافت بازخورد مخاطب در قبال کارهای شان و یافتن شرکت های تازه برای همکاری به فعالیت در پلتفرم های اجتماعی مشغول هستند. به این ترتیب ما همیشه باید هدف اصلی حضورمان در شبکه های اجتماعی را به یاد داشته باشیم. کارهایی نظیر بارگذاری استوری های متفرقه، نگارش بیوگرافی طولانی و بسیار شخصی، بارگذاری تصاویر سلفی و به روز رسانی مداوم تصویر پروفایل اکانت مان از جمله اشتباه های مهلت در ارتباط با مخاطب است. در حقیقت کاربران شبکه های اجتماعی نه به شخص شما، بلکه کارتان علاقه مند هستند.

۱۹- اشتباه های کوچک در پست ها

سو لوکاس: استاد دانشگاه و مشاور کسب و کار

آیا امری به اندازه اشتباه های پیشِ پا افتاده در شبکه های اجتماعی کاربران را اذیت می کند؟ پاسخ من منفی است. در حقیقت مشاهده یک پست بسیار جذاب همراه با اشتباهی ساده در املای کپشن تمام انگیزه مخاطب را از بین خواهد برد. به این ترتیب علاوه بر توجه به کلیات باید تمرکز ویژه ای نیز بر روی جزییات مطالب داشته باشیم.

۲۰- بارگذاری دوباره پست های قدیمی بدون تغییر

تریسی برادنان: مشاور امور بازاریابی

بارگذاری پست های قدیمی بدون هرگونه ویرایش و به روز رسانی توهین به مخاطب محسوب می شود. همچنین بارگذاری محتوایی یکسان در شبکه های احتماعی مختلف نیز امری غیرحرفه ای خواهد بود.

۲۱- عدم اطلاع از هدف

اچ. بی دوران: نویسنده مستقل

بسیاری از بازاریاب ها و اهالی دنیای کسب وکار بدون هیچ گونه هدفی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. بدون تردید این امر موجب رنجش خاطر مخاطب در تعامل با آنها خواهد شد.

۲۲- گم کردن دلیل اصلی حضور در شبکه های اجتماعی

لیزا راپل: نویسنده

بسیاری از بازاریاب ها و برندها بدون آگاهی از دلیل حضور در شبکه های اجتماعی مختلف فقط اقدام به تاسیس اکانت در توییتر، فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب و لینکدین می کنند. اگر از آنها در مورد دلیل تاسیس این حجم از اکانت سوال شود، پاسخی نخواهند داشت. بدون تردید پیش از حضور در یک پلتفرم اجتماعی باید از دلیل فعالیت در آن و ویژگی های منحصر به فردش اطلاع کافی داشت.

منبع: فرصت امروز

نظرات بسته شده است.