Take a fresh look at your lifestyle.

در دوران رکود اقتصادی تبلیغات آفلاین بهتر است یا دیجیتال مارکتینگ؟

در دوران رکود اقتصادی تبلیغات آفلاین بهتر است یا دیجیتال مارکتینگ؟

یکی از اولین اتفاقاتی که در وضعیت بی‌ثبات اقتصادی برای شرکت‌های می‌افتد استفاده از تکنیک‌های انقباضی در حوزه بازاریابی و تبلیغات است.

البته اگر در مورد ایران بخواهیم صحبت کنیم حوزه تحقیق و توسعه و منابع انسانی را باید به بحث انقباضی اضافه کنیم. با توجه به نوسانات شدید قیمت ارز از بهار سال ۱۳۹۷ تاکنون بسیاری از شرکت ها دست به تعدیل نیروی انسانی، حذف بودجه‌های تبلیغاتی ، بازاریابی و درنهایت فعالیت‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ خود زده‌‍‌اند.

گواه این مدعا را می‌توان به کم شدن بیش‌از پنجاه درصدی حجم تبلیغات بنری، کلیکی و تبلیغات همسان اشاره کرد، چیزی که در سال پیش رشد بالایی را مخصوصا در حوزه تبلیغات همسان پیش‌بینی می‌شد.

فراموش نکنید که در دوران رکود مصرف‌کننده نهایی به راحتی گذشته هزینه نخواهد کرد و انتخاب خود را محدود به گزینه‌های برتر در ذهن خود یا TOM می‌کند و ترجیح می‌دهد هزینه‌های خود را مدیریت کند، پس به سراغ گزینه‌ای می‌رود که هم کیفیت بهتری دارد و هم در ذهنش جایگاه مناسب‌تری دارد.
اما واقعا در دوران رکود اقتصادی شرکت‌ها و برندها باید به سراغ چه نوعی از فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی بروند؟ تبلیغات آفلاین به سبک ATL و BTL بهتر است یا تبلیغات دیجیتال یا …؟

جواب این سوال نیاز به بررسی شاخص‌های فراوانی دارد، اما اگر بخواهیم نگاهی به میزان بودجه ای که برای تبلیغات آفلاین باید در نظر گرفت در مقایسه با بودجه تبلیغات دیجیتال داشته باشیم بی‌شک کفه‌ی ترازو به سوی تبلیغات دیجیتال یا بهتر است بگوییم کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ خواهد بود. این موضوع در مورد امکان محاسبه اثربخشی تبلیغات به نسبت هزینه نیز صادق است، چرا که برای تبلیغات آفلاین محاسبه میزان اثربخشی کار به نسبت دشوارتری است درحالیکه در تبلیغات دیجیتال پایه کار براساس شاخص‌های اندازه‌گیری کلیدی یا همان KPI استوار است.
تبلیغات آفلاین یا تبلیغات آنلاین
تبلیغات آفلاین یا تبلیغات آنلاین

نباید فراموش کنیم که تبلیغات آفلاین Offline Advertising با حجم بسیار بزرگتری از مخاطب روبرو است که البته به علت مشکلات تامین مواد اولیه و نهایی خود این موضوع معضلی برای شرکت‌هایی خواهد بود که دچار مشکلات در زنجیره تامین کالاهای خود مواجه هستند.

در مورد تبلیغات محیطی OOH نیز هرچند نمی‌توان میزان اثرگذاری آن را اندازه‌گیری کرد اما بدون شک در بحث آگاهی از برند بسیار موفق خواهد بود. البته این نکته را از یاد نبریم که اکثر کمپین‌های تبلیغاتی بیلبوردی در تهران دچار بیماری تیزینگ شده‌اند که بسیاری از آنها به‌جای آگاهی رسانی در مورد محصول یا سرویس شرکت، جایی برای طراحی کانسپت‌های جایزه‌بگیر برخی آژانس‌های تبلیغاتی شده‌اند، پس احتمالا میزان اثرگذاری پایینی دارند. فراموش نکنید اگر بیلبورد تبلیغاتی شرکت شما جایزه خلاقیت را برد، به احتمال زیاد اثرگذاری خیلی پایینی در ذهن مخاطب داشته است!

“صحبت کردن در مورد بیلبورد شما در بین فعالان حوزه تبلیغات به معنی موفقیت در فروش محصول یا خدمت شما به مصرف‌کننده نیست!”

تبلیغات BTL بی‌شک از بهترین‌های تبلیغات در دوران رکود اقتصادی است که می‌تواند با کمترین هزینه مخاطب را درگیر کند و البته با توجه به نوع اجرای موفق خود می‌تواند مسبب ایجاد فضای معرفی دهان‌به‌دهان یا همان WOM شود. برگزاری کمپین‌های گوریلا مارکتینگ Guerrilla Marketing نیز با توجه به اینکه می‌توانند کوچک و کم‌هزینه برگزار شوند اما با توجه به نوع ایده و نحوه اجرا، می‌توانند بسیار خوب در ذهن مخاطب نفوذ و در جامعه هدف مخاطب نشر یا وایرال شوند.

کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات دیجیتال جزو ترندهای موفق در سال جدید خورشیدی پیش‌بینی می‌شد که با اتفاقاتی که برای فضای کسب‌و‌کار و صنعت به سبب اثرات روانی ناشی از تحریم‌های جدید و همچنین نوسانات ارزی اتفاق افتاد، از رونق خود افتاده است.

اما نباید فراموش کرد که تبلیغات دیجیتال همانند تبلیغات بنری یا کلیکی، تبلیغات همسان یا نیتیو ، تبلیغات گوگل ادوردز و همچنین تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی همانند تبلیغات اینستاگرام ، تبلیغات تلگرام و اینفلوئنسر مارکتینگ تنها نوع تبلیغاتی هستند که می‌توان به ازای یک شاخص یا میزان اثربخشی تبلیغ برای آن هزینه پرداخت کرد.

نکته اصلی در مورد معظلات تبلیغات دیجیتال تقلب در ارائه آمار و ارقام مربوط به اثربخشی آنهاست که گاه توسط آژانس‌های ارائه‌دهنده رسانه‌ فروش دیجیتال انجام می‌شود و همین نکته باعث ایجاد حس بی‌اعتمادی شرکت‌ها و برندها به این نوع از خدمات می‌شود چیزی که به سبب آن برخی از آژانس‌های فعال در این حوزه بدنام شده‌اند.

در هر صورت در فضای رکود اقتصادی چیزی که صاحبان کالا و خدمات به آن بیش از پیش نیاز دارند برگزاری کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی است، اما نه هر نوع فعالیتی، بلکه فعالیت هوشمندانه و اثرگذار! برگزاری کمپین بازاریابی یا تبلیغاتی که بتوان به ازای هر ریال هزینه‌کرد میزان اثرگذاری آن را محاسبه و براساس بازخورد سریعا بتوان راه پیش‌رو را بهینه‌ساخت.

منبع: آیمارکتور

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.