مهمترین مزیت ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟
مهمترین مزیت ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟
حضور کسب وکارها در دنیای اینترنت فقط به معنای داشتن یک وبسایت نیست، بلکه نحوه ایجاد تعامل و حفظ ارتباط با مخاطب هدف و همینطور معرفی و برندینگ از مهمترین گامهای است که باید توسط کسبوکارها برداشته شود. روش کارآمدی که دستیابی به این اهداف و مشتریان بالقوه را فراهم میسازد دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing میگویند.
به همین جهت ، مهم است که صاحبان کسب وکارها و مدیران بازاریابی از روش های بازاریابی دیجیتال و نحوه تاثیرگذاری هر کدام آگاهی داشته باشند تا در فرآیند ارتباط با مشتری و کسب سهم از بازار موفق عمل کنند.
در این مقاله قصد داریم در مورد دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن و همچنین مزیت های آن صحبت کنم. پس اگر دوست دارید با بازاریابی دیجیتال به طور کامل آشنا شوید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
چرا بازاریابی دیجیتال؟
روشهای بسیاری برای اطلاعرسانی در مورد یک برند و افزایش آگاهی درباره آن وجود دارد. با دیجیتالی شدن دنیا، این روشها دچار تغییر و تحول شدهاند و به همین دلیل است که موضوعی تحت عنوان بازاریابی دیجتال دیجیتال بوجود آمدهاست.
با رشد سریع تکنولوژی و استفاده بیش از حد مردم از آن ، بازاریابی دیجیتال نیز به سرعت جای خودش را بین کسب و کارها پیدا کرده و تبدیل به چیزی شده که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد. از طرفی باید در نظر بگیرید که مردم همانطور که به سمت زندگی دیجیتالی میروند به سمت موبایل هم میروند و در آینده بسیار نزدیک شما شاهد این خواهید بود که بیشترین ترافیکی که به سمت کسب و کار شما رانده میشود ، از طرف همین موبایل ها است.
«یک سوم جمعیت جهان تا سال ۲۰۱۸ از تلفنهای هوشمند استفاده خواهند کرد»
خب این یعنی چه؟ هر کجا که سیل عظیمی از افراد وجود دارند مسلما بهترین جا برای بازاریابی و تبلیغات است. و البته باید در نظر داشته باشید با بازاریابی دیجیتال بسیار هوشمندانه هدف گیری و دقیق تر بازاریابی کرد :
- میتوان نرم کننده پوستیای را که برای خانمهای بالای ۵۰ سال ساخته میشود، فقط به گروه سنی مخاطب نمایش داد.
- تولید کننده یک نرمافزار حسابداری میتواند تبلیغات خود را فقط به مدیران شرکتها و یا صاحبان کسب وکارها نمایش بدهد.
- تبلیغات مربوط به کودکان را فقط به افرادی نشان داد که فرزند دارند.
- یک شرکت قالیشویی از طریق رسانهها فقط در شهر خودش تبلیغ کند.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از تلاش ها در زمینه بازاریابی است که با استفاده از اینترنت انجام می شود. بازاریابی دیجیتال شامل روش های مختلف از جمله بهینه سازی موتورهای جستجو(سئو) ، بازاریابی شبکه های اجتماعی ، بازاریابی ایمیل ، بازاریابی محتوا و … می شود.
امروزه، دسترسی به اینترنت کاملا فراگیر شده است. در سه سال اخیر تعداد کاربران جهانی اینترنت ۵% افزایش داشته است و تعداد کاربران همچنان در حال افزایش است.در چنین شرایطی تبلیغات دیجیتال موثرترین راهکار برای رشد کسب و کار خواهد بود و اهمیت دیجیتال مارکتینگ به مراتب از روش های سنتی بازاریابی بیشتر می شود.
«۸۲% مردم دنیا برای تصمیمگیری در ارتباط با خریدهای بزرگ، بصورت آنلاین تحقیق و جستجو میکنند»
۱- سئو ، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو SEO
کلمه سئو SEO برگرفته از Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است و شامل تکنیکهای است که باعث می شود به افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از طریق موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و گوگل هستند معرفی شوید. قرار گرفتن نام سایت شما در رتبههای بالا در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) بسیار ارزشمند است ، در واقع این یک تبلیغ رایگان در بهترین فضای تبلیغاتی جهان است. این فرآیند باعث می شود ترافیک رایگان و طبیعی از سمت موتورهای جستجو مانند گوگل به سمت سایت شما هدایت شود.
با توجه به اینکه این ترافیک از طریق جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما بدست آمده است ، امکان جذب و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری بسیار بالا است.
هدف سئو سایت چیست و چرا سئو مهم است؟
در بازار رقابتی امروز سئو مهمتر از همیشه خودنمایی می کند. میلیونها کاربر از موتورهای جستجو برای حل مشکلات و پیدا کردن پاسخ سوالات خود استفاده می کنند. بنابراین به وضوح روشن است اگر صاحب یک وبلاگ ، سایت یا فروشگاه اینترنتی باشید سئو میتواند باعث رشد و رسیدن به اهداف کسب و کارتان شود.
۲- بازاریابی محتوا Content Marketing
به احتمال خیلی زیاد نقل قول معروف بیل گیتس (موسس مایکروسافت) را شنیدهاید که در آن به مهم بودن محتوا و بازاریابی محتوا اشاره شده است.
«محتوا پادشاه است»
بازاریابی محتوا یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی دیجیتال است که مناسب برای همه ی کسب و کارهای آنلاین با هر سرمایه و بودجه ای است. فرقی نمی کند کسب و کار اینترنتی شما کوچک باشد یا بزرگ، سرمایه برای تبلیغات اینترنتی دارید یا نه! در بازاریابی محتوا با توجه به نیاز مخاطبانتان می توانید برای رفع نیازشان محتوا تولید کنید. ممکن است با نوشتن یک مقاله بتوانید نیاز مخاطبانتان را بر طرف کنید یا اینکه یک ویدئوی آموزشی تولید کنید.
در واقع در این روش محتوای تولیدی شما مثل یک قلاب عمل می کند. با تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطبانتان می توانید آن ها را به مشتریانتان تبدیل کنید. ابتدا با محتوای رایگان شما نیازشان بر طرف می شود و بعد به شما اعتماد می کنند و خواهان محصولات و خدمات پولی شما که به محتواهای آموزشی تان ارتباط دارند می شوند.
در بازاریابی محتوا که زیر مجموعه ای از بازاریابی درونگرا است دیگر نیازی نیست به دنبال مشتری بگردید و آنها را قانع کنید که از محصولات شما استفاده کنند. بلکه مشتری خودش با میل خودش به سمت شما می آید و خواستار محصولات و خدمات شما می شود.
بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)
بازاریابی ویدیو یکی از قسمت های مهم بازاریابی محتوا است ، قدرت ویدیو غیرقابل چشمپوشی است و امروزه به عنوان محتوایی مطرح میگردد که بیشترین میزان تعامل را ایجاد میکند. هزینههای تبلیغات ویدیویی، آنقدر مناسب است که مقرون به صرفه به حساب میآید. راهکارهای بسیاری وجود دارد تا کسبوکارها بتوانند بواسطه ویدیو روی رشد خود تاثیر مثبت بگذارند.
- ویدیوها مستقیما روی افراد تاثیر میگذارند
- افزایش فروش
- افزایش میزان اعتماد
- افزایش ترافیک با ویدیو مارکتینگ
- امکان تمرکز مستقیم روی یک محصول یا سرویس
- افزایش تعاملات در شبکههای اجتماعی
اهدافی که بازاریابی محتوا در پی دارد
- افزایش آگاهی در مورد برند
- افزایش آگاهی در مورد محصولات
- افزایش تعداد موقعیتهای فروش بالقوه (Lead Generation)
- ایجاد وفاداری
- افزایش فروش
۳- شبکه های اجتماعی Social Media
شبکههای اجتماعی نه تنها در زندگی شخصی افراد، بلکه در ادامه مسیر کسبوکارها تاثیر چشمگیری داشتهاند و پدید آورنده روشی جدید در بازاریابی آنلاین هستند که اخیرا بیشتر شاهد تاثیر آن بر روند بازاریابی کسبوکارها هستیم.
چرا شبکههای اجتماعی برای کسبوکارها بسیار مهم و ضروری هستند؟
۱.شما بواسطه شبکههای اجتماعی میتوانید ترافیک هدفمند شده وارد وبسایت خود کنید. یعنی افرادی که وارد وبسایت شما میشوند، مشخصا همان مخاطب هدف شما هستند. در کنار تاثیرگذاری این شبکهها روی ترافیک وبسایت، اثرگذاری آنها روی سئو (بهینهسازی موتورهای جستجو) هم بسیار چشمگیر است.
۲. شبکههای اجتماعی بسترهای مناسبی برای برقراری ارتباط با مشتریها هستند. با حضور موثر شما در شبکههای اجتماعی و یک استراتژی مناسب، پیام برند شما به آنها منتقل خواهد شد. از طرفی، اطلاعرسانی برای شما آسان میگردد و راحتتر میتوانید درباره برنامههای خود، آنها را مطلع کنید.
۳. از امکانات دیگر این شبکهها میتوانیم به امکان پاسخدهی سریع به سوالات مخاطبان اشاره کنیم. این مهم سبب میشود که میزان چشمانداز برند شما در برابر مخاطبانتان حفظ شود.
۴- بازاریابی ایمیلی Email Marketing
از زمان مطرح شدن ایمیل مارکتینگ به عنوان یک روش بازاریابی، این شیوه توانسته است به یکی از روشهای بسیار اثرگذار بازاریابی آنلاین شناخته شود. با وجود ایمیلهای اسپم، همچنان ایمیلهای پرمحتوایی هستند که در مسیر مشتریمداری و افزایش فروش ارسال میشوند و واقعا برای دریافتکنندگان مفید هستند. در ادامه به مفهوم واقعی ایمیل مارکتینگ میپردازیم و عنوان میکنیم که چرا کسبوکارها باید از این روش بازاریابی بهره ببرند و همچنین چگونه باید روی آن تمرکز داشته باشند؟
«در ایمیل مارکتینگ باید در نظر داشته باشید که ارسال اسپم و استفاده از لیستهای ایمیل آماده ، سبب میشود که به برند شما ضربه وارد شود»
ایمیل مارکتینگ مدرن یا سنتی
- در ایمیل مارکتینگ مدرن، میزان بازگشت سرمایه بواسطه کمیتهای موجود در پلتفرمهای ارسال ایمیلها مشخص میگردد و کافیست که فرمول محاسبه بازگشت سرمایه را بدانید.
- در حال حاضر به خاطر شرایط بوجود آمده در ایمیل مارکتینگ و بهبود کیفیت محتواهای تولیدی، بیش از ۵۰٪ کاربران اینترنت ایمیلهای خود را چک میکنند.
- در شیوه مدرن ایمیل مارکتینگ، امکان شخصیسازی ایمیلها وجود دارد که به میزان زیادی روی اثرگذاری ایمیلها تاثیر گذاشتهاست و همچنین میتوانید به سادگی اطلاعات دقیق از رفتار کاربران را بدست بیاورید.
- امکان اتوماتیک کردن ایمیلها باعث شدهاست که کسبوکارها راحتتر ایمیل ارسال کنند و از طرفی پاسخ دادن به همین شیوه هم به صورت غیرمستقیم سبب افزایش فروش کسبوکارها شدهاست.
۵- تبلیغات اینترنتی (Internet advertisement)
یکی از مهم ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ که تا اینجای مقاله به آن اشاره نکردم ، میزان سرمایه گذاری و هزینه هایی است که برای تبلیغات و معرفی کسب و کارتان نیاز خواهید داشت. من تا اینجا ۴ کانال دیجیتال مارکتینگ را معرفی کردم که برای کسب و کارتان به صورت مستقیم هزینه بر نیست ، به طور مثال:
راه اندازی و استفاده از شبکه های اجتماعی برای هر کسب و کاری هزینه ای نخواهد داشت ، اما به صورت غیر مستقیم ، یعنی تولید محتوا خلاقانه و پیوسته و همچنین به روزرسانی آن نیاز به صرف زمان و یا شاید نیروی انسانی باشد و این یعنی هزینه.
و اما تبلیغات اینترنتی ، اینجا جایی است که شما باید برای تبلیغات سرمایه گذاری و هزینه کنید:
چند نمونه تبلیغات اینترنتی:
تبلیغات در گوگل
یکی از اثر بخش ترین تبلیغات اینترنتی ، تبلیغات کلیکی در گوگل است. از طریق تبلیغات گوگل هر سایتی می تواند در هر کلمه کلیدی ، یک شبه رتبه یک گوگل شود و خیلی زود بازخود قابل توجهی دریافت کند.
تبلیغات نمایش بنر
از دیگر نمونه های تبلیغات اینترنتی ، نمایش بنر کسب و کارها در سایت های پرترافیک است ، که معمولا فضای نمایش به صورت ماهانه یا هفتگی اجاره داده می شود.
تبلیغات کلیکی
این روش تبلیغات شبیه به روش نمایش بنر است با این تفاوت که شما فقط زمانی هزینه پرداخت میکنید که بازدید کننده روی بنر شما کلیک کرده باشد و این از حساب شما کم خواهد شد. در این روش می توانید مشخص کنید تبلیغات با توجه به موضوع تبلیغ در چه سایت هایی نمایش داده شود و همچنین به صورت هوشمندانه مشخص می شود که چه زمانی و در چه مکان هایی (استانی) تبلیغات شما به نمایش درآید.
از معروف ترین شرکت هایی که در ایران ، مجری تبلیغات کلیکی می باشد ، ای نتورک است.
مهم ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ
شناخت مخاطب و هدفمندی
هسته اصلی فعالیتهای بازاریابی هر محصول/خدمت شناخت دقیق از مشتریان آن است. هرچه شناخت مخاطب و توصیف کسبوکار از او، دقیقتر باشد، میتوان امید بیشتری به موفقیت بازاریابی داشت. بعد از این شناخت است که میتوان با فیلترهای مختلف، مردم عادی را از مشتریان بالقوه جدا کرد و صرف بودجهی بازاریابی را محدود به کسانی کرد که احتمال جذب آنها به کسبوکار بالاتر از صفر است. آگاهی از جنسیت، سن، علایق، سطح اقتصادی، الگوی مصرف و … میتواند به توصیف دقیقتر مشتریان کمک کند. وقتی پای تبلیغات سنتی در میان است، شانس کسبوکارها برای جدا کردن مردم از مشتریان بالقوه بسیار پایین است. در واقع در تبلیغات سنتی، مهمترین پارامتر هر رسانه، داشتن مخاطبان زیاد است و هزینهها براساس تعداد مخاطبان رسانه تعیین میشوند نه براساس تناسب آنها با جامعه هدف یک محصول/خدمت.
در دنیای دیجیتال اوضاع کاملا متفاوت است، برندها برای تعداد مخاطبان یک رسانه هزینه نمیکنند، آنها برای تعداد مشتریان بالقوه خود در میان مخاطبان یک رسانه هزینه میپردازند. اگر مخاطب آنها بانوان خانهدار ۳۰ ساله علاقهمند به شیرینیپزی باشد، شبکههای تبلیغات دیجیتال پیام را دقیقا به همین مخاطب میرسانند
آگاهی از محل جغرافیایی
استفاده از دیجیتالمارکتینگ برای کسبوکارها دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. کسبوکارهای محلی و کوچک، میتوانند بودجه محدود خود را فقط برای کسانی که در محدوده جغرافیایی آنها حضور دارند خرج کنند و برندهای بزرگ میتوانند با داشتن اطلاعات جغرافیایی، مشتری بالقوه هر شعبه خود در هر محلهای از شهرها را به درستی بیابند.
تحلیل ، آنالیز و بهینهسازی
مهمترین مزیت دیجیتالمارکتینگ، امکان رصد دقیق اتفاقات است. ابزارها و شاخص های تحلیلی به کسبوکارها کمک میکنند همه اتفاقات، اعم از میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، مرجع آشنایی هر مشتری با کسبوکار، میزان درگیری او با محصولات، تاثیر تخفیفها بر افزایش فروش، علت عدم خرید کاربران از یک فروشگاه اینترنتی و … به سادگی قابل مشاهده باشند.
منبع: به ایده
نظرات بسته شده است.