Take a fresh look at your lifestyle.

برندهای برتر دنیا چگونه از واتس اپ در برنامه بازاریابی خود بهره می برند؟

برندهای برتر دنیا چگونه از واتس اپ در برنامه بازاریابی خود بهره می برند؟

آیا زمانی که فیس بوک هزینه 19 میلیارد دلاری برای واتس اپ انجام داد را به یاد می آورید؟ براساس شواهد اکنون زمان سوددهی سرمایه گذاری کلان فیس بوک است. این امر نه تنها به دلیل داشتن 105میلیارد کاربر فعال در هر ماه، بلکه ثبت رکورد بیشترین اشتراک گذاری استوری بعد از اینستاگرام نیز هست.

به این ترتیب واتس اپ بدل به دومین پلتفرم پرکاربر تحت نظر فیس بوک شده است «با نهایت احترام در اینجا اثری از اسنپ چت نیست.»

تغییر فضای واتس اپ در پی افزایش شمار کاربرانش فقط مدنظر اهالی تکنولوژی نیست. در حقیقت بازاریاب ها نیز از چنین تغییری آگاهی دارند. برهمین اساس آنها به منظور برقراری ارتباط با مخاطب های جوان و به ویژه نسل نوجوان موسوم به «نسل X» از واتس اپ بهره می برند، اما به راستی کدام مدرک معتبر اهالی دنیای کسب و کار را نسبت به سودآوری حضور در واتس اپ مجاب کرده است؟ خوشبختانه در این زمینه اطلاعات موردنیاز به طور کاملا آزادانه در دسترس است.

بر همین اساس به گزارش بخش نظرسنجی های فیس بوک 67درصد کاربران این پلتفرم اعلام کرده اند که در آینده ای نزدیک قصد استفاده از پیام رسان های موبایلی برای برقراری ارتباط با شرکت های مختلف را دارند. منظور از آینده نزدیک در این گزارش حداکثر دو سال است. بر این اساس فرصت چندانی برای بازاریاب ها و تیم های تبلیغاتی باقی نمانده است.

گزارش فیس بوک اما به همین نکته ختم نمی شود. در ادامه این گزارش 53درصد کاربران قصد خود را مبنی بر خرید از طریق پیام رسان های موبایلی اعلام کرده اند. به عبارت دیگر، این کاربران علاقه به تعامل با شرکت ها و خرید از آنها از طریق پلتفرم های موبایلی مانند واتس اپ دارند. آیا منتظر خبر خوش تری هستید؟ فیس بوک یک خبر خوش دیگر نیز برای شما دارد. بر این اساس با استفاده از روبات های چت «ChatBot» امکان مدیریت خیل عظیمی از گفت و گوها برای کسب وکارها وجود دارد، بنابراین دیگر نیازی به استخدام تیم های متعدد برای کنترل و پاسخگویی سریع به مشتریان وجود ندارد.

بازاریابی با ربات واتس آپ

اگر قصد افزودن واتس اپ به برنامه بازاریابی برندتان را دارید، نگاهی به نحوه فعالیت غول های بزرگ حوزه کسب وکار به شما در این زمینه کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه پنج برند برتر در زمینه بازاریابی مبتنی بر واتس اپ را با هم مورد بررسی قرار می دهیم.

1-پپسی

پپسی یکی از برترین برندها در زمینه فعالیت در واتس اپ محسوب می شود. پیام رسان واتس اپ در کمپین اخیر این برند به مناسبت تولید تعدادی محدود از نمونه های کلاسیک نوشابه های شان نقش مهمی ایفا کرده است. در طول مدت سه روزه این کمپین بسیاری از مشتریان با ارسال پیام متنی، صدا و فیلم های کوتاه با روبات شرکت ارتباط برقرار می کردند. در حقیقت هدف از این کار متقاعدسازی روبات شرکت نسبت به ارسال رایگان تعدادی از مدل کلاسیک نوشابه ها برای مشتریان بود، بنابراین تعجبی ندارد که برخی از مشتریان با شیوه های بسیار خلاقانه سعی در متقاعدسازی طرف مقابل شان داشتند.

بی تردید اگر قرار بود پاسخگویی پیام کاربران از سوی عامل انسانی صورت گیرد، زمان برگزاری کمپین به چند هفته افزایش می یافت. واتس اپ با فراهم سازی بستری مناسب امکان برگزاری کمپین ها در کمترین زمان ممکن را فراهم کرده است.

2-کلارکس

برند تولید کفش کلارکس از طریق واتس اپ اقدام به روایت داستانی جذاب به منظور بازاریابی و تبلیغ بوت های بیابانی اش کرد. بر این اساس کاربرانی که شماره تلفن کمپین «از موش های صحرایی تا نوجوان های اسکیت باز» را بر روی گوشی هوشمندشان ذخیره کنند، با ارسال یک پیام ساده به روبات کمپین کلارکس وصل می شوند. این روبات علاوه بر ارسال عکس های متنوع و جذاب از مدل بیابانی و صحرایی بوت های شرکت برای کاربران ویدئوهایی از رئیس برند کلارکس آقای ناتان کلارکس را نیز می فرستند. در این ویدئوها آقای کلارکس پیرامون سفرهای خود به بورما و الهام گیری اش از آن نسبت به طراحی بوت های صحرایی صحبت می کند.

همچنین نویسنده مشهور دهه 60 یعنی استیو باروز هم در مورد جایگاه کفش ها، با اشاره ای ویژه به کفش های کلارکس، در صنعت مد صحبت هایی برای کاربران انجام می دهد. به این ترتیب شرکت کنندگان در این کمپین بسته کاملی از محتوای جذاب را دریافت می کنند.

3-هلمنز

کافی است عکسی از محتوای درون یخچال تان بگیرید و آن را از طریق واتس اپ برای هلمنز ارسال کنید. بعد از آن روبات شرکت خوراکی هایی که از آنها می توان درست کرد را به شما آموزش خواهد داد. این کمپین هلمنز به عنوان یکی از برندهای مشهور در زمینه تولید محصولات غذایی نگاه ها را نسبت به قابلیت های واتس اپ تغییر داد. در حقیقت پیش از این چنین کمپین هایی فقط از طریق ثبت نام در وب سایت ها صورت می پذیرفت، اما هلمنز به سادگی آن را به بستر پیام رسان های موبایلی منتقل کرد. به این ترتیب هم شرکت کمپین خود را به سادگی برگزار کرد و هم کاربران تجربه لذت بخش تری از حضور در یک کمپین کسب کردند.

4-Agent Provocateur

برند تولید پوشاک Agent Provocateur یکی از نخستین برندهایی است که از واتس اپ در راستای ارائه خدمات به متشریانش استفاده می کند. با این حال این برند پا را از نوآوری صرف اندکی فراتر گذاشته است. بر این اساس در سال 2016 شرکت کمپین خود را بر روی واتس اپ متمرکز ساخت. در این کمپین از طریق واتس اپ ویدئوهای بسیار متنوعی در جهت ترغیب کاربران به خرید محصولات شرکت به اشتراک گذاشته می شد. نتیجه این کمپین نیز برای Agent Provocateur بسیار خوشایند بود. به همین دلیل همچنان واتس اپ بخش جدایی ناپذیری از استراتژی بازاریابی و تبلیغات آنها را تشکیل می دهد.

5-نتفلیکس

آیا نمی دانید چه فیلم یا سریالی را تماشا کنید؟ نتفلیکس به عنوان بزرگ ترین شبکه آنلاین همیشه پاسخ مناسب را به شما خواهد داد. بر این اساس نتفلیکس از واتس اپ در کنار ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان برای معرفی فیلم و سریال نیز استفاده می کند، بنابراین هرگاه قصد مشاهده فیلم یا سریال را داشتید، سری به روبات واتس اپ این شبکه نیز بزنید. مطمئنا این روبات پیشنهادهای خوبی را برای شما آماده کرده است. توجه داشته باشید که این برنامه نتفلیکس اخیرا مورد بهره برداری قرار گرفته است. به همین خاطر فعلا فقط در هد آن را به طور کامل رونمایی کرده اند.

به گزارش تیم فنی شرکت در ماه های آینده نسخه آزمایشی موجود برای سایر کشورها نیز به نسخه کامل تغییر شکل خواهد داد. تا آن زمان کاربران سایر کشورها امکان مشاهده و استفاده از اطلاعات نسخه های آزمایشی را دارند. بی تردید اقدام نتفلیکس در راستای ارائه سرویسی متمایز از خدمات امور مشتریان گام مهمی در راستای توسعه بازاریابی و تبلیغات در واتس اپ به حساب می آید.

منبع: فرصت امروز

نظرات بسته شده است.