Take a fresh look at your lifestyle.

۶ گام عملی برای بهبود مستمر برند شما

بهبود مستمر و پی در پی برند شما مسئله ای بسیار مهم است که توجه کافی به آن موفقیت تجارت شما را تضمین خواهد کرد. در این مقاله به شش قدم مهم برای بهبود بخشیدن به برند شما اشاره می کنیم.

فرآیند بهبود مستمر برند (CBI)، یک متدولوژی آسان است که هر شرکت متعهدی می تواند برای بهبود ماهیت برندمحور کسب و کار خود و همسو شدن با کارکرد تعهدات برند خود از آن تبعیت کند. مراحل شش گانه آن به نقل از مدیروب، عبارتند از:


۱- شناسایی تمامی مشکلات، مسائل و دغدغه ها.

۲- انتخاب مسئله مناسب از دریای ایده ها.

۳- انتخاب یک راهگشا برای تیم بهبود مستمر برند.

۴- گردهم آوری تیم بهبود مستمر برند.

۵- اجرای راه حل.

۶- شروع دوباره.

 گام ۱: شناسایی تمامی مشکلات، مسائل و دغدغه ها

یکی از چالش برانگیزترین بخش های بهبود مستمر برند، تعیین مسائل، مشکلات و دغدغه ها و زمان رسیدگی به آنهاست.

برای شروع، به راهی برای شناسایی اکثریت مسائل  (کوچک و بزرگ) در کل سازمان خود نیاز دارید. ساده ترین راه انجام این کار، اعلام یک فراخوان برای اعضای شرکت است تا با استفاده از یک فرم اینترنتی محرمانه، مشکلاتی را که نیاز به رسیدگی دارند بیان کنند. پس از دریافت گزارشات، مشکلات باید به یکی از این پنج طبقه تخصیص داده شوند:

۱- تجربه مشتری

۲- تعهدات مدیریتی

۳- تعامل کارکنان

۴- فرآیندها، شیوه ها، سیستم ها و استانداردها

۵- زیرساخت سازمانی

گام ۲: انتخاب مسئله مناسب از دریای ایده ها

معمولا تصمیم گیری نهایی برای تعیین مشکل خاصی که تیم بهبود مستمر برند روی آن کار خواهد کرد، بر عهده مدیریت است. با این وجود، ایجاد یک تیم گزینشگر برای ارزیابی ایده ها و پیشنهاد مشکلاتی که احساس می شود باعث بیشترین گسستگی در تعهدات برند می شوند هم می تواند مناسب باشد.

در اینجا منظور از تیم، برای سازمان است و اگر یک شرکت کوچک مثل مدیر وب هستید می توانید برای این موضوع یک نفر را در نظر بگیرید تا بررسی های لازم را انجام دهد. در شرکت های کوچک نیز مدیرعامل است که به تنهایی تصمیم می گیرد، اما اگر شرکت شما تیم مدیریتی دارد بهتر است با مدیران همه بخش ها در این زمینه صحبت کنید.

یک پیشنهاد: با مسائل کوچک شروع کنید و به تدریج پیش بروید. نخستین مشکلاتی که انتخاب می کنید باید نسبتا ساده باشند. شروع کار با موفقیت به شما نیرو و انگیزه می دهد و عزم شما را برای حل مشکلات دشوارتر در آینده راسخ تر می سازد.

مشکلات بزرگ به سادگی و در زمان کوتاه حل نخواهند شد پس بهتر است ابتدا مسائل کوچک را حل کنید و سپس قدم به قدم پیش بروید.

گام ۳: انتخاب یک راهگشا برای تیم بهبود مستمر برند

بعد از انتخاب مسئله و قبل از انتخاب یک فرد یا گروه رسمی برای بهبود مستمر برند، یک نفر باید برای پیگری این روند انتخاب شود. کار این فرد هدایت گروه در طول فرآیند حل مسئله، ترغیب مشارکت همه اعضای گروه و جذب منابع بیرونی برای آگاهی بیشتر نسبت به مسئله است. کار این فرد پیشنهاد نظرات شخصی خود درباره دلایل یا راه حل های مسئله نیست. به همین دلیل لزومی ندارد که این فرد ارتباط عملی و کنشی با مسئله داشته باشد.

ویژگی هایی وجود دارند که تأثیرگذاری این فرد مسئول را افزایش می دهند:

– مورد احترام همکاران، کارکنان و مدیر قرار داشتن

– پذیرفتن بازخورد از دیگران درباره موارد مؤثر و موارد غیرمؤثر

– داشتن مهارت های ارتباط میان فردی قوی

– توانایی کنارگذاشتن دیدگاه شخصی خود درباره مسئله

– آشنایی با روش های حل مسئله ای که شرکت تصمیم گرفته از آنها استفاده کند.

گام ۴: گردهم آوری اطلاعات و پیدا کردن راه حل

هر فرد مشارکت کننده در روند بهبود برند باید ارتباط عملی و مستقیم با مسئله مورد بحث داشته باشد. گروه یا فرد انتخاب شده برای این موضوع با راهنمایی عینی و عاری از نظرات شخصی با مدیریت هم اندیشی کرده و دلایل ریشه ای مسئله را مورد ارزیابی قرار می دهد و راه حل های قابل اجرا را شناسایی کرده، مورد تحقیق و بررسی قرار داده و پیشنهاد می دهد. معمولا هر گروه در سازمان های بزرگ بین ۶ تا ۱۰ عضو دارد که به مدت شش تا هشت هفته به صورت گروهی کار کرده و پس از یافتن و ارائه راه حل به مدیریت منحل می شود، اما همه این موارد می تواند حتی توسط یک فرد نیز در شرکت های کوچک انجام شود.

گام ۵: اجرای راه حل

تیم یا فرد مسئول بهبود مستمر برند عمدتا مسئول دستیابی به راه حلی است که در سازمان قابلیت اجرا داشته باشد. بخشی از فرآیند رسمی حل مسئله شامل تعیین این موارد است:

– چه کسی یا کسانی تحت تأثیر این راه حل قرار خواهند گرفت؟

– سهولت نسبی پیاده سازی این راه حل چگونه است؟

– آیا نیاز به صرف هزینه های گزافی دارد؟

– آیا این راه حل مسئله دیگری را به وجود نمی آورد؟

– آیا با راه حل دیگری که از پیش در حال اجراست منافاتی ندارد؟

از آنجایی که این یک فرآیند بسیار جامع است، معمولاً راه حل پیشنهادی توسط مدیریت مورد پذیرش قرار می گیرد. در پاسخ به این سوال که چه کسی مسئول اجرای راه حل است می توان گفت که این امر به ماهیت راه حل و شرکت بستگی دارد. در برخی موارد، تیم یا فرد مسئول بهبود مستمر برند به مرحله اجرا نیز ورود پیدا می کند، اما در بیشتر موارد این کار به یک گروه ثالث سپرده می شود که مسئول به ثمر رساندن راه حل خواهد بود. 

گام ۶: شروع دوباره

Kaizen  کلمه ای ژاپنی به معنی بهبود مستمر است و در اصل به این ترتیب تعریف می شود: «یک تلاش مداوم برای بهبود محصولات، خدمات یا فرآیندها. این تلاش ها را می توان با هدف بهبود  «تدریجی» در طول زمان یا بهبود «ناگهانی» همه بخش ها به طور همزمان انجام داد.»

ماهیت فرآیند بهبود مستمر برند، همانطور که از نامش برمی آید، مداوم و مستمر است. اگر راه بهبود مستمر برند را دنبال کنید به جایی خواهید رسید که بسیاری از مسائل اصلی روبه روی شرکت خود را حل کرده اید. با این حال، بروز مشکلاتی که نیاز به رسیدگی و ارائه راه حل دارند جزئی از ماهیت کار است. فرآیند همسوسازی تعهدات برندتان با روش کارکرد سازمان شما هرگز پایانی نخواهد داشت. با به کارگیری فرآیند بهبود مستمر برند، اطمینان حاصل می کنید، چه اکنون و چه در آینده، سازمانی برندمحور به وجود می آورید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.