Take a fresh look at your lifestyle.

در نخستین جلسه با سرمایه گذار به این ۵ توصیه توجه کنید

بسیاری از ایده های کسب و کار صرفا به خاطر کمبود بودجه مالی هرگز طعم موفقیت و اجرایی شدن را نچشیده اند. تأمین مالی از طریق سرمایه گذاران راهی برای جبران کمبودهای بودجه مالی است، اما توجه داشته باشید که سرمایه گذار نمی تواند برای کسب و کارتان ایده ای داشته باشد. تا حد زیادی، نخستین جلسه تان با سرمایه گذار تعیین خواهد کرد که آیا شما در جذب سرمایه موفق بوده اید یا خیر.

توصیه هایی که در ادامه به نقل از مدیراینفو ارائه می کنیم به شما کمک خواهد کرد در نخستین جلسه با سرمایه گذارتان گام های درستی بردارید:


۱- سرمایه گذارتان را متناسب با کسب و کارتان انتخاب کنید:

در ابتدا، شما باید در مورد سرمایه گذاران بالقوه ای که قبلا به کسب وکار شما در همان بخش یا صنعت علاقه مند بوده اند، تحقیق کنید. یک راه برای پیدا کردن سرمایه گذاران این است که نمایه شخصی و تجاری دقیقی به پلت فرمی مانند LinkedIn ارسال کنید. این شیوه قبلا توسط صاحبان بعضی کسب و کارهای موفق برای جذب سرمایه به کار گرفته شده است. به این ترتیب که یادداشتی شخصی برای سرمایه گذاران جدید ارسال شده، البته تنها به سرمایه گذارانی که قبلا علاقه مند به آن نوع کسب وکار بوده اند. همین کار منجر به تشکیل چند جلسه با سرمایه گذار و یک سرمایه گذاری جدید شده است.

۲- اطمینان حاصل کنید که طرح کسب وکارتان منطقی و توجیه پذیر است:

بدیهی است، شما باید تلاش خود را با نام، اطلاعات و لوگوی شرکت تکمیل کنید. سرمایه گذاران نیاز دارند تا چهره ای از کسب وکارتان را که در ذهن شان ایجادشده است ارزیابی کنند. این اطلاعات را می توانید با مشخصات کوتاه در مورد زمینه و سابقه شرکت تان ایجاد کنید، بازار موردنیازتان را شناسایی کنید و توضیح دهید چگونه شرکت شما این نیاز را براساس تحقیقات بازار و صنعت مرتفع کرده است. در مورد چگونگی ارائه خدمات به مشتریان تان، کانال های توزیع و استراتژی ارتباطات صحبت کنید. به توصیف عواملی چون مدل درآمدی، چرخه فروش و فرآیندی که می خواهید از آن به طور کارآمد استفاده کنید، بپردازید.

اهرم های ارتباطی که به شما کمک می کند تا این پیشنهاد را به طور مؤثر توصیف کنید، ازجمله عکس ها و تصاویر هستند. اگر محصول یا خدمت شما برای نخستین بار ایجاد شده است، اسناد و مدارک مورد نیازتان شامل اسناد لازم در مورد مالکیت معنوی، موارد مربوط به حق ثبت اختراع، علایق تجاری و دغدغه های حقوقی را به همراه داشته باشید.

اطلاعات مربوط به اعضای تیم تان را به طور دقیق ذکر کنید: تخصص، تجربه و نقش آنها در کسب وکار. سپس وضعیت مالی فعلی و پیش بینی شده تان را دقیقا شرح دهید. چه سرمایه گذاری هایی در قالب سهام و بدهی در حال حاضر وجود دارد؟ تمام این اطلاعات را در مستندات تان ارائه کنید. «پس از بررسی طرح شما سرمایه گذار باید برای این سوال پاسخ کاملا روشنی داشته باشد: «چرا باید در تجارت تان سرمایه گذاری کنم؟

۳- قبل از پرداختن به مسائل مالی روی شرح جزییات کسب و کارتان تمرکز کنید:

واضح است که شما وقتی به سرمایه گذار نیاز دارید در ابتدا با او در رابطه با پول صحبت نمی کنید. سرمایه گذاران به جزییات کسب وکار شما علاقه مند هستند و به همین دلیل سوالات شان فقط محدود به میزان وجه مورد نیازتان نیست. یکی از سرمایه گذاران فرشته خو اذعان دارد که«جلسه اولیه شما با هر سرمایه گذار بالقوه ای باید در مورد داستان کسب و کارتان؛ شور و شوق؛ چگونگی رشد ایده کسب وکار و اینکه کسب وکارتان چه ارزشی را به مشتری می دهد؛ آغاز شود.» بنابراین ابتدا کسب وکار خود را شرح دهید و قبل از صحبت در مورد پول و سرمایه، سرمایه گذاران را با کسب و کارتان آشنا کنید.

۴- حقیقت را بگویید و اغراق نکنید:

سرمایه گذاران دوست دارند حقیقت را بشنوند. البته که آنها می خواهند سود خود را به دست آورند، اما نمی خواهند شما ادعاهای دروغین را ارائه دهید. بنابراین تا زمانی که مطمئن نیستید نمی توانید کاری را انجام دهید، وعده ای هم ندهید. هنگام محاسبه پیش بینی های درآمدی، آنها را واقع بینانه در نظر بگیرید و به همه عوامل قابل قبول توجه کنید. سعی نکنید غافلگیرانه برخورد کنید. قاعده طلایی برای فروش کسب وکارتان «ندادن وعده بیش از حد» است. هنگامی که سرمایه گذاران درآمد موردنظرشان را از کسب و کار شما دریافت  کنند، خوشحال می شوند و درنتیجه برای سرمایه گذاری های بعدی نیز مشتاق ترخواهند بود.

۵- برای پذیرش انتقاد آماده باشید:

خودتان را برای انتقاد آبدیده کنید و تمام بازخوردهای منفی که ممکن است اتفاق بیافتد را تصور کنید. در صورت نیاز، در کسب وکارتان بازبینی داشته باشید تا تنظیمات لازم را برای جلسه با سرمایه گذار فراهم کنید. به یاد داشته باشید که بهتر است هنگام نپذیرفته شدن ایده تان از سوی سرمایه گذار به جای برخوردی تند و زننده؛ به یک تشکر بسنده کنید. زیرا کسی که امروز به شما و کسب وکارتان علاقه مند نیست ممکن است فردا مایل به همکاری با شما و کسب و کارتان باشد.

سخن پایانی اینکه نحوه ارائه طرح کسب وکارتان به سرمایه گذار مهم ترین عامل در جذب سرمایه گذاراست!

کارشناس ارشد کارآفرینی

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.