تخریب اصولگرایان و تطهیر فتنه گران در دستور کار اصلاح طلبان
تخریب اصولگرایان و تطهیر فتنه گران در دستور کار اصلاح طلبان
تنها یک انتخابات نیاز بود تا اصلاح طلبان دوباره زنده شوند اشتباهات تاکتیکی اصولگرایان باعث شد تا با اختلافی اندک نتیجه را به اصلاح طلبان واگذار کنند هر چند روحانی را نمیتوان در قالب اصلاح طلبی گنجاند، اما مطمئنا وی اصولگرا هم نیست.
اما انتخابات ۹۲ باعث شد تا این باور که دوباره میتوان به قدرت برگشت برای آنان دست یافتنیتر بنمایاند؛ اصلاح طلبان هر چند با تمام قوا برای انتخابات ریاست جمهوری نیامدند.
اما نتیجه نیم بندی که گرفتند باعث شد تا آنان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان خود را مهیا کنند.
اصلاح طلبان هرگز فکر نمیکردند فضای سیاسی کشور به سوی آنان بوزد و حتی بتوانند در حد وزرا و معاونین رئیس جمهور صاحب مناصب سیاسی شوند.
اصلاح طلبان که دروازههای پاستور را به سوی خود باز دیدند برای دروازههای بهارستان نیز تلاش میکنند اما اصلاحطلبان چه استراتژی برای انتخابات ۹۴ خواهند داشت .
یکی از استراتژیهای اصلاحطلبان برای انتخابات ۹۴ چهرهسازی است اصلاح طلبان همت بالایی در چهرهسازی و برجسته کردن اشخاص خود در رسانهها و فضاهای مختلف دارند و تلاش میکنند تا خود را در ورای شخصیتهای برجستهای که خود ساختهاند؛ تعریف کنند.
استفاده از شخصیتهای گمنام و خوشنام و تلاش برای گره زدن نام آنان با اردوگاه اصلاحطلبان از استراتژیهای آنان در انتخابات مختلف بوده است. چهرهسازی یک بار در سال ۱۳۷۶ به مدد اصلاح طلبان آمد و توانست نتیجه انتخابات را به نفع آنان تغییر دهد.
آنان به همت همین چهره سازی توانستند در شورای شهر تهران نیز ماندگار شوند. این استراتژی البته توسط رسانههای مجازی و مکتوب اصلاحطلبی تقویت میشود.
وحدت یک امر ضروری در هر فعالیت اجتماعی و عمومی است. در تشکیل وحدت حرف شنوی از یک مرجع واحد است که میتواند گروه و جمع را به نتیجه برساند.
اصلاحطلبان این نکته را به فراست در انتخابات ۹۲ دریافتند و بی شک آن را در انتخابات ۹۴ پی خواهند گرفت. نمیتوان اتحاد و وحدت اصلاحطلبان به رغم نقاط افتراق فراوان با یکدیگر را انکار کرد. هر چند این اجماع دیرهنگام بود.
اما اثری ماندگار داشت. در انتخابات ۹۲ حرف شنوی اصلاح طلبان از هاشمی رفسنجانی و سیدمحمدخاتمی باعث شد تا اصولگرایان نتیجه برده را یکباره به حریف واگذار کنند. این استراتژی در انتخابات اسفند ۹۴ خود را بیش از پیش نشان خواهد داد.
بی شک حوادث سال ۱۳۸۸ و عملکرد نامناسب طیف اصلاحطلبان برای آنان برای همیشه به عنوان یک لکه باقی خواهد ماند. هر چند باید صف فتنهگران را از اصلاحطلبان جدا کرد،
اما عملکرد خارج قانون اصلاحطلبان باعث تضعیف موضع آنان در فعالیتهای بعدی سیاسی شد. اصلاح طلبان برای رفع این مشکل استراتژی “تقلیل” را در پیش گرفتهاند. تقلیل فتنه به ناآرامیها و اعتراضات سیاسی در حقیقت تلاشی است.
از سوی اصلاحطلبان و رسانههای وابسته به آنان برای بازگرداندن دوباره اصلاح طلبان. علاوه بر این استراتژی استراتژی یافتن دو طرف دعوا در انتخابات از دیگر آدرسهای غلط اصلاحطلبان و اشتباه برخی از تحلیلگران است.
در فتنه ۸۸ بخشی از اصلاح طلبان پا را از قانون فراتر گذاشتند و میدان را برای برخی از فرصت طلبان آماده ساختند و حتی حاضر نشدند خط خود را با فتنه گران مجزا سازند و از این رو اصلاح طلبان در آینده برای انتخابات ۹۴ تلاش وافری برای تطهیر برخی از هم جناحیهای خود بکار خواهند برد.
سوراخی که اصول گرایان از آن گزیده شدند اصلاح طلبان از آن عبرت گرفتند اصلاح طلبان دریافتند که پیروزی در سایه وحدت امکانپذیر است.
اصلاح طلبان به کار ژورنالیستی و فضاسازی رسانهای مسلطند با آمدن فضای مجازی و در اختیار گرفتن این فضا باعث شده تا عملا اصلاحطلبان در مدیریت افکار عمومی دستی برتر را نسبت به اصولگرایان دارا باشند.
این دست برتر در انتخابات ۹۲ خود را بیشتر نشان داد. در تحلیل انتخابات ۹۲ نمی توان نقش فضای مجازی در تحرک جمعیت خاکستری جوان جامعه را به حساب نیاورد. علاوه بر این اصلاح طلبان دارای رفتاری زنجیره ای در تبلیغات می باشند. تکرار یک خبر و یک خط باعث تثبیت و اثرگذاری و رسوب گذاری آن بر روی مخاطب می شود.
یک حرف هر چند دروغ باشد می تواند اثری مشهود بر روی رفتار سیاسی مخاطب باشد. این خط مشی با در دست گرفتن فضای مجازی توسط اصلاح طلبان استراتژی دیگر اصلاح طلبان بین دو انتخابات ۹۲ تا ۹۴ خواهد بود.
از این رو حضور شخصیت های سیاسی اصلاح طلب در فضای مجازی و تلاش برای کشاند مباحث مختلف سیاسی به صفحات شخصی در فضای مجازی نشان از دریافت این نکته و تلاش برای سرمایه گذاری در سطح انتخابات ۹۴ ارزیابی می شود.