کتابهایی که هر فعال در حوزه تجارت میبایست آنها را خوانده باشد
۱. «استراتژی اقیانوس آبی» اثر چان کیم و رنه مابورنیا
در سال ۲۰۰۵ کتابی تحت عنوان استراتژی اقیانوس آبی که حاصل کار بیستساله پروفسور چان کیم و پروفسور رنه مابورنیا بود، منتشر شد و در کمتر از یک سال میلیونها نسخه از آن به چهلویک زبان دنیا ترجمه و فروخته شد. استراتژی اقیانوس آبی نتیجه دو دهه تحقیق و مطالعه بر روی بیش از ۱۵۰ حرکت استراتژیک دنیا در بیش از ۳۰ صنعت متفاوت در طی ۱۰۰ سال گذشته است.
همانطور که در کتاب بیان شده است، استراتژیهای سنتی ریشه در مدلهای نظامی دارند و فضای رقابت آنها به اقیانوس سرخ تشبیه شده است. اقیانوسهای سرخ در فضای بازاری ثابت تعریف میشوند که مرتباً رقبای جدیدی وارد فضای محدود آن میشوند. برای فرار از این چرخه رقابت شدید و رودررو بعضی شرکتها با نوآوری در ارزش، فضای بازاری جدید را خلق میکنند که به تعبیر این کتاب اقیانوس آبی نامیده میشود و در آن رقابت معنا ندارد.
این کتاب چارچوب تحلیل و ابزارهای تدوین استراتژی حرکت بهسوی اقیانوس آبی را به دست میدهد. شش اصلی که برای استراتژی اقیانوس آبی در این کتاب تبیین میشود در تمام صنایع قابلاستفاده هستند. استراتژی اقیانوس آبی در فضایی با رقابت کمتر و سودآوری بالاتر تعریف میشود.
این کتاب توسط انتشارات آریانا قلم به فارسی منتشر شده است.
نظرات بسته شده است.