۱۲ راز بازاریابی محتوا
هدف محتوا جذب مخاطبان است و بیان داستانی که باعث تعامل با آنها شود. هدف بازاریابی این است که این مخاطبان را به انجام کاری ترغیب کنیم. بنابراین در بازاریابی محتوا شما باید به دنبال آن باشید تا با ارایه محتوای ارزشمند مخاطب خود را به خواندن، دیدن و یا گوش کردن به محتوا وادار نمایید. بازاریابی محتوا نه تنها برای جذب مخاطبان بلکه برای کسب رتبه بهتر در رتبه بندی جستجوی گوگل کارآمد و اثرگذاراست.
کاوشگران روابط عمومی– بخش بین الملل- معصومه رشیدی:
بررسیهای اخیر توسط شورای محتوا، مقدار پول صرف شده توسط کسب و کارها در زمینه تولید و توزیع محتوای سفارشی را نزدیک به ۴۴ میلیارد دلار اعلام کرد. این هزینه شامل چاپ،وب، ایمیل، ویدیو و انواع دیگر محتوا است.
طبق اعلام سایت Social Media Today حدود نیمی از شرکتهای ایالات متحده استراتژیهایی را برای بازاریابی محتوا پذیرفتهاند و بیش از سه چهارم روسای دفاتر بازاریابی اینگونه تصور میکنند که محتوای سفارشی نشان دهنده آینده بازاریابی است.
به هیچ وجه ما در sparefoot تجربه کاملی از بازاریابی محتوا در زمینههایی که دائما در حال تحول است نداریم، بنابراین به توصیههای متخصصان بازاریابی میرسیم که در اینجا ۱۲ نگرش و بینش مهم آنها آورده شده است:
۱٫مخاطب خود را بشناسید. راشل پارکربنیانگذار و مدیرعامل بازاریابی محتوا در هوستون گفت: این احمقانه است که بازاریابی محتوا را بدون اندارهگیری علایق مخاطبان، درک «نقاط رنج » آنها و کشف اینکه چه نوع محتوایی را ترجیح میدهند، بررسی کنیم.
این قاعده کاردینال پارکر برای بازاریابی محتوا است: «بازاریابی محتوا درباره شما نیست ـ درباره افرادی است که شما درحال تلاش برای دستیابی به آنها هستید.
Shaun Mehr معاون رییس آژانس بازاریابی محتوا Sprocket Media در پاسادنا کالیفرنیا گفت: درک این موضوع که چگونه مشتریان قبل از آنکه به خرید یک کالا یا خدمت بپردازند اطلاعات لازم را بدست میآورند بسیار مهم است.
۲٫به وبلاگ نویسی متعهد شوید. کارشناسان میگویند پستهای وبلاگ جزء ضروری هر استراتژی برای بازاریابی محتوا است.
Stacey King Gordon رییس شرکت Suite Seven (شرکت ارتباطات برند و استراتژی محتوا) در اوکلند کالیفرنیا گفت: «اهمیت وبلاگ نویسی هر روز افرایش مییابد برای اینکه در نتایج موتورهای جستجو تاثیرگذار است اما شرکتها محتاج استفاده از تمام کانالهای خود برای ترویج محتوا هستند». «من میبینم که وبلاگ درحال یکی شدن با بقیه محتوای شرکت است نه اینکه در بخش جداگانه یک وب سایت و به تنهایی زندگی کند».
۳٫تبلیغ فروش را دور بیندازید. گوردون میگوید محتوای شما نباید برروی مزایای محصول و یا خدمات شما بیش از اندازه متمرکز شود. محتوا باید اطلاعات و آموزش «از خود گدشتگی» ارایه دهد « به روشی که به ارزشها بیفزاید و بنابراین مردم بیشتر به شرکت و یا برند شما وفادار میمانند».
۴٫اندازهگیری، ارزیابی و تجدیدنظر. پارکر گفت: همواره نتایج تاکتیکهای محتوای خود را ارزیابی کنید و برروی آنهایی تمرکز کنید چرا که به افزایش ترافیک، راهنماییها، گفتگوها و سایر عوامل حیاتی منجرمیشود. اگر اقدام و یا انجام عملی نتیجه نداد در تاکتیکهای خود تجدید نظر کنید.
۵٫از بهینه سازی بیش از حد پرهیز کنید. ناتالی هنلی معاون رییس خدمات مشتری در شرکت دنور که از متخصصان شامل سئو و بازاریابی محتوا بهره میبرد میگوید به سئو اجازه ندهید بر روش بیان یک داستان خوب مسلط شود.
۶٫از مدیران پیروی کنید. تاکشی یانگ مدیر تیم سئو در EntirelyPets.com یک سایت فروش آنلاین لوازم و داروهای حیوانات خانگی، توصیه میکند وبسایتهایی مانند BuzzFeed و Upworthy را برای فهمیدن آنچه که آنها به خوبی انجام میدهند بررسی کنید و سپس شیوههای تیتر نویسی و دیگر تاکتیکهای محتوا را از آنها قرض بگیرید.
۷٫کلمات خود را مشاهده کنید. Carly Fauth مدیربازاریابی و توسعه وبسایت مالی شخصی MoneyCrashers.com گفت: «هرگز کیفیت را فدای کمیت نکنید. یک استراتژی بازاریابی محتوا با چندین پست دارای کیفیت بالا بر پستهای روزانه وبلاگ با کمیت زیاد برتری دارد.
۸٫از محتوای خود بهره بیشتری ببرید. گوردون میگوید تیم او بخشهایی از محتوا برای مشتری تولید میکند سپس به دنبال راههایی میگردد تا بتواند آن محتوا را تکمیل کند مانند ویدیو، اینفوگرافیکها یا نمایشهای اسلاید شیر. با این شیوه یک موضوع از زوایای مختلف مورد بررسی قرار میگیرد و محتوا میتواند از طریق راههای مختلف به اشتراک گذارده شود.
۹.برای حرکت در مسیر طولانی آماده شوید. گوردون میگوید شما نباید از منابع جدید استراتژی بازاریابی محتوا، انتظار نتایج فوری داشته باشید. «تعامل با مشتریان تان همواره پس از اینکه شما به انتشار محتوای برزگ میپردازید انجام میشود.مردم توجه خواهند کرد اما بعضی اوقات این جلب توجه مدتی طول میکشد. شرکتها باید آن را حفظ کنند و در این زمینه سرمایهگذاری بلند مدت داشته باشند.
۱۰٫تصاویر را فراموش نکنید. تصاویر شامل عکسها و اینفوگرافی به سرعت توجه خوانندگان رسانههای چاپی و آنلاین را جلب میکند. از سوی دیگر تصاویر سهم عمدهای از متن را تفکیک میکند. تعدادی از تصاویر چشم نوازـ خریداری شده از سرویسهای عکس یا گرفته شده توسط خود کارکنان ـ میتواند انچه را که ممکن است یک پست مطلوب وبلاگ باشد زنده نگه دارد.
۱۱٫بر روی فیلم و ویدیو سرمایهگذاری کنید. Karma Martell مدیرعامل شرکت بازاریابی KarmaCom در بروکلین میگوید اصرار بر روی ویدیو باید اولویت اول در هرگونه استراتژی بازاریابی محتوا باشد. چرا؟ با استناد به آمار منتشره توسط مجله EConten مارتل میگوید فیلم افراد را وادار میکند تا به خرید محصولات و کالا بپردازند و این احتمال را افزایش میدهند که شرکت شما در نتایج جستجوی گوگل رتبه بهتری بدست آورد. اما نه اینکه هر تصویری این قدرت را داشته باشد.
Eric Goins مدیریت شرکت تولید فیلم آتلانتا میگوید یک ویدیو باید دو دقیقه و ۳۰ ثانیه یا کمتر باشد بطوریکه مطمئن شوید این فیلم واضح، موجز و سرگرمکننده است.
۱۲٫پاسخگو باشید. مارتل میگوید محتوای آنلاین شما باید بر اساس طراحی پاسخگو در ذهن ساخته شود. این محتوا باید با سایر دستگاهها مانند پی سی، مک، تبلت و گوشیهای هوشمند مطابقت داشته باشد. او میگوید: « بیش از ۵۰ درصد ایمیلها از طریق گوشیهای تلفن همراه باز میشود».
هدف محتوا جذب مخاطبان است و بیان داستانی که باعث تعامل با آنها شود. هدف بازاریابی این است که این مخاطبان را به انجام کاری ترغیب کنیم. بنابراین در بازاریابی محتوا شما باید به دنبال آن باشید تا با ارایه محتوای ارزشمند مخاطب خود را به خواندن، دیدن و یا گوش کردن به محتوا وادار نمایید. بازاریابی محتوا نه تنها برای جذب مخاطبان بلکه برای کسب رتبه بهتر در رتبه بندی جستجوی گوگل کارآمد و اثرگذاراست.
نظرات بسته شده است.