تجربه خرید از فروشگاه اینترنتی دیجیکالا DigiKala Customer experience
در انتهای سال ۱۳۹۳ خورشیدی دوست داشتم مطلبی در مورد فروشگاه اینترنتی دیجیکالا و نقش مؤثر آن در فرهنگسازی خرید اینترنتی در ایران بنویسم. مطمئناً موفقیتهای این برند بر کسی پوشیده نیست، فروشگاه اینترنتی اول کشور که از یک سایت بررسی دوربینهای دیجیتال شروع کرد و امروز معروفترین فروشگاه اینترنتی کشور است.
فکر میکنم نقد برخی از فعالیتها و عملکردهای این فروشگاه نه تنها از دستاوردها و ارزشهای آن نمیکاهد بلکه کمک خواهد کرد تا این برند بتواند با رفع برخی از ایرادات خود، پلههای موفقیت را سریعتر بپیماید.
میخواهم در مورد تجربه خرید خودم Customer experience – CX از فروشگاه اینترنتی دیجیکالا بنویسم و خوشحال خواهم شد که شما هم اگر تجربهای از این دست دارید در انتهای مطلب با من به اشتراک بگذارید.
دو مشکلی که در یک تجربه خرید هدیه از دیجیکالا داشتم:
۱-زمان دریافت محصول
در هنگام خرید کالا از فروشگاه، زمان دریافت محصول خریداریشده توسط مشتری تعیین میشود.
مشتری هر زمان که وقت داشته باشد به فروشگاه سر میزند و کالای خود را دریافت میکند. در مورد کالاهای بزرگتر مانند یخچال و گاز و … نیز مشتری زمانی که در منزل هست را اعلام میکنند تا کالا برای وی ارسال شود.
اما در دیجیکالا این متصدی است که برای شما زمان در خانه ماندن مشتری را برایش تعیینوتکلیف میکند. اگر هم از متصدی درخواست کمی انعطافپذیری شود با پاسخی جالب روبرو خواهد شد که زمان ارسال سفارشات بهشکل سیستمی و اتوماتیک بوده و امکان تغییر زمان دریافت کالا وجود ندارد! حال فرض کنید مشتری بخواهد هدیهای را برای فردی ارسال کند!
این در حالی است که در بسیاری از فروشگاههای اینترنتی دنیا زمان دریافت کالا توسط مشتری در زمان تکمیل فرم خرید انتخاب میشود.
۲- هدیه دادن به دوستان
اگر میخواهید به دوست خود یک کادوی دیجیتال هدیه بدهید و او را غافلگیر کنید، بهتر است فعلاً سراغ دیجیکالا نروید!
هرچند این فروشگاه اینترنتی به مشتری امکان میدهد که کالایی را بهعنوان هدیه انتخاب، کادو پیچ و ارسال کند، اما از آنجا که روند ارسال هدیه کامل و جامع بررسینشده است، مشتری با مشکلاتی روبرو خواهد شد.
برای مثال مشتری میتواند در بخش تکمیل اطلاعات، آدرس دریافتکننده هدیه را در بخش “آدرس جدید نشانی گیرنده” وارد کند اما باید دقت کرد که اطلاعات تماس نباید شماره هدیهگیرنده باشد! چرا که متصدی با آن شماره تماس میگیرد و از وی در مورد تأیید خریدش سوال کرده و زمانی که باید در خانه بماند تا هدیه را تحویل بگیرد را اعلام میکند! و البته اینگونه است که هدیهگیرندۀ از همهجا بیخبر غافلگیر میشود!
متأسفانه در حالحاضر جایی برای اینکه مشتری بتواند اعلام کند که این شماره مربوط به هدیهگیرنده است یا خریدار وجود ندارد.
نظر برخی از کاربران شبکهاجتماعی لینکداین در مورد دیجیکالا در پاسخ به این مطلب را در اینجا ذکر میکنم:
اشکان حسینپور :
متاسفانه قیمت گوشی های موبایل دیجی کالا اکثرا گرانتر از بازار است ، مواردی که در گوشی های ارزان قیمت اختلاف پنجاه هزار تومانی وجود دارد.
زهرا یاراحمدی :
من تقریبا تمام کالا های دیجیتالی رو از این سایت خریداری میکنم. تا به حال مشکلی نداشتم و همیشه قیمت ها کمتر از بیرون بوده بعلاوه اینکه وقتم رو هم تو این هوای الوده تو خیابان های تهران تلف نکردم. مشتری مداری خوبی هم دارن . حتی نزدیک سال نو هدیه هم فرستادن. درسته که ممکنه که تو هر کار جدید و نوظهوری مشکل باشه اما نباید انقدر بزرگش کرد. ولی خوب خیلی کارهای دیگه هم میتونن انجام بدن که بهتره و نیاز به زمان بیشتر داره.
فرشاد ثابت :
من اصلا تجربه خوبی نداشتم. چیزی که خریدم از بازار گرونتر بود و خدمات حمل ونقل هم بسیار بد بود. رفتار کارشناسها پیکی هم که بسته رو تحویل داد خیلی بد بود. من دیگه ازش خرید نمیکنم.
احسان هادینژاد :
تجربه خرید ار “دیجی کالا” واقعا تجربه شیرین و دلچسبیه، شاید آرامش در انتخاب و اطمینان از اصالت کالا اولین دستاورد دیجی کالا بوده و ما رو از هیاهوی بازار بی قانون دور کرده ، به همه این خوبیها حالا می تونید اینها رو هم اضافه کنید: دسته بندی های دقیق ، پیگیری سریع ، موجود بودن کالا در هنگام ثبت و ثابت بودن قیمت کالا تا اتمام فرآیند خرید ( اینها معضلاتیست که کم و بیش در فروشگاه های دیگر ایرانی وجود دارد)، من خیلی دوست دارم کسانی که در جریان اینگونه الگو های موفق هستند وارد بحث شوند و به ترویج آن کمک کنند ، شاید الگوی دیجی کالا سایت “آمازون” باشد که البته با رویکرد جدیدی که با کمک به انتشار کتاب و فروش آن در پیش گرفته این امر دور از ذهن هم نیست
علی عقیلی :
اخیرا ایمیلی از دیجی کالا برایم آمد به این مضمون که اگر کالایی از ما خریده اید و بعدا در جایی دیدید که آن کالا را ارزانتر می فروشند آن فروشگاه را به ما معرفی کنید و اضافه پرداختی تان را به شما عودت میدهیم ؟!! واقعا معلوم است این دوستان به دنبال چه چیزی هستند ؟ آیا میخواهند به مشتری ثابت کنند بهترین قیمت را خرید کرده است یا به جنگ با بازار بروند ؟
سعید کاسکو :
البته در مورد خرید محصولات لوازم تحریر در میان کالاهای دیجیتال دیجی کالا باید بگم که این هم از همان نام گذاری هاییست که در ایران بسیار شاهدش بودیم و در زمان توسعه شرکت تناسب نام و کالا به هم میخورد که جدیدترین آنها هم هود مکث بود که الان لوازم آشپزخانه هم میزند.
شاید کمی از مشکلات پیش آمده در دیج کالا بعلت تغییر ماهیت و بزرگ شدن آن است، امیدوارم پس از گذراندن این دوره ، مدیران توانای این مجموعه کمی مکث کنند و سیستم را به دوره بعد آماده کنند
سامان معصومی :
با گزینه اول مخالفم ولی مورد دوم خیلی جالب بود بهش فکر نکرده بودم
آیا شما هم تا بهحال تجربه خرید از دیجیکالا و مشکلاتی از این دست داشتید؟ آن را با من و خوانندگان آیمارکتور در بخش نظرات در میان بگذارید.
نظرات بسته شده است.