Take a fresh look at your lifestyle.

مسافران گله مند

تاکسی به انتهای مسیر نزدیک می شود، زن جوانی که دو ایستگاه قبل سوار شده بود مبلغی را به راننده می دهد اما راننده تاکسی با لحنی طلبکارانه از زن جوان تقاضای پول بیشتری می کند. زن جوان اعتقاد دارد کرایه مسیری که او با این تاکسی طی کرده است کمتر از آن چیزی است که راننده تقاضا می کند، اما راننده تاکسی بی اعتنا به صحبت های زن جوان به حرف هایش ادامه می دهد و با گفتن این جمله که: «مگه مجبورت کردن سوار تاکسی بشوی» شروع به جر و بحث می کند.

زن جوان از خیر ۵۰۰ تومان خود می گذرد و با ناراحتی از تاکسی پیاده می شود. من که نظاره گر مشاجره راننده تاکسی با آن مسافر بودم همچنان در صندلی جلوی تاکسی به بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر خیره شده ام. ناگهان بیلبورد تبلیغاتی شرکت تپسی به چشمم می خورد که روی آن نوشته شده: «با تپسی محترمانه سفر کنید» شعاری که شرکت های تازه تأسیس اینترنتی در زمینه حمل و نقل شهری، حداقل تا به حال به آن پایبند بوده اند و در عمل نیز آن را اجرا کرده اند.

هدف نگارنده مطلب آن نیست که القا کند همه رانندگان تاکسی با بی احترامی برخورد می کنند، قطعاً این قشر از جامعه جزو اقشار زحمتکش محسوب می شوند که بار اصلی حمل و نقل عمومی را بر عهده دارند و نیازمند توجه بیشتر هستند اما کم نیستند افرادی که از برخورد نامناسب رانندگان تاکسی یا گرفتن پول اضافی از آنها، گله دارند.

نقطه ضعفی که به درستی توسط شرکت های حمل و نقل اینترنتی شناسایی شده است و هم در تبلیغات خود روی آن مانور می دهند و هم در برخورد رانندگان آن شرکت ها قابل مشاهده است، چراکه دیگر خبری از جر و بحث های طولانی بین مسافر و راننده بر سر قیمت نیست و قیمت از همان ابتدا مشخص است.

حتی مسافر می تواند آن را اینترنتی پرداخت کند و این نکته بسیار مهمی محسوب می شود، چراکه همواره مسافران در سطح شهر از گرفتن پول بیشتر توسط رانندگان تاکسی گله مند هستند و در واقع اشکال کار اینجاست که سلیقه های شخصی برخی رانندگان در گرفتن کرایه، دخالت دارد، به طوری که یک مسیر مشخص را اگر طی چند روز رفت وآمد کنید متوجه خواهید شد که مبالغ مختلفی برای یک مسیر گرفته می شود.

همچنین نحوه برخورد درست رانندگان شرکت های اینترنتی با مسافران که نشان از گذراندن دوره های آموزشی برای رانندگان است باعث شده است تا رضایت نسبتا بالایی در میان استفاده کنندگان از حمل و نقل اینترنتی ایجاد شود. رانندگان شرکت های اینترنتی حمل و نقل دیگر کاری به سیاست خارجی ترامپ در خاورمیانه و میزان فساد اقتصادی برخی از مسئولان و موفق یا ناموفق بودن برجام ندارند، برای آنها تحلیل های سیاسی و مسائل روزمره کشور و در میان گذاشتن آن مباحث با مسافران مهم نیست، بلکه آنها در طول مسیر به کار خود مشغول هستند و سعی می کنند با مسافرین وارد مشاجره و بحث نشوند.

لذا رانندگان آژانس ها و تاکسی ها به جای برپایی تحصن و راهپیمایی باید روی نقاط ضعف خود تمرکز کنند و سعی در برطرف کردن آنها داشته باشند. قیمت و برخورد مناسب راننده دو فاکتور اصلی برای مسافران محسوب می شود. واقعیت آن است که برای مسافران شفافیت کمی در مورد قیمت وجود دارد و از گرفتن مبالغ متفاوت و سلیقه ای برای یک مسیر ابراز ناراحتی می کنند. رانندگان تاکسی ها باید برای گرفتن پول فکر اساسی کنند و بهتر است چیزی شبیه دستگاه های اتوبوس وجود داشته باشد تا دیگر شاهد جر و بحث های طولانی بین مسافر و راننده نباشیم. این حالت برای خود رانندگان نیز مفید است، چراکه دیگر نیاز نیست تمرکز خود را روی بحث بر سر قیمت بگذارند.

از طرف دیگر مسئولان تاکسیرانی و آژانس ها باید روی آموزش رانندگان و نحوه برخورد آنان با مسافران، هزینه بیشتری کنند. قطعاً با به وجود آمدن شرکت های اینترنتی در زمینه حمل و نقل، میزان درآمد رانندگان تاکسی و آژانس ها کاهش یافته، اما راه چاره چیست؟ به نظر می آید راه چاره آن است تا نقاط ضعف خود را بهبود بخشند و به جای آنکه به فکر تضعیف رقیب باشند به فکر تقویت خود باشند.

جریاناتی که در یک سال اخیر برای سیستم های سنتی حمل و نقل پیش آمده است، می تواند به عنوان تلنگری محسوب شود؛ تلنگری که باعث شود کیفیت خدمات خود را افزایش داده و به دنبال رقابت سازنده باشند یا آنکه به دنبال حذف رقیب باشند. باید منتظر ماند و دید در آینده چه استراتژی هایی را به اجرا می گذارند.

ارتباط با نویسنده: moradimilad909@gmial.com

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.