Take a fresh look at your lifestyle.

برگه های رزومه را با اطلاعات معتبر و مهم پر کنید

هم اکنون به یکی از ترسناک ترین بخش های مرتبط به حوزه رزومه رسیده ایم و البته این ترس بیشتر برای کارمندانی است که تا به حال رزومه حرفه ای طراحی نکرده اند. در واقع اگر با دید مثبت به این ماجرا نگاه کنیم، رزومه نویسی به هیچ وجه کار غیر ممکنی نیست.

در این ایده ابتدا به ذکر برخی نکات ضروری در نگارش رزومه اشاره خواهیم کرد و در پایان ساختار یک رزومه مناسب را تشریح می کنیم.

به طور معمول اطلاعاتی که برای درج در رزومه ها مناسب هستند، باید یکسری ویژگی هایی را داشته باشند:

۱٫  ارتباط با کسب وکار موردنظر: نخستین امری که در طراحی رزومه باید به آن توجه کرد، ارتباط اطلاعات ارائه شده با حوزه کسب وکار موردنظر است. برخلاف آنچه به طور معمول در فضای آکادمیک و عامیانه مطرح می شود، هرگونه اطلاعات و توانایی  را نباید در رزومه درج کرد. برای مثال اگر شغلی که برای تصدی آن اقدام کرده اید در حوزه بانکداری است، توانایی شما در استفاده از دوربین های دیجیتال یا آمادگی جسمانی تان چندان مهم نیست. نکته مهم در این مثال توجه به آن متغیرهایی است که ارزش یاب به دنبال آن هاست.

۲٫  براساس آنچه در شماره قبل ذکر شد، اطلاعات مرتبط با شغل مورد تقاضا باید در رزومه درج شود، با این حال یک نکته تکمیلی را نیز باید در این زمینه اضافه کرد. در تهیه رزومه مهم نزدیک شدن به معیارهای موردنظر ارزش یاب است. بر همین اساس توصیه من نگهداری رزومه های قبلی و آنالیز آنها است. بر این اساس به مرور زمان نقاط ضعف خود در طراحی رزومه را به دست آورید و اقدام به اصلاح آن کنید. به طور معمول در رزومه نویسی افراد اشتباهات مشابه و تکراری را انجام می دهند که باعث می شود در صورت تهیه آرشیوی از آنها به راحتی بتوان عیب های موجود را رفع کرد.

۳٫  یکی از روش های مؤثر برای نزدیک شدن به ذهنیت ارزش یاب آن است که خود را به جای وی بگذارید و به تحلیل شرایط بپردازید. بر این اساس تا حد زیادی می توانید متن خود را هوشمندانه به رشته تحریر در آورید.

همچنین توجه داشته باشید که چنین تکنیکی در مصاحبه های حضوری بیشترین تأثیرگذاری را خواهد داشت. به عبارت ساده، چنین روشی اصولا برای مصاحبه های حضوری طراحی شده است، با این حال در برخی موارد در رزومه نویسی نیز از آنها استفاده می شود. نکته مهم در این خصوص بررسی و تحلیل منطقی شرایط است که موجب دستیابی به پیش بینی هایی مطابق واقعیت یا نزدیک به واقعیت خواهد شد.

۴٫  صرف نظر از آنچه در رزومه تان می نویسید، به یک قاعده اساسی توجه داشته باشید: رزومه شما باید در کوتاه ترین فرم ممکن تهیه شود. بر همین اساس توصیه من تقویت مهارت های خلاصه نویسی است. به عبارت ساده، متن اولیه تان را حداقل پنج بار خلاصه نویسی کنید تا در نهایت متن مطلوب تان به دست آید.

چهار نکته ای که در بالا به آنها اشاره شد، ویژگی های کیفی اطلاعاتی هستند که باید در رزومه تان از آنها بهره جویید. در مورد ساختار یک رزمه موفق ماجرا اندکی متفاوت است. در ادامه این ساختار را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

بخش نخست شامل اطلاعات ضروری و شخصی است. نخست باید نام و نام خانوادگی خود را به صورت بزرگ در ابتدای متن درج کنید. سپس نوبت به آدرس خواهد رسید. بهتر است نشانی مکانی را ارائه  دهید که برای تان به سهولت قابل دسترسی باشد. گام سوم از بخش اول مربوط به اضافه کردن شماره تلفن است. اگرچه در گام پایانی آدرس ایمیل نیز باید اضافه کنید، اما این به معنای انتخاب اختیاری میان یکی از این دو گزینه نیست. هر دوی آنها باید پر شوند.

بخش دوم در برگیرنده اطلاعات اختیاری است. در این بخش ابتدا باید ملیت تان را ذکر و سپس تاریخ تولد خود را درج کنید. پس از آن نوبت به محل تولد، جنسیت، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان، عکس پرسنلی، ذکر مبلغ آخرین حقوق دریافتی و وضعیت سلامت جسمانی (حداقل استانداردها) است.

اگر براساس آنچه در سطور بالا ارائه شد، رزومه خود را طراحی کنید، تا حد زیادی موفقیت شما تضمین شده خواهد بود. البته این امر مشروط به داشتن توانایی های لازم برای تصدی شغل موردنظر نیز است.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.