Take a fresh look at your lifestyle.

اهمیت منابع درست و داوری مناسب

مشکلی که بسیاری از دانشجویان در هنگام نگارش پایان نامه با آن مواجه هستند، ارائه منابع غیرمرتبط و تحلیل نادرست مطالب در پایان نامه هاست. این مشکل در برخی اوقات باعث می شود دوران تحصیل یک فرد به طور وحشتناکی افزایش پیدا کرده یا دانشجو به طور کلی قید دریافت مدرک تحصیلی اش را بزند. تمامی این مشکلات از جایی شروع می شود که افراد در تحلیل پژوهش خود دچار مشکل می شوند و به تبع آن قادر به تفکیک مطالب مرتبط از غیرمرتبط نخواهند بود.

با یک نتیجه گیری ساده می توان فهمید که این گروه نیاز اساسی به تقویت مهارت های تحلیل خود دارند اما این نتیجه گیری در عمل، اگر نگوییم بسیار دشوار، نیازمند تلاش فراوان است. این تلاش فراوان دقیقا همان پیش نیازی است که در بسیاری از دانشجویان یافت نمی شود.

اگر گمان کرده اید که تنها قشر دانشجو با چنین مشکلی مواجه است، لازم است توجه شما را به رزومه های افراد متقاضی استخدام نیز جلب کنم. اگرچه مسئله در رزومه ها دقیقا مانند پایان نامه های آکادمیک نیست، با این حال نتیجه هر دو کار به یک اندازه فاجعه بار است. به عبارت ساده، در نگارش متن رزومه گاهی نیاز است به جملات، دیدگاه ها یا ایده های افراد دیگر (معمولا مدیران موفق یا اعضای هیأت مدیره همان شرکت) اشاره کنید.

در این میان دو ایراد اساسی ممکن است رخ دهد؛ نخست آنکه نقل قول معتبر نبوده و شما آن جمله را در پژوهش خود ذکر کرده اید. در این حالت اگرچه دیدگاه موردنظر ممکن است با موضوع شغل هماهنگ باشد، اما ماهیت جعلی آن می تواند هزینه سنگینی برای شما داشته باشد.

در حالت بعدی جمله شما معتبر بوده و از فرد سرشناسی نقل شده است، با این حال ارتباطی با موضوع بحث ندارد. در هر دو حالت ذکر شده، ارتکاب چنین اشتباهاتی بدون شک نقش بسیار منفی در نگرش و داوری ارزشیاب خواهد داشت. راهکار دوری از چنین خطاهایی ساده است. با این حال همانطور که در بحث دانشجویان اشاره شد، انجام آن نیازمند پشتکار است؛ عنصری که در دنیای کسب وکار بسیار نادر است.

بحث بعدی که باید به آن توجه داشت، تحلیل مناسب در رزومه و مصاحبه است. در رزومه باید تحلیل کنید که به چه دلیل شرایط شما برای تصدی شغل موردنظر مطلوب است. در این میان به هیچ وجه نباید هر نکته ای را به یکدیگر ربط داده و نتیجه دلخواه تان را استنتاج کنید.

در واقع طرف مقابل شما وقت اضافی برای مطالعه دلایل بی ربط تان ندارد. داوری و نتیجه گیری امری است که نیازمند در اختیار داشتن اطلاعات مناسب و کافی است. اگر شما به عنوان یک طرف مصاحبه قادر به تحلیل درست مطالب باشید، طرف دیگر نیز می تواند به صورت منطقی دلایل و صحبت های شما را داوری کند. در ایده شماره ۲۱ اشاره کردم که از درج اطلاعات غلط در رزومه تان خودداری کنید. ارائه اطلاعات غیرمعتبر و تحلیل های نادرست نیز به نوعی در همان عنوان طبقه بندی می شود.

در پایان بحث لازم است به یک عادت عرفی در میان کارمندان اشاره کنم. در واقع اغلب افراد در تهیه رزومه خود پیامی را از مدیران پیشین یا همکاران خود درج می کنند که نشان دهنده شایستگی و توانایی شان باشد. در اینجا ضروری است که پیش از درج هر مطلبی آن را در اختیار افراد موردنظر قرار داده یا حداقل آنها را از انجام چنین کاری مطلع سازید.

علت این امر آن است که در برخی موارد شرکت ها اقدام به پیگیری اظهارنظر همکاران شما کرده و در صورت عدم اطلاع این افراد نام شما از لیست شرکت حذف خواهد شد. همچنین شاید برای جلب نظر شرکت موردنظر به جای استفاده از نظر دیگران بهتر باشد توانایی های تان را در مصاحبه بروز دهید.

توصیه های حرفه ای از مدیران موفق

هنگامی که تازه تحصیلات آکادمیکم را تمام کرده بودم، یکی از دوستانی که با هم فارغ التحصیل شده بودیم، مبلغ قابل توجهی را صرف ثبت نام در کلاس های رزومه نویسی و روش تحقیق کرد. در آن هنگام این کار وی برای من بسیار تعجب برانگیز بود. به هر حال هر کسی در آن شرایط بیشتر به دنبال ورود به بازار کار است تا شرکت در کارگاه های آموزشی مختلف. با این حال در حال حاضر توصیه من به دانشجویان فارغ التحصیل آن است که پیش از اقدام برای ورود به بازار کار حتماً کلاس های رزومه نویسی را بگذرانند.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.