Take a fresh look at your lifestyle.

کمک به مدیران مسن

فرآیند ارتقای جایگاه در شرکت ها معمولا باعث می شود مدیران ارشد هنگامی که پا به سن گذاشته اند به منصب مدیریت برسند. اگر جست وجوی ساده ای در لغت نامه های مختلف انجام دهید، اغلب در تعریف مدیران حرفه ای، قید تجربه و سن زیاد را به میان آورده اند. این امر اگرچه سازمان را از تجربیات و تخصصی که فرد موردنظر در طول سال ها کسب کرده است، بهره مند خواهد ساخت، با این حال ایراداتی را نیز به همراه دارد. بر اساس پژوهش هایی که اخیرا صورت گرفته است، هرچه سن افراد افزایش پیدا کند، تمایل آنها در راستای انطباق با تکنولوژی های نوین کاهش می یابد.

بر همین اساس یک مدیر پا به سن گذاشته نیاز مبرمی به کمک در راستای هماهنگی با تکنولوژی های جدید دارد. همه ما چنین تجربیاتی را از مواجهه با مدیرانی که کمترین آشنایی با سیستم های نوین ندارند، در کارنامه حرفه ای خود داریم. سال ۱۹۹۸ من در شرکتی فعالیت داشتم که توسط یکی از همین مدیران اداره می شد. در آن زمان استفاده از سیستم پروژکتور برای نمایش فایل های مختلف امری رایج بود.مدیر ارشد شرکت نیز در یکی از سخنرانی های خود قصد استفاده از این سیستم را داشت.

با این حال وقوع یک نقص جزئی در پخش فایل موردنظر باعث شده بود تا وی به کلی قید استفاده از این نوع سیستم ها را بزند. مکالمه وی با مسئول خرید شرکت را به خوبی به یاد دارم:« باید پیش از شروع کنفرانس با تیم پشتیبانی تولیدکننده این دستگاه تماس گرفت. هیچ کس نباید به خاطر چنین نقص کوچکی مشاهده فایل های من را از دست بدهد. هر کاری که از دستت برمی آید، انجام بده.»

شاید جالب باشد که بدانید به علت آن ایراد فنی فایل های مدیر شرکت هرگز در کنفرانس به نمایش درنیامد. اما آنچه در این میان موجب بروز ایراد در بخش فایل ها شده بود، مشکل فنی نام نداشت. تنها کاری که برای شناسایی کامپیوتر توسط دستگاه باید انجام می شد، استفاده از کلید راهنمای پشت دستگاه بود؛ نکته ای که به دلیل ناآگاهی و عدم مطالعه دفترچه راهنما مورد غفلت قرار گرفت. به یاد داشته باشید که در چنین مواقعی هرگز مدیر موردنظر را به باد انتقاد نگیرید. از هر چه بگذریم، وی دارای قدرت مدیریتی و بوروکراتیک است و ناراحتی وی می تواند موجب سرانجام ناگواری برای شما شود.

توصیه من این است که مشکل پیش آمده را به مرجعی غیر از شخص مدیر ربط دهید. به عبارت دقیق تر، بهتر است مانند من در مواجهه با چنین مشکلاتی عمل کنید. پس از وقوع آن مشکل در زمینه اجرای فایل های موردنظر مدیر ارشد شرکت، با هماهنگی های انجام شده تصمیم گرفتم که او را با برخی تکنولوژی های جدید آشنا کنم. اگرچه در آن زمان سیستم های نرم افزاری هنوز مانند امروز توسعه نیافته بود، اما وی را تا حدود زیادی با شیوه های ارائه مطلب با استفاده از فایل های رایانه ای آشنا کردم. نکته مهم در مورد ایده حاضر اهمیت برقراری ارتباط موثر با مدیران بلندمرتبه سازمان است.

به عبارت ساده، همه کارمندان از مهارت های تقریبا یکسانی بهره مند هستند. با این حال نکته مهم در توانایی بروز این مهارت ها نهفته است. هنگامی که توانایی های خود را به فرد دیگری آموزش دهید، ناخودآگاه نظر وی را نسبت به خود جلب خواهید کرد. بر همین اساس آموزش هر نوع فناوری نوین به مدیران ارشد یک سازمان می تواند منجر به کسب اعتماد آنها و دیده شدن در فضای سازمانی شود. اگر قصد آموزش برخی نکات به مدیر بخش خود را دارید، بهتر است فهرست موارد زیر را در نظر داشته باشید:

۱- آموزش کار با نرم افزارهایی نظیر ورد و اکسل، فتوشاپ و همچنین شیوه جست وجوی پیشرفته در اینترنت

۲- نحوه استفاده از برخی فناوری های فیزیکی نظیر پروژکتور که نقش مهمی در ارائه کنفرانس دارد.

توصیه های حرفه ای از مدیران موفق

هنگامی که شانس استفاده موقعیت آموزشی به مدیران را به دست می آورید، به یاد داشته باشید که فرآیند آموزش شما باید کامل انجام شود. اگر در آینده فرد موردنظر در استفاده از فناوری های آموزشی مشکل داشته باشد، مقصر اصلی شما خواهید بود. این امر سرانجام خوشی را برای شما به ارمغان نخواهد آورد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.