چگونه کیفیت لینکها را در کمپینهای سئو ارزیابی کنیم؟
لینک ها یک بخش جدایی ناپذیر و البته بسیار مهم در فرایند بهینهسازی و سئو هستند و موتورهای جستجو نیز در فرآیند رتبهبندی خود برای لینکهای با ارزش، اهمیت ویژهای قائلاند. اما آیا هر لینکی با ارزش است؟ قطعا خیر. شما باید قادر باشید که کیفیت لینکهای ورودی و خروجی به وبسایت را ارزیابی کنید و در صورت مناسب نبودن، درصدد حذف و یا جایگزینی آنها با انواع سالم و با ارزش برآیید. به شما توصیه میکنم که حتما فرایند ارزیابی لینکها را یاد بگیرید زیرا برای رشد کسب و کار شما اخمیت ویژهای دارد.
کسب و کارهای آنلاین این روزها نمیتوانند به هیج وجه از تاثیر موتورهای جستجو بر رشد کسب و کارشان غافل شوند. در واقع این روزها استارتآپها در سراسر دنیا درحال بهینهسازی خود برای بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو هستند. زیرا به این مهم پی بردهاند که بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو مساوی با فروش بیشتر خواهد بود.
چگونه کیفیت لینکها را در کمپینهای سئو ارزیابی کنیم؟
گوگل چندی پیش اعلام کرد که بزودی آپدیت جدیدی از الگوریتم جستجوی خود موسوم به پنگوئن را عرضه خواهد کرد. از مزیتهای نسخهی جدید الگوریتم پنگوئن میتوان به اهمیت بیشتر به مبحث لینک بیلدینگ و البته اهمیت ارزیابی لینکها اشاره کرد. در واقع در بروزسانی جدید، شما قادر خواهید بود تا از پشت پردهی بکلینکهای خود در موتورهای جستجو آگاه شوید. گوگل همچنین اعلام کرده که الگوریتم جدید به صورت ریل تایم خواهد بود. به این معنی که اگر شما عملیات پاکسازی لینکهایتان را انجام دهید، یک بازیابی نسبتا سریع ممکن خواهد بود.
خوشبحتانه لینکهای فاقد اعتبار به آسانی و با ویژگیهایی مانند نامرتبط بودن به موضوع وبسایت شما، فاقد مخاطب بودن، لینک شدن به وبسایتهای اسپم و … قابل شناسایی هستند و شما باید به محض برخورد با چنین لینکهایی اقدام به حذف یا از کار انداختن آنها کنید و همچنین از یاد نبرید که باید لینکهای حذف شده را باا لینکهای جدید و با کیفیت جایگزین کنید.
ارزیابی کیفیت لینکها:
میتوان گفت که سرنوشت موفقیت کمپینهای سئو با لینکها گره خورده است. اما گره خوردن سرنوشت کمپینهای سئو و لینکها به این معنی نیست که شما باید هر لینکی که دم دستتان آمد را برای وبسایتتان برگزینید یا تعدادی بیشماری از آنها را برای خود جمع آوری کنید. فراموش نکنید که لینکها هدف اصلی نیستند بلکه نردبانیی برای رسیدن به هدف هستند. نردبانی که هرچقدر رکابهای آن محکمتر باشد، احتمال رسیدن شما به موفقیت بیشتر و احتمال سقوط شما کمتر است.
ارزشیابی کیفیت لینکهای خروجی و ورودی فرآیندی است که میتواند تا حد زیادی تضمین کنندهی موفقیت کمپینهای سئو و بازاریابی شما باشد اما انجام این فرایند چندان هم ساده نیست و در واقع چالش اصلی شما شناسایی لینکهای معتبر از انواع فاقد اعتبار آنهاست. بسیاری از خوانندگان وبلاگها بعد از خواندن یک مطلب، اگر از مطلبی که خواندهاند خوششان بیایید به آن در جاهای مختلفی لینکهایی را میدهند. اما آیا مطلب شما و یا لینکی که به آن داده شده از نظر گوگل با ارزش هستند؟ شما باید مطالب مفید و با کیفیت خود را ترویج داده و از منابع معتبر برای آن لینک بگیرید و نه از هر منبعی.
برای ارزیابی کیفیت لینکها سه شاخص زیر را باید در نظر گرفت:
۱- مرتبط بودن
۲- ارزشهای انسانی (یعنی یک لینک فقط برای خزندههای موتور های جستجو طراحی نشده باشد.)
۳- ارزش و اعتبار
هر کدام از موارد گفته شده دارای پیچیدگی مختص به خود و لایه های متعددی از ارزیابی هستند. در زیر، هر کدام از این موارد را توضیح خواهیم داد.
شاخص اول: مرتبط بودن
مرتبط بودن مهم ترین فاکتور در ارزیابی کیفیت لینکهاست. مرتبط بودن به این معناست که لینکهایی که شما دریافت میکنید از وبسایتهایی با موضوعات مشابه و یا نزدیک به وبسایت شما برایتان فرستاده شده باشد. برای مشخص کردن مرتبط یا نامرتبط بودن یک لینک از خود بپرسید که چرا این وبسایت باید به من لینک بدهد؟ به طور کلی یک لینک میتواند به چهار روش زیر مرتبط شناخته شود:
– دامین به دامین
– دامین به صفحه
– صفحه به صفحه
– لینک به صفحه
تعیین مرتبط یا نامرتبط بودن یک لینک تا حدی زیادی به شناخت شما از طرف مقابلتان بستگی دارد. اگر شما نمیتوانید توجیهی برای اینکه چرا فلان وبسایت به شما لینک داده پیدا کنید، بهتر است که این لینک را به عنوان یک لینک نامرتبط شناسایی کنید.
شاخص دوم: ارزش انسانی
ارزشمندترین لینکها، لینکهایی هستند که برای استفادههای کاربران ساخته شده باشند، نه برای خزندههای موتورهای جستجو.
اگر میخواهید در مورد ارزش انسانی یک لینک مطمئن شوید، سوالات زیر را از خود بپرسید:
– آیا این لینک کاربر را به مقصدی که میخواهد هدایت میکند؟
– آیا این لینک دقیقا به همان صفحهای هدایت میکند که کاربر به دنبالش است؟
– آیا این لینک کاربر را به موضوعی مفید هدایت میکند؟
وقتی در مورد شاخص ارزش های انسانی در لینک ها صحبت میکنیم، شما باید مخاطب لینک هایتان را بسنجید. یعنی اگر میزان تعامل لینک های شما با مخاطبتان کم است، به تبع لینک شما از ارزش انسانی کمتری برخوردار است. برای اندازهگیری میزان تعامل کاربر میتوان از فاکتورهایی مانند نظرات مطلب یا انجمنها استفاده کرد. همچنین میتوانید از ابزاری به نام SEMrush برای سنجش میزان درگیر بودن کاربر استفاده کنید. در نهایت فراموش نکنید لینکهایی که بتوانند به سه سوالی که در بالا پرسیده شد پاسخ صحیح دهند همان لینکهای با ارزشی هستند که گوگل به دنبال آنهاست.
منبع: چگونه کیفیت لینکها را در کمپینهای سئو ارزیابی کنیم؟
شاخص سوم: ارزش و اعتبار
کسبههای یک بازار را در نظر بگیرید. قاعدتا فروشندهای که از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار است و نزد دیگر فروشندگان خوشنامتر است، به طبع فروش بیشتری هم دارد. ارزش و اعتبار لینکها هم دقیقا مانند ارزش و اعتبار یک فروشنده در بازار است. الگوریتمهای گوگل برای این طراحی شدهاند تا بهترین و معتمدترین نتیجه را به کاربر ارائه دهند. گوگل هم از لینکها برای تعیین میزان اعتبار و ارزش یک وبسایت استفاده میکند. به زبان ساده، اگر شما از وبسایتهای معتبر لینک بگیرید، ارزش و اعتبار وبسایت شما را نزد موتورهای جستحو بالا می برد.
فقط مهندسان گوگل میدانند که الگوریتم آنها چگونه ارزش و اعتبار یک لینک را می سنجد، اما ابزارهایی نیز وجود دارند که میتوانند تا حدودی این کار را انجام دهند.
– بخش های دامین اتوریتی و پیج اتوریتی وبسایت موز
– وبسایت authoritylabs.com
سخن پایانی:
ارزیابی کیفیت لینکها یک فاکتور بسیار مهم در موفقیت کمپینهای سئو و بازاریابی است. موتورهای جستجو به طور مداوم در حال کار بر روی الگوریتمهای جستجوی خود هستند و در بروز رسانی تاثیر لینکها در ارزش گذاری یک وبسایت نزد موتور های جستجو بیشتر میشود. اگر شما هم میخواهید در موتورهای جستجود بهتر دیده شوید، از ارزیابی مداوم کیفیت لینکهای سایت غافل نشوید و مطمئن شوید که بهترین لینکهای ممکن را در وبسایت خود دارید.
نظرات بسته شده است.