Take a fresh look at your lifestyle.

کنایه ابراهیم حقیقی به پوستر جشنواره و صحبتهای جالبی در مورد برند و برندینگ

کنایه ابراهیم حقیقی به پوستر جشنواره و صحبتهای جالبی در مورد برند و برندینگ

اختتامیه بخش عکس، پوستر، هویت بصری، نمایشنامه‌نویسی و پژوهش جشنواره تئاتر فجر با کنایه ابراهیم حقیقی به پوستر جشنواره و یک شوخی با معاون هنری وزیر ارشاد مبنی بر عبور «دیپلماتیک‌»اش از مطالبات تئاتری‌ها همراه بود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم ضمن اظهار امیدواری برای بالنده‌تر شدن و اثرگذاری بیشتر جشنواره تئاتر فجر گفت: درباره کارایی و روزآمد بودن تئاتر همگی می‌دانید؛ هر چقدر همت بیشتری شده و باهم کار شود، به تئاتر کمک می‌کند که بتواند جریان همه‌گیر خود را در کشور داشته باشد.
مرادخانی با بیان اینکه اختتامیه جشنواره عکس، پوستر، هویت بصری، نمایشنامه‌نویسی و پژوهش بیشتر حول محور مسئولیت اجتماعی بود، گفت: این کاری است که رضا کیانیان سال‌هاست با عشق و علاقه انجام می‌دهد تا بخشی از مطالبات جامعه یا علاقه‌مندی‌های خود را به جامعه بازپس دهد. چقدر خوب است که اتفاقات اجتماعی ما نسبت به این مسائل سکوت نکند.
مناقشه و ایراد به متون ایرانی رخت بربسته
او با بیان اینکه «ایجاد حرکت‌هایی برای مسئولیت اجتماعی و به صدا درآوردن زنگ‌ها وظیفه تئاتر است» گفت: بعضی هنرها وظیفه‌شان آراستن جامعه است؛ اما وظیفه تئاتر مانند کشورداری هم هست. یعنی گفتگو کردن و حرف زدن در جایی که هنوز صاحب گفتمان نشده‌ایم. شاید بتوان در این بخش‌ها گفتگویی را ایجاد کرد تا بتوانیم به مسئولیتی اجتماعی برسیم.
مرادخانی یادآور شد: علاوه بر مباحث گفتگو و جریان‌سازی، وظیفه تئاتر حول محور فرهنگ ایرانی هم می‌چرخد. خوشحالم که در جشنواره به متون داخلی بیشتر توجه شده است.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «قبلا غالب آثار غیر ایرانی بود، البته عیبی هم نداشت.» ادامه داد: اما هنرمندان زیادی بودند که می‌گفتند آنقدر در متون ایرانی مناقشه می‌کنند و ایراد می‌گیرند که عطای کار ایرانی را به لقایش می‌بخشیم. اما این مناقشه و دخالت آهسته آهسته رخت بربسته و از متون ایرانی بیشتر در تولید نمایش‌ها استفاده می شود.
لزوم توجه به «ایرانِ فرهنگی» در جشنواره تئاتر فجر
مرادخانی با بیان اینکه «جشنواره تئاتر فجر به دلیل ادعای بین‌المللی بودن باید حول محور ایران فرهنگی کار کند» گفت: ایران فرهنگی گستره وسیعی نه از جغرافیای سیاسی که از جغرافیای انسانی است؛ از حدود چین و تاجیکستان تا هند و ترکیه گستره وسیعی است که پارسی‌زبانان هویت خود را در بخشی از این فرهنگ می‌بینند.
او یادآور شد: در ایران فرهنگی باید جستجوگر مباحث هویتی خود باشیم؛ تئاتر در بسیاری از مسائل می‌تواند هوشیارانه عمل کند.
مرادخانی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در بخش کار گروهی، بیشتر کسانی که کار ارائه کرده‌اند زیر ۳۵ سال داشته‌اند و این یعنی قشر جوان ما به ثمر رسیده و کار مشخص و اساسی ارائه می‌کند. یکی از گسل‌های تئاتر به دلیل پیوستگی اجراها مسائل قرارگیری سه نسل کنار همدیگر است.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حضور سه نسل جوانان، میانسالان و کهنسالان تئاتر با سه تفکر که گاهی همدیگر را قبول ندارند یا دنیای دیگری دارند از مسائل تئاتر ماست. که در چنین اتفاقات تئاتری مثل جشنواره می‌توان فضای مشترکی را برای این سه نسل به وجود آورد تا گسل بین نسل‌ها در تئاتر را از بین ببریم.
حضو زنان در تئاتر محیطی نشانه مسئولیت‌پذیری اجتماعی است
مرادخانی با اشاره به اینکه رسالت تئاتری‌ها بیشتر از هنرهای دیگر است، گفت: تئاتر همیشه عالت خواه بوده و به دنبال ایجاد حرکتی در فضای اجتماعی بوده تا سکون را بزداید. در دسته‌بندی‌های تئاتر، جشنواره اتفاق خوبی بود که ژانرهای مختلف را در حوزه‌های مختلف آیینی، بومی، فرهنگ عامیانه و مدرن در خود جا داده است.
او خاطرنشان کرد: حضور بانوان در تئاتر حتی در تئاتر محیطی رشد بسیار خوبی داشته است. بخشی که معمولا فضایی مردانه داشت.
مرادخانی ادامه داد: حضور بیشتر زنان در تئاتر بیرونی و محیطی نشان دهنده مسئولیت‌پذیری خانم‌ها بوده و از سوی دیگر در فرهنگ عمومی هم تاثیر خوبی گذاشته است. چراکه باید بدانیم تئاتر تنها برای نخبگان کار نمی‌کند بلکه برای فرهنگ عمومی هم کار می‌کند و چنین اتفاقاتی در این زمینه خوب و مبارک است.
عبور دیپلماتیک معاون وزیر از مطالبات تئاتری‌ها
پس از پایان صحبت‌های معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجری برنامه گفت: آقای مرادخانی خیلی دیپلماتیک از مطالبات تئاتری‌ها عبور کردند. هرچند که مطالبه‌ها مشخص است.
مرادخانی پس از این صحبت مجری برنامه، دوباره در جایگاه سخنرانی قرار گرفت و گزارشی از اقدامات انجام گرفته ارائه داد و گفت: در گسترش پلاتوهای شهرستان‌ها اتفاق خوبی افتاده و زمین تئاتر پایتخت نیز به وسعت هزار متر سرانجام از وزارت مسکن گرفته شده که قرار است هفت سالن بر مبنای هفت شهر عشق عطار، با مبانی تئاتر سنتی و مدرن در آن راه اندازی شود و محلی برای حضور و دیدار هنرمندان باشد.
۵۰ میلیارد تومان به صندوق بیمه هنرمندان بدهی داریم
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیگیری بیمه هنرمندان، ادامه داد: صندوق بیمه هنرمندان ۵۰ میلیارد تومان بدهی دارد و طی گفتگو و توافقی که با آقای نوبخت داشته‌ایم قرار است آن را به صورت اوراق به ما بدهند که در این صورت مساله بیمه حدود هفت هزار هنرمندی که در نوبت هستند در دستور کار قرار می‌گیرد.
کنایه ابراهیم حقیقی به جشنواره تئاتر فجر
ابراهیم حقیقی از داوران بخش هویت بصری سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، پس از معرفی برگزیدگان این بخش گفت: لازم است درباره هویت بصری یا هویت یکپارچه بصری که خوشبختانه سال‌هاست در ایران رواج پیدا کرده توضیحی بدهم.
حقیقی ادامه داد: اخیرا بسیار زیاد صحبت برند و برندینگ را هم می‌شنوید؛ که خیلی رایج شده آنقدر که به بعضی افراد هم اطلاق می‌شود که برند شده‌اند. یک نمونه رضا کیانیان است که برند شده؛ گرچه او همچنان انسان شریف و دوست ماست.
او ادامه داد: خیلی از دوستان سوال کردند و برایشان نامانوس بود که این بخشی که به عنوان هویت بصری اضافه شده چیست. خواهش کردم فرصتی به من بدهند تا توضیح دهم. مخصوصا گروه‌های تئاتری بشنوند که به چنین چیزی نیاز دارند.
این طراح گرافیک یادآور شد: تمام آن چیزی که به طراحی مربوط می‌شود که یک گروه تائتری از روز اول نیاز دارد مثل آرم، نشانه نوشته، رنگ، محدودیت‌های رنگ و بروشور و کاتالوگ و پوستر باید به گونه‌ای طراحی شود که یکپارچگی داشته باشد که هر نمایشی اجرا می‌کنند مشخص شود کار آن گروه خاص است.
حقیقی تصریح کرد: همچنان که اسم‌شان معروف می‌شود این هویت یکپارچه بصری هم باید معروف شود مثل این نوع نوشته‌ای که می‌بینید (اشاره به پوستر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر) و قطعا خاص جشنواره تئاتر است. منتها اینکه چرا انقدر نقطه دارد عجیب است!
آیین اختتامیه بخش عکس، پوستر، هویت بصری، نمایشنامه‌نویسی و پژوهش سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامگاه امروز در سالن استاد ناظرزاده ایرانشهر با معرفی برگزیدگان برگزار شد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.