Take a fresh look at your lifestyle.

پیاز نباشید – پرتقال باشید

0

در میان فهرست ۵۰۰ شرکت برتر مجله فورچون مدیران فراوانی وجود دارند که از نظر ظاهری شکل و شمایلی شبیه مردم دیگر دارند با این فرق که نمایانگر بهترین نسل از مدیران دوران خود هستند.

هرکدام از این مدیران، شرکتی را مدیریت کرده اند که جزو پیشگامان بازار خود بوده اند و تغییری را در کار ایجاد کرده  اند که ماندگار شده و به نام آنان سکه خورده است.

مینتزبرگ، نظریه پرداز معروف مدیریت می گوید هیچ شغلی حیاتی تر از شغل مدیریت نیست و درست می گوید چون اگر همین شرکت های برگزیده  فورچون مثلا ۲۰۱۶ را در اختیار یک نامدیر قرار دهند نه تنها در سال آینده از فهرست احتمالی فورچون خارج خواهند شد بلکه شاید از بازار هم به کلی خارج شوند. در این باره نمونه های داخلی و خارجی فراوانی وجود دارد.

۱۵ بند درخشان

یکی از مدیران برتر و قابل مطالعه در جهان به نظر نگارنده هرب کلر است. نگاه کلر جدا از نوع صنعت و کسب وکارش نگاهی ممتاز و درخشان در مدیریت است.

او بازاردانی (بهی – ۱۳۷۸) است که دنیای کسب و کار خود را با عینک بازاردانی می بیند و این نگاه درست مورد تشویق کسی مانند فیلیپ کاتلر هم قرار گرفته، سال ها پیش وقتی از او می پرسند برای دیگر شرکت هایی که علاقه مند به پیروزی هستند چه نصیحتی دارید او با فروتنی فراوان ۱۵ توصیه کاربردی زیر را در کتاب هفت مدیر عامل برتر جهان (بهترین مدیران عامل چه می دانند؟) بیان می کند.

او می گوید:

۱- تمرکز خود را بیشتر معطوف دنیای رقبا – مشتریان و تغییرات اجتماعی کنید تا دنیای دفتر کارتان.

۲- پیاز نباشید پرتقال باشید. یعنی لایه های سازمان خود را حول مدیریت متمرکز کرده و از لایه های تصمیم گیری کمتری برخوردار باشید.

۳- تا حد امکان از تعداد هیات های دائمی بکاهید.

۴- هیچ دانش کاملی وجود ندارد، بلکه تنها قضاوت خوب وجود دارد.

۵- اعضای هیات مدیره و سایر مدیران را وادارید تا زمانی را به کار کردن (نه تماشا کردن) با کارمندان و مشتریان بیرونی بگذرانند و گزارش دهند که چه کرده اند، چه آموخته اند و با این تجارب کسب شده چه می خواهند انجام دهند.

۶- بدانید که تمام کاغذهای ارائه شده از جمله بودجه تنها کاغذهایی سفید با اندکی حروف سیاه روی آنها هستند. این کاغذها هیچ سودی ندارند مگر اینکه منجر به یک عمل معنی دار یا عدم فعالیت قطعی شوند.

۷- یک روشنفکر واقعی باشید.

۸- از قوانین غیر انعطاف پذیر و دستورات سنگین که برای تنظیم امور بیهوده شرکت و تعامل با مشتریان طراحی شده دوری کنید.

۹- از مدیران حل مشکلاتی را بخواهید که در مسئولیت مستقیم آنها نیستند و برای کارمندان این فرصت را فراهم آورید تا کار دیگران را بیاموزند. نتیجه این کار آموزش بیشتر، همدلی و اتحاد است.

۱۰- یک طرح استراتژیک کلی داشته باشید نه یک طرح درازمدت یا سرمشق و سپس با چابکی و سرعت در حوزه این طرح حرکت کنید.

۱۱- همیشه به خاطر داشته باشید که ارائه خدمات به مردم در خط مقدم است نه برعکس.

۱۲- برای استخدام رفتار و منش خوب را نسبت به رفتار و منش بد اولویت قرار دهید حتی اگر شخصی که رفتار و منش بدی دارد دارای مدارج، تجارب و مهارت های بیشتری باشد.

۱۳- دستاوردهای افراد را به کرات و بدون برنامه ریزی قبلی مورد تجلیل قرار دهید.

۱۴- اجازه دهید افراد هنگام کار خودشان باشند و شخصیت واقعی خودشان را به نمایش بگذارند و مجبور نباشند ماسک کار به چهره بزنند.

۱۵- و سرانجام اینکه؛ متواضع باشید، دور از دسترس نباشید، خوش خلق باشید، خدمت کنید، طماع نباشید، تبعیض قائل نشوید، منصف باشید، ثابت قدم باشید، افراد خود را دوست بدارید، در خطاها بردبار باشید و فداکاری کنید.

DBA با گرایش بازاردانی (مارکتینگ)

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ