Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه می توان از دارایی ها استفاده مطلوب کرد؟

0

هر موسسه ای برای ایجاد سود به دارایی نیاز دارد و باید از طریق وام (بدهی) و منابع حقوق صاحبان سرمایه، سرمایه خود را تامین کند و افزایش دهد. هر دو منبع سرمایه دارای هزینه (بهای تمام شده) هستند – مدیران موسسه نباید هرگز از هزینه فرصت پول غفلت کنند. بابت بدهی (وام) باید بهره پرداخت شود و درآمد خالص (سود) باید از طریق سرمایه صاحبان سهام تحصیل شود.

موسسه باید سود قبل از کسر بهره و مالیات کافی داشته باشد، تا بهره مالیات بر درآمد را بپردازد (مگر اینکه نهاد معاف از مالیات باشد) و درآمد خالص دائم فراهم کند که برای مبالغ به کار رفته سرمایه سهامداران کافی باشد. گذاشتن زمین به صورت کشت نشده، برای یکی دو فصل، از نظر کشاورزی مفید و عاقلانه است، اما دارایی های موسسه باید همواره به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

آزمایش کلی در مورد اینکه دارایی ها چگونه به خوبی مورد استفاده قرار می گیرند، نسبت فروش دارایی ها نامیده می شود که معادل درآمد حاصل از فروش سالانه تقسیم بر کل دارایی هاست (باید این نسبت را محاسبه کنید، اکثر موسسات این نسبت را در صورت های مالی خود گزارش نمی کنند، اگرچه معدودی چنین کاری را انجام می دهند) این نسبت کارایی استفاده از دارایی برای فرآیند فروش را می آزماید – برخی موسسات دارای نسبت فروش دارایی اندکی هستند، کمتر از دو به یک. برخی هم دارای نسبت های بسیار بالا هستند، مانند پنج به یک.

هر صنعت یا بخش خرده فروشی در اقتصاد دارای استاندارد نسبت گردش یا فروش دارایی است، اما این نسبت ها از صنعتی به صنعت دیگر و از بخشی به بخش دیگر اندکی متفاوتند. برای همه موسسات نسبت فروش استاندارد دارایی وجود ندارد.

فروشگاه زنجیره ای، اگر درآمد حاصل از فروش سالانه اش فقط دو برابر دارایی هایش باشد، نمی تواند چنین کاری کند. از طرف دیگر، تولید کنندگان صنایع سنگین که دارای سرمایه گسترده در دارایی های ثابتند، از داشتن نسبت فروش یا گردش دارایی دو به یک خشنودند.

خوانندگان گزارش مالی عاقلند زیرا به سادگی نسبت فروش دارایی های شرکت را از سالی به سال دیگر بررسی می کنند، اگر این نسبت دارای رکود باشد یا افت کرده باشد شرکت درآمد حاصل از فروش اندکی به ازای هر ریال از دارایی خود کسب کرده است. اگر نسبت سود شرکت، همین میزان باقی بماند از هر ریال دارایی ها سود کمتری عاید می شود که این خبر خوبی برای سرمایه گذاران در موسسه نیست.

ارتباط با نویسنده: Peyman.ahmady@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ