Take a fresh look at your lifestyle.

توصیه هایی کاربردی برای مدیران (۶۳) / سفرهای خود را سخت نکنید

0

صنعت هواپیمایی یا کسب و کار مسافرت هوایی همواره با مشکلات فراوانی مواجه است. تنوع در پروازها به نوعی شرایط پیچیده ای را به وجود آورده است که مدیریت آن را مشکل می سازد. درواقع با توجه به نوسانات اقتصادی و چالش های روزافزون رقابتی در صنعت هواپیمایی، این صنعت نیازمند الگویی کارآمد برای مدیریت کسب و کار خود است که پاسخگوی مناسبی به تغییرات محیط رقابتی باشد.

بر هیچ کس اهمیت مدل کسب و کار در بهبود جایگاه رقابتی و سهم بازار شرکت های هوایی پوشیده نیست. با این حال انتخاب بهترین مدل برای مدیریت آن کاری سخت است. درواقع مدل های مختلف و متنوعی وجود دارد که هرکس می تواند یکی از آنها را انتخاب کند، اما اگر به نتایج مدنظر نرسد، منجر به بروز مشکلی جدی خواهد شد. بسیاری از مسافرت های هوایی بر اثر مشکلات فنی، تصادف، بیماری مسافران یا خدمه، ربوده شدن و… به مقصد خود در زمان مشخص شده نمی رسند.

همین امر هم باعث کاهش چشمگیر رضایت مسافران خواهد شد. فرض کنید یک شرکت هوایی با سقوط یک فروند از هواپیماهای خود مواجه شود. تحت این شرایط شرکت خیلی زود با بحران مواجه خواهد شد و تا مدت ها کمتر کسی حاضر می شود به جمع مشتریان پروازهای شرکت مذکور درآید. تحت این شرایط اگر مدیر مربوطه نیز نتواند کنترل اوضاع را به دست بگیرد، عملا باید شاهد پایان کار شرکت بود.

بروز یک مشکل در هر ابعادی که باشد شرکت را از مسیر پیشرفت دور می کند. در این گونه مواقع لازم است زمان زیادی صرف عیب یابی و برطرف ساختن مسئله به وجود آمده شود که این امر برای مدیریت زمان تحت هیچ شرایطی مناسب نیست.

ایده

بدون شک نمی توان میزان خسارت ها یا رخدادهای از پیش تعیین نشده را به صفر رساند و همواره ممکن است اتفاقی رخ دهد و این امر تنها مختص صنایع هوایی نیست و در هر صنعت و کسب و کاری رخ می دهد. با این حال در این صنعت مشکلات کمی بیشتر است و همین امر ضرورت توجه و دقت عمل را بالا تر می برد. یکی از راهکارهایی که می توان در این رابطه انجام داد گوش به زنگ بودن است.

درواقع با بروز کوچک ترین مشکل نخستین کسانی که باید مطلع شوند، افراد مسئول و حیاتی در شرکت هستند. همواره شرکت هایی دیده شده اند که با مشکلات جدی برخورد کرده اند، اما با مدیریت سریع و بجای خود، اجازه نداده اند که اتفاق رخ داده باعث کاهش رضایت مشتریان بشود. این امر نیازمند تیمی کارآمد و مدیرانی هوشیار است. راه حل دیگر احتیاط کردن است.

به هر میزانی که ایمنی و احتیاط بالاتر برود به همان میزان مشکلات نیز کمتر خواهد شد. تحت شرایطی که تمامی امور تحت کنترل شما باشد و بتوانید حتی مشکلات و چالش های پیش روی خود را پیش بینی کنید، اقداماتی را صورت خواهید داد که باعث می شوند با مشکلات کمتری مواجه شوید. در این گونه مواقع حتی اگر مشکلی هم ایجاد شود به هر میزان که باشد به علت آنکه نسبت به اتفاقات آگاه هستید و حضوری موثر و دائم دارید، به معضلی جدی برای تان تبدیل نخواهد شد و شما را به دردسر نخواهد انداخت.

در صنایع خدماتی همچون صنعت هواپیمایی مهم ترین عامل موفقیت بنگاه ها درک درست نیازها و انتظارات مشتری است. در این راستا شرکت ها همواره با رقبای بعضا قدرتمندی مواجه هستند که کار را برای آنان سخت می کنند. تحت این شرایط لازم است جهت جلب نگاه ها به سوی خود، مزیت رقابتی ایجاد کنید. مزیت رقابتی به این معناست که سطح خدمات خود را بالاتر از رقبای خود ببرید در حالی که تغییر فاحشی در قیمت ها ایجاد نشود.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– همواره مسافران خود را بیمه کنید تا در صورتی که اتفاقی رخ داد دچار هزینه های مالی سنگین نشوید. هرگز اجازه پرواز هواپیمایی را که هنوز بیمه نامه مسافران آن چک نشده است ندهید.

– همواره محتاط باشید و احتمالات را در نظر بگیرید تا در صورت وقوع آن دچار سردرگمی نشده و بتوانید آن را تحت کنترل خود درآورید.

– نسبت به وضعیت سلامت مسافران خود اطلاعات لازم را کسب کنید تا در صورت نیاز تیم پزشکی مجهز تری را داخل هواپیما اعزام کنید. همچنین اطلاعات لازم راجع به تمامی مسافران را در اختیار داشته باشید تا در صورت وقوع مشکل به هریک دسترسی داشته باشید.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ