Take a fresh look at your lifestyle.

رویکردهای نوآورانه برای کسب وکارهای برگزارکننده مراسم و مهمانی ها / نوآوری، متضمن پیشرو بودن

0

هپی فکتوری ها یا کسب و کارهای برگزارکننده مراسم و مهمانی ها، کسب و کارهایی هستند که به سبک و سیاق کنونی تاریخچه  طولانی ندارند، اما در گذشته مغازه هایی وجود داشتند که به کرایه میز و صندلی و ظروف و تدارکات لازم جهت برگزاری مهمانی ها در منازل و اماکن خصوصی اختصاص داشتند. با پیدایش این گونه شرکت ها در داخل کشور، مجالس به نحو متفاوتی چیدمان شده و با تنوع بیشتری از مهمانان پذیرایی می شود.

مزیت این کسب و کارها، در دست داشتن هدایت بازار و شکل دادن به سلیقه مشتریان است. نقطه ضعف این گونه شرکت ها، الگوبرداری صرف از نمونه های نوآور و خلاق خارجی است که بسنده کردن به فعالیت های تقلیدی، خطر پیشی گرفتن رقبا در این صنعت را به دنبال دارد. در حالی که همانند سایر صنایع، نوآوری در این صنعت متضمن پیشرو بودن است و هدایت بازار را در پی دارد.

با توجه به پایین بودن هزینه نوآوری در این صنعت، تلاش برای وارد ساختن محصولات و خدمات مختلف، فشار مالی چندانی برای شرکت ها ایجاد نکرده و به گونه ای سرمایه گذاری است که یا به موفقیت می انجامد یا شکستی در پی ندارد. بنابراین شرکت ها باید همواره گوش به زنگ خطر از سوی رقبا باشند.

این مسئله با برنامه ریزی و در پیش گرفتن رویه های مدیریت علمی کسب و کار تا حدود بسیار زیادی قابل پیشگیری و کنترل است. با توجه به تنوع بالای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی افراد جامعه، اقتباس رویکرد یکسان، در رویارویی با بازارهای مختلف چندان منطقی به نظر نمی رسد.

براساس اصول بازاریابی و مدیریت فضای کسب و کار، روش های علمی نظیر مطالعه بازار، بخش بندی بازار، تعیین بازار هدف، تدوین استراتژی و طرح کسب و کار، تعیین سیاست های مدیریت در قبال بازارهای مختلف و… اقداماتی اند که موازی با انجام عملیات کسب و کار، قابل برنامه ریزی و اجرا هستند.

نتایج این مطالعات، بهبود شرایط کنونی، کسب سهم بازار بیشتر نسبت به رقبا، سودآوری و تضمین بقای شرکت است.

پیشرفت های تکنولوژیک و حضور در نمایشگاه ها

علاوه بر این، یکی از رویکردهای نوآورانه در این صنعت، استفاده از پیشرفت های تکنولوژیک در عرصه طراحی است که این فرصت را به کاربران می دهدتا هر شکل و شمایی را که مدنظر دارند به محصول تبدیل کنند. تلاش برای استفاده از چاپگرهای سه بعدی در ارائه محصولات متفاوت با صرفه جویی در هزینه ها و طراحی خلاقانه محصولاتی که مشابهی در بازار ندارند، مثال مناسبی برای این رویکرد است.

رویکرد دیگری که می توان به آن اشاره کرد، برگرفته از استقبال جامعه از کارهای هنری و هنرهای دستی یا «Hand Made»  است که در سال های اخیر مشاهده شده است. بنابراین بهره برداری از هنرهای دستی در طراحی خلاقانه محصولات نیز اقدامی است که هزینه اولیه چندانی نداشته و در صورت استقبال بازار، به اشتغال زایی برای قشر جدیدی از افراد منتهی خواهد شد.

به طور مثال، یکی از خشکشویی های بزرگ و با سابقه کشور، در اقدام جالبی به منظور تبریک سال نو، از کارت  تبریک هایی استفاده کرده است که طرح روی آنها به صورت دستی نقاشی و طراحی شده و متن درون آنها نیز به صورت دستی خوشنویسی شده است. ابتدا تامین چنین کارت تبریک هایی هزینه بر به نظر می رسد، اما علاقه و روح هنری نهفته در این ارزش هنری، مشتری را به نگهداری آن اثر متعهد کرده و این عمل خشکشویی برای همیشه در ذهن او نقش خواهد بست. این در حالی است که همه ما کارت های تبریک چاپی بسیاری را دریافت کرده ایم که سرنوشت آنها در میان کاغذهای باطله یا دور ریختنی ها رقم خورده است.

حضور در نمایشگاه  های صنایع غذایی و سایر نمایشگاه ها و ارائه خدمات با تخفیف به مشتریان پیشین نیز یکی از راه های معرفی کسب و کار به جامعه است که این حضور باعث پررنگ تر و ملموس  تر شدن نام کسب و کار می شود. راهکار دیگر مشارکت در اقدامات خیرخواهانه و پرداختن به مسئولیت اجتماعی است که حسن نیت این کسب و کارها را به جامعه مصرف کننده نشان داده و آنها را نسبت به نام شرکت دلگرم می کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه و مشاور کسب‌ و‌ کار

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ