Take a fresh look at your lifestyle.

توصیه هایی کاربردی برای مدیران (۳۸) / مدیریت خطر سیاه چاله زمان

0

نخستین بار آلبرت اینیشتین بود که به طور دقیق مفهوم سیاه چاله را معرفی کرد. به عبارت ساده، سیاه چاله ناحیه ای از فضاست که جرم در آن به حالت فوق فشرده در می آید. این ویژگی باعث می شود سیاه چاله ها همه چیز را به درون خود بکشند. در این میان زمان نیز استثنا نخواهد بود. همچنین امکان خارج شدن برای اجسام از داخل این پدیده فضایی نیز ممکن نیست.

نکته جالب درخصوص این پدیده فضایی، نامگذاری آن به سیاه چاله به دلیل قدرت جذب بالای آن است که سبب می شود رنگی نیز از خود باقی نگذارد. این مفهوم درست مانند تعریف جسم سیاه در ترمودینامیک است. با این حال شاید تا اینجای مقاله برای شما عجیب باشد که چرا به بررسی چنین مفاهیم علمی پرداخته ایم.

در واقع در دنیای کسب و کار و همچنین در زمینه مدیریت بهینه زمان نیز برخی فعالیت ها مانند سیاه چاله ها زمان را بلعیده و به طور غیر قابل باوری شما را از برنامه تان دور می کند. این فعالیت ها به طور خلاصه در میان کارشناسان با نام «شغل های سیاه چاله ای» شناخته شده است. در ادامه به بررسی نحوه مدیریت مناسب این فعالیت ها خواهیم پرداخت.

ایده

همان طور که پیش از این بیان شد، راه فراری از سیاه چاله وجود ندارد. بنابراین به عنوان توصیه نخست بهتر است مراقب این نوع شغل و فعالیت ها باشید. اگر تنها مقداری خود را درگیر این نوع فعالیت ها کنید، نه تنها از برنامه کسب وکارتان دور خواهید ماند، بلکه راه رهایی از آن فعالیت ها را نیز نخواهید داشت.

علاوه بر توضیح دقیق ویژگی های این گونه مشاغل، لازم است نمونه های آن نیز مورد بررسی قرار گرفته و معرفی شوند. ویژگی اصلی اغلب شغل های سیاه چاله ای درگیر کردن افراد در چندین لایه متفاوت فعالیت است که نه تنها زمان زیادی را از افراد می گیرد، بلکه اعتبار حرفه ای و به تبع آن آینده شغلی افراد را نیز در معرض خطر قرار می دهد.

همچنین به طور معمول این گونه فعالیت ها به طور گروهی و با مشارکت تعداد وسیعی از افراد سازمان ارتباط پیدا می کند. این ویژگی اخیر به شدت توان همکاری و توافق افراد بر سر موضوعات اصلی را کاهش می دهد.

بنابراین مقدار قابل توجهی از توان افراد صرف مجادله با یکدیگر و تلاش برای نشان دادن برتری های طرح خود در مقایسه با سایر پیشنهادات موجود می شود. شاید با این توضیحات مثال های خوبی از این گونه فعالیت ها در ذهن شما تداعی شده باشد. در واقع آشکارترین این کارها، تدارک مراسم افتتاحیه، ارائه پیشنهادات در مورد جابه جایی دفتر شرکت و بسیاری از فعالیت های این چنینی است.

در حقیقت این نوع فعالیت های به ظاهر کوچک و کم اهمیت نیازمند داوطلب هایی برای پرداختن به آنهاست. در اینجا توجه به یک نکته ضروری است؛ در واقع تصمیم گیرنده نهایی در مورد چنین فعالیت هایی مدیر یا مدیران ارشد شرکت بوده و کارمندان مشارکت کننده تنها در حد ارائه کنندگان پیشنهادات هستند. همان طور که می توان حدس زد، نتیجه این کار در صورت موفقیت آمیز بودن تنها به نام مدیران شرکت ثبت خواهد شد و نامی از کارمند مشارکت کننده به میان نخواهد آمد.

بنابراین شما به عنوان کسی که در این طرح مشارکت می کنید، نباید انتظار تجلیل از طرح تان را داشته باشید. از سوی دیگر در صورت شکست پیشنهاد شما که از جانب مدیران شرکت پذیرفته شده است، عواقب این شکست متوجه شما خواهد بود. در واقع مدیران تنها مسئولیت کسب موفقیت را بر عهده می گیرند و در صورت بروز هرگونه اشکال این شما هستید که مسئول پاسخگویی خواهید بود.

بنابراین بهتر است همان طور که در ابتدای این ایده نیز بیان شد، از شرکت در چنین فعالیت های وقت گیر و بی حاصلی خودداری کنید. شغل های سیاه چاله ای تنها زمان شما را تلف خواهند کرد. در صورت کسب موفقیت، نامی از شما برده نخواهد شد و در حالت عکس آن تمام مشکلات بر سر شما ریخته خواهد شد.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– در صورتی که در محل کار شما چنین درخواست هایی مبنی بر ارائه پیشنهادات صورت گرفت، در وهله نخست سعی کنید از شرکت در آنها خودداری کنید. با این حال اگر به شدت علاقه دارید در این گونه فعالیت ها مشارکت کنید، در ابتدا خطر شکست ایده تان را به مدیران ارشد تذکر دهید. در این صورت در هنگام شکست خطر کمتری شما را تهدید خواهد کرد.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ