Take a fresh look at your lifestyle.

نگاهی به استراتژی های مدیریتی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون / از کاریزما تا گریز از سنت ها

0

روانشناسان بر این باورند که رهبران و مدیران برای جلب رضایت عموم مردم باید بین دو ویژگی شخصیتی ملایمت و شایستگی، تعادل نسبی ایجاد کنند. به عبارت دیگر، مدیران و رهبران باید روشی پیدا کنند که از طریق آن نشان دهند که نه تنها باتجربه  و قابل اعتمادند، بلکه رفتار انسانی و دوستانه ای هم دارند.

برای شخصی مثل هیلاری کلینتون، که بار ها متهم به دوست داشتنی نبودن شده، به دست آوردن این تعادل، کار سختی به نظر می رسد. اگرچه کلینتون در اثبات مهارت های سیاسی خود کم تر دچار مشکل شده، اما قدرت انتقال کاریزما را که ازجمله نکات ضروری برای به دست آوردن دل رای دهندگان است، ندارد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رقیب جمهوری خواه کلینتون، شخصیت کاریزماتیک تری دارد. جدا از سیاست، ترامپ در عرصه تجارت خوش درخشیده و نشان داده که از لحاظ شیوه های مدیریتی حرف های زیادی برای گفتن دارد و همه مدیران مشتاقند رمز موفقیت او را بدانند.

شیوه های مدیریتی کلینتون و ترامپ در بسیاری از موارد با هم متفاوت است، اما پیروی از روش های مدیریتی آنها، به عنوان دو فرد موفق در عرصه سیاست و تجارت، می تواند چراغ راه مدیران باشد.

«شیوه های مدیریتی هیلاری کلینتون»

پافشاری

کمتر دیده شده که سیاستمداری تاب تحمل زیر ذره بین بودن و تحقیر شدن را داشته باشد. با این وجود هیلاری کلینتون، در دوران ریاست جمهوری همسرش، بیل کلینتون، برای حمایت از او پا به پای وی فعالیت می کرد. او حتی بعد از شکست انتخاباتی از رقیب خود یعنی باراک اوباما، از پای ننشست و دوباره در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ شرکت کرد و این موضوع سماجت و پافشاری او را برای رسیدن به اهدافش نشان می دهد.

این ویژگی کلینتون می تواند برای مدیران آموزنده باشد. مدیران با وجود تمام مشکلات، باید اشتباهات خود را پذیرفته و با سماجت و پافشاری روی تصمیمات و اهداف خود آنها را عملی کرده و کارمندان خود را به بهترین شکل هدایت و رهبری کنند.

قبول تفاوت ها

درحالی که رقیب میلیاردر هیلاری کلینتون، یعنی دونالد ترامپ، در پی اجرای تصمیماتی مثل ساخت دیوار حایل بین آمریکایی ها و مکزیکی ها و نیز جلوگیری از ورود مسلمانان به داخل خاک آمریکا است، کلینتون رویکردی وحدت گرا دارد.

کلینتون در شرایط مختلف، قومیت ها، نژاد ها و مذاهب مختلف را به وحدت و یکپارچگی دعوت می کرد تا همگی در کنار هم به ساخت و پیشرفت روزافزون جامعه آمریکا کمک کنند.

جزیی از مردم بودن، یکی از ابزار ضروری در بحث مدیریت است. استخدام نیروی تازه نفس، تشویق و پاداش دهی به کارمندان و شرکت دادن تمام کارکنان برای در میان گذاشتن ایده ها و تجربیات شان، در ایجاد انگیزه و افزایش بازدهی کاری آنها موثر خواهد بود.

گریز از سنت ها

در زمان ریاست بیل کلینتون، هیلاری در سمت های پایین تر به فعالیت های خود ادامه می داد. ازجمله این فعالیت ها، تلاش برای همگانی کردن رفاه و سلامت در بین اقشار مختلف جامعه بود. هیلاری بدون توجه به مخالفت ها مبنی بر اینکه او از حدود مسئولیت های خود پا فراتر گذاشته، همچنان در راه بهبود وضع جامعه تلاش می کرد. تلاش های او منجر به گسترش بیمه سلامت برای کودکان خانواده های فقیر شد. او همچنین باعث راه اندازی بنیادی برای مبارزه با خشونت علیه زنان شد.

درکنار مشکلاتی که مدیران با آن دست و پنجه نرم می کنند، مثل ساعات طولانی کار، کلینتون نشان داد که تحت هیچ شرایطی نباید به انتظارات دیگران نسبت به کاری که انجام می دهیم، توجه نشان دهیم و اجازه ندهیم دیدگاه و ذهنیت آنها مانع از انجام فعالیت هایی شود که در آنها استعداد و علاقه داریم.

جرأت تغییر و پیشرفت

مدیران اغلب مجبورند در یک روز، به چند فعالیت مختلف بپردازند و برای این کار باید به میزان کافی انعطاف پذیر بوده و با کمک مهارت ها و روش های خاص خود، از پس چالش های مختلف بربیایند. داشتن زمانبندی یکی دیگر از ضروریات کار مدیران به شمار می آید.

درحالی که اسناد و شواهد حاکی از آن است که ترامپ قبلا حامی دموکرات ها بوده، دیدگاه سیاسی هیلاری کلینتون نیز طی سال ها دچار تغییر شده است.

کلینتون در سال ۱۸۶۴، جزو کمپین انتخاباتی جمهوری خواهان بود و از کاندیدای جمهوری خواهان یعنی بری گلدواتر حمایت می کرد. اما در اواخر دهه ۶۰ میلادی، با تغییر رویکرد سیاسی خود ادعا کرد طرفدار حزب لیبرال است.

«شیوه های مدیریتی دونالد ترامپ»

سخت کار کردن

این بحث کلیشه ای است که اکثر سخنرانان در اظهارات خود بیان می کنند، اما این مسئله نباید باعث شود که اهمیت این موضوع را نادیده بگیرید. طبق گفته ترامپ، تمام افراد موفق و ثروتمند، هفت روز هفته را کار می کنند. پیشنهاد او این است که اگر خواهان موفقیت هستید، باید خود را برای ۸۰ ساعت کار در هفته آماده کنید. از دید او تمام افراد متمول و ثروتمند، معتاد به کار هستند.

علاقه به کار

یکی دیگر از جملات تکراری که همیشه شنیده ایم این است که به کاری که می کنید علاقه مند باشید. او مردم را تشویق می کند که در جهت استعداد و علاقه خود گام بردارند، حتی اگر از لحاظ درآمدی برای آنها منفعتی نداشته باشد. اگر وارد کاری شوید که به آن علاقه دارید، با وجود سود مالی کم آن، در آن کار بهترین خواهید شد.

شناخت کار

در هر صنعت یا سمتی که مشغول به کار هستید، آنقدر در آن مهارت کسب کنید که آوازه شما در دنیا بپیچد. برای مثال، اگر مدیر یک شرکت نرم افزاری هستید، فعالیت خود را تنها معطوف به مدیریت شرکت نکنید. شما باید جزءبه جزء فعالیت های شرکت را از نزدیک دیده و یاد بگیرید و برای این کار باید با تمام کارمندان در رده های مختلف شغلی ارتباط برقرار کرده و با جزییات کار و پروسه کاری آشنایی کامل پیدا کنید. به این ترتیب خواهید توانست به عنوان یک کارشناس حرفه ای، وضع بازار محصول خود را برای سرمایه گذاران بالقوه به طور کامل توضیح دهید.

شانس

براساس گفته ترامپ: «هرچه بیشتر کار کردم، شانس بیشتری به دست آوردم.»

تحصیلات

طبق گفته رئیس سابق دانشگاه هاروارد: «اگر فکر می کنید کسب علم و دانش هزینه بر است، جهل و نادانی را امتحان کنید.» اگرچه کسب دانش در کوتاه مدت گران و پرخرج است، اما در بلند مدت در پیشبرد اهداف و در نهایت موفقیت شما موثر خواهد بود.

مذاکره رو در رو

همیشه مذاکرات خود را رو در رو انجام دهید. در عصر تلفن، تلکنفرانس و ویدئوکنفرانس، پیشنهاد ترامپ این است که اگر موضوع مذاکره از اهمیت خاصی برخوردار است، بهترین روش، گفت و گوی رو دررو است تا از این راه بتوانید زبان بدن طرف مقابل را بخوانید.

بلند پروازی

به گفته ترامپ، روش او بسیار ساده است. اهداف او بسیار جاه طلبانه و بلندپروازانه است. بعد از تعیین هدف، آنقدر تلاش می کند تا به آن دست پیدا کند. او پیشنهاد می کند: «همیشه بزرگ فکر کنید. بیشتر افراد این گونه نیستند، آنها از موفقیت می ترسند، آنها از تصمیم گیری و پیروزی وحشت دارند.»

کاهش مدت زمان ملاقات ها

ترامپ همیشه سر ساعت ۹ در محل کار خود حاضر شده و نخستین کار او پاسخ دادن به تلفن هاست. به گفته او: «به ندرت پیش می آید که روزی کمتر از ۵۰تماس داشته باشم. گاهی حجم تماس ها به بیش از ۱۰۰ تماس تلفنی در روز می رسد. روزانه هزاران قرار ملاقات دارم، اما باید وقت را غنیمت شمرد. به همین دلیل کل زمان ملاقات های من، بیشتر از ۱۵ دقیقه طول نمی کشد.»

ارتباط با نویسنده: elham.mashouf@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ