Take a fresh look at your lifestyle.

نگاهی به کمپین درون اپلیکیشنی فیلم دختر / جذب مخاطب با هدف گذاری مناسب

0

افزایش مخاطب برای فیلم های سینمایی دغدغه ای است که باعث شده سینماگران هر روز شیوه تبلیغاتی تازه ای را به کار بگیرند.این روزها فیلم دختر روی پرده  سینما در حال نمایش است؛ فیلمی که سازندگان آن برای تبلیغاتش از رسانه های دیجیتال بهره برداری کرده اند. برای تبلیغات این فیلم کمپینی از طریق اپلیکیشن اجرایی شده است؛ کمپینی که به گفته اجرا کننده آن برای نخستین بار است در سینمای ایران اجرا می شود.

«فرصت امروز» به منظور بررسی تبلیغات درون اپلیکیشنی فیلم دختر گفت وگویی با آرمان حسینی، مدیر دیجیتال مارکتینگ شرکت پژواک فناپ و فرناز واحدیان، مدیر اجرای کمپین های دیجیتال شرکت صباسل و مجری کمپین درون اپلیکیشنی فیلم دختر داشته است که در ادامه می خوانید.

تبلیغات درون اپلیکیشنی

آرمان حسینی، مدیر دیجیتال مارکتینگ شرکت پژواک فناپ درباره شیوه تبلیغاتی فیلم دختر می گوید: با توجه به هزینه های کلان تبلیغات محیطی و بودجه محدود بسیاری از تهیه کنندگان، انتخاب فضای دیجیتال برای تبلیغ فیلم ها یکی از بهترین  گزینه های ممکن است.

در تبلیغات دیجیتال (به خصوص در سال های اخیر و با رشد فزاینده کاربران) در کنار تأثیرگذاری بالا برای عوامل تولید نیز مقرون به صرفه تر است. فیلم دختر نیز با انتخاب تبلیغات درون اپلیکیشنی و مشخص کردن محدوده جغرافیایی کاربران انتخاب هوشمندانه ای را انجام داده است.

حسینی درباره رسانه تبلیغاتی درون اپلیکیشنی و اینکه چه فاکتورهایی را باید در این شیوه تبلیغاتی استفاده کرد، می گوید: با افزایش کاربران موبایل های هوشمند و اپلیکیشن های تولید شده فارسی (اکثرا در پلتفرم اندروید) فرصت خوبی برای صاحبان کسب و کارها فراهم شده تا با شیوه ای نوین به تبلیغ محصولات خود در این اپلیکیشن ها بپردازند و قطعاً یکی از تأثیرگذارترین مدل های تبلیغی در فضای بازاریابی دیجیتال است اما رعایت استانداردهای لازم تأثیر بسزایی در افزایش جذب کاربران خواهد داشت.

مواردی مثل طراحی بنر کاربرپسند، انتخاب ابجکت های درست، استفاده از شعارهای صحیح و کپی رایت شده، تبلیغات در اپلیکیشن های محبوب و باکیفیت، قرار دادن بنرها در اپلیکیشن های مربوط به آن کسب و کار،  همگی از مواردی است که تأثیرگذاری تبلیغات در این شیوه را بالا می برد.

با اینکه ما در ایران هنوز بعضی از متدهای تبلیغی هدفمند را بنا به محدودیت هایی نداریم اما استفاده درست از همین بستر موجود و همکاری با شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، زمینه پیشرفت در این بخش را میسر می کند.

شعار و طرح آگهی تبلیغات فیلم دختر

حسینی درباره شعار و طرح آگهی تبلیغات فیلم دختر می گوید: شیوه هوشمندانه و خوبی برای تبلیغ فیلم دختر (تبلیغ درون اپلیکیشنی) انتخاب شده است و قطعاً تأثیرگذاری خود را دارد اما شیوه ارائه تبلیغ جای کار بیشتری را می طلبد. بهتر بود تغییرات بیشتری در بنرهای تبلیغی انجام شود و حتی از پوستر رسمی فیلم فاصله بگیرد. جدا از نقدی که به طراحی پوستر رسمی فیلم دختر وجود دارد، ایده آل این بود که بنرهای جداگانه و جذاب تری برای تبلیغ این فیلم طراحی شود و CTA (Call To Action) بهتر باشد.

چیزی که منجر به جذب مخاطب بیشتر می شود، جدا از طراحی و شعارهای جذاب، انتخاب اپلیکیشن های باکیفیت، تنوع در مدل های نمایش (بنری، ویدئویی)، هدف گیری علاقه مندان به سینما و حتی قراردادن پیشنهادات جذاب برای جذب کاربر است. گذاشتن جایزه برای کسانی که به صورت آنلاین بلیت خریداری می کنند، روایت متفاوتی از فیلم یا دیدار با عوامل فیلم می تواند به پروسه جذب مخاطبان بیشتر کمک کند.

گروه مخاطبان و پیام تبلیغاتی فیلم

حسینی درباره گروه مخاطبان و پیام تبلیغاتی که برای فیلم دختر در نظر گرفته شده، می گوید: آمارها نشان می دهد بخش قابل توجهی از کاربران اپلیکیشن های موبایل (به خصوص بازی ها و آپ های سرگرمی) رده سنی ۱۶ تا ۳۰ سال دارند و فیلم دختر نیز با توجه به سناریوی  خود برای این دسته از مخاطبان جذاب است.اگر این رده سنی در تبلیغات لحاظ شده و اپلیکیشن ها نیز مرتبط بوده باشد، می توان گفت که مخاطبان درست هدف گذاری شده اند (هرچند از رده سنی ۳۰ تا ۴۵ سال هم نباید غافل بود).

در تبلیغات درون موبایلی و به صورت بنری با توجه به محدودیت فضا خیلی نمی توان پیام را به صورت کامل منتقل کرد و همان بهتر است  که کاربر با هدایت به صفحه فرود، Landing ویژه فیلم، اطلاعات لازم را به دست آورد. نمایش صحنه های منتخب فیلم به صورت ویدئویی و در اپلیکیشن به جذب کاربر کمک ویژه ای می کند.

ظرفیت شبکه های اجتماعی

حسینی پیشنهادی را به عنوان بهتر شدن روند تبلیغات فیلم دختر مطرح می کند: استفاده کامل از ظرفیت شبکه های اجتماعی باعث بهتر دیده شدن فیلم دختر می شود. در صفحه اینستاگرام این فیلم که کاربران خیلی زیادی هم ندارد، مسابقه سلفی با پوستر فیلم راه اندازی شده که این روش در گذشته بارها استفاده شده و بهتر است از شیوه های خلاقانه تری برای مشارکت کاربر استفاده شود.

همچنین کمپین های جامع در این شبکه یا استفاده از ظرفیت های پیام رسان محبوب تلگرام باعث می شود تبلیغات منسجم تری را شاهد باشیم و تنها محدود به تبلیغات درون اپلیکیشنی نباشد. بنرهای جذاب، شعارهای کپی رایت شده و ارائه پیشنهادات متنوع به کاربر، استفاده از ظرفیت تمام رسانه های دیجیتال همگی منجر به بهتر شدن تبلیغات این فیلم حداقل در فضای دیجیتالی خواهد شد.

استفاده سینماگران از فضای مجازی

فرناز واحدیان، مدیر اجرای کمپین های دیجیتال شرکت صباسل و مجری کمپین درون اپلیکیشنی فیلم دختر، درباره آن می گوید: بسیاری از فیلم های سینمایی دنیا این روزها سراغ تبلیغات دیجیتال و فضای مجازی رفته اند. بر این اساس به گروه تهیه فیلم دختر نیز پیشنهاد تبلیغات در فضای مجازی را دادیم. مخاطبان هر روزه از طریق اپلیکیشن هایی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد، تبلیغات مختلفی را دریافت می کنند.
 

برای تبلیغات فیلم دختر نیز از طریق همین رسانه، تبلیغاتی را نمایش دادیم. برای این کار پوستر های تبلیغاتی فیلم دختر را از طریق اپلیکیشن های مختلفی که مورد استفاده کاربران اپلیکیشن ها هستند نمایش دادیم. مخاطبان در مواجهه با پوستر فیلم دختر و کلیک روی آن می توانند وارد صفحه فیلم دختر از وب سایت سینما تیکت شده و از آنجا بلیت فیلم را رزرو یا اطلاعاتی در مورد این فیلم دریافت کنند.

تبلیغات فیلم دختر به خاطر جذب مخاطب بیشتر و اثربخشی هرچه بهتر در روزهای آخر هفته به مخاطبان نمایش داده می شد. تصویر آگهی ها نیز متناسب با فضای رسانه های دیجیتال طراحی می شود. واحدیان درباره گروه مخاطبان تبلیغات فیلم دختر می گوید: فیلم دختر یک فیلم اجتماعی است، در نتیجه تمامی قشرهای جامعه را پوشش می دهد.

بر این اساس تبلیغ برای مخاطبان گروه های مختلفی با طبقات مختلف نمایش داده شد، که البته این تبلیغات به دلیل اکران این فیلم در شهر تهران فقط به مخاطبان تهرانی نمایش داده شده است.

«بلیط بخر» و «بلیط اینجاست»

واحدیان درباره تبلیغات درون اپلیکیشنی می گوید: در این شیوه تبلیغاتی باید در نظر گرفت که مخاطبان آن منطقه خاص از کدام دسته از اپلیکیشن ها استفاده می کنند. با شناسایی مخاطبان و اپلیکیشن ها می توان تبلیغات را نمایش داد. باید این موضوع به دقت بررسی شود تا تبلیغات به بالاترین اثربخشی خود برسد.صنعت تبلیغات دیجیتال در دنیا گسترش زیادی پیدا کرده و حوزه های مختلفی از بازار به آن گرایش پیدا کرده اند.

در این میان یک دسته از مخاطبان را نمی توان از طریق تبلیغات سنتی هدف قرار داد. این افراد بیشتر وقت خود را در اپلیکیشن های تلفن همراه خود صرف می کنند و به همین دلیل مخاطبان اصلی این تبلیغات موبایلی هستند و به نسبت قبل کمتر به سمت بیلبورد و تبلیغات آفلاین جذب می شوند. حوزه سینما نیز از آن دسته از صنف هایی است که از این شیوه تبلیغات استفاده های خوبی می کند.

واحدیان در مورد شعار تبلیغات مورد نظر می گوید: هدف این سری از تبلیغات افزایش فروش فیلم دختر بود به همین دلیل از شعار «بلیط بخر» و «بلیط اینجاست» استفاده شد.

واحدیان در پایان می گوید: هزینه های تبلیغات اپلیکیشنی و دیجیتال به نسبت تبلیغات دیگر حوزه ها پایین تر است. از این سبک تبلیغات بهتر است در قالب یک کمپین گسترده و یکپارچه استفاده شود تا بهره وری آن بالاتر رود. فیلم دختر نخستین فیلمی است که از تبلیغات درون اپلیکیشنی در کشور استفاده کرده و با توجه به آمار و نتایج این کمپین، فیلم دختر بازخوردهای خوبی را از این شیوه تیلیغاتی دریافت کرده  است.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ