Take a fresh look at your lifestyle.

چقدر آدامس جویده می‌شود؟! بررسی بازار آدامس

0

آمار حاصل از تحقیقات تکناویو (Technavio) پیش‌بینی می‌کند که بازار مصرف آدامس ۶% افزایش یابد.علت اصلی این رشد، آدامس‌های بدون قند (sugar-free) است که باعث جلب مصرف‌کنندگان میان‌سال می‌شود.
در طی سال ۲۰۱۳ بنو(Beneo) خط تولید آدامس‌های بادکنکی که حاوی ماده شیمیایی به ‌نام ایزومالتولوس (Isomaltulose) است را معرفی کرد، این ماده از بعضی بیماری‌ها و پوسیدگی‌های دندان جلوگیری می‌کند.

بخش دیگر این میزان رشد را، افزایش انگیزه خرید در میان مصرف‌کنندگان تشکیل می‌دهد؛ براساس همین تحقیقات، بخش سوم و بزرگ بازار آدامس را وجه شیرینی آن است که پس از سیگار و تنباکو در رتبه سوم قرار دارد.
بر اساس این آمار ۴۴ درصد فروش مستقیم به مشتری در مغازه‌ها را آدامس‌ها تشکیل می‌دهند که بعد از آنها آب‌نبات‌ها و خوشبوکننده‌های دهان قرار دارند.

تقسیم‌بندی بر اساس نوع محصول و تحلیل بازار آدامس
– حاوی قند
– بدون قند

آدامس‌های بدون قند ۷۹ درصد بازار فروش آدامس را در سال ۲۰۱۴ تشکیل دادند و انتظار می‌رود با نرخ ۹ درصد در مدت بررسی‌شده افزایش یابند. افزایش آگاهی مصرف‌کننده‌ها درباره روش‌های صحیح زندگی کردن عامل اصلی این رشد است.

تقسیم‌بندی بر اساس رده سنی مصرف‌کننده‌ها و تحلیل بازار آدامس
– بزرگسالان
– نوجوانان
– کودکان

در سال ۲۰۱۴ نوجوانان ۸۹درصد از مصرف‌کنندگان آدامس را تشکیل دادند، این در حالی است که بزرگسالان عموماً برای کاهش استرس از آدامس استفاده می‌کنند.
بر اساس دستیابی‌های جدید درزمینهٔ سالم زیستن توقع می‌رود که مصرف آدامس‌های بدون قند افزایش یابد، برای مثال در سال ۲۰۱۴ آدامسی تولید شد که باعث کاهش وزن می‌شد.

تقسیم‌بندی بر اساس مکان‌های فروش و تحلیل بازار آدامس
– سوپرمارکت‌ها
– فروشگاه‌ها
– داروخانه‌ها

سوپرمارکت‌ها ۵۳ درصد از بازار فروش آدامس را تشکیل می‌دهند، ازآنجایی‌که خرید آدامس بدون برنامه انجام می‌شود ، مشتریان آدامس عموماً در سوپرمارکت‌ها یافت می‌شوند.

تقسیم‌بندی بر اساس موقعیت جغرافیایی و تحلیل بازار آدامس

– آسیای شرقی
– اروپا
– آمریکای لاتین
– آمریکای شمالی
– بقیه کشورها

بازار آدامس در اروپا بزرگ‌ترین درصد فروش را با درصد ۲۷ درصد تشکیل می‌دهند که توقع می‌رود این نرخ بازار به علت بحران‌های اروپا کاهش پیدا کند.
تقاضا در کشورهایی مانند بلغارستان، سویس، انگلیس و لهستان بیشتر است؛ بلغارستان سرانه مصرف ۱۲۰گرم برای هر فرد را ثبت کرده است. علت زیاد بودن این تقاضا در کشورهای مذکور به علت طمع دهنده‌ها و فواید بهداشتی آن‌ها است.

اما طبق آماری که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است ایران بزرگترین مصرف کننده آدامس در دنیا است و پس از آن عربستان و سپس آمریکا قرار دارند. این در حالی است که ترکیه براساس همین گزارش بزرگترین تولید کننده آدامس در دنیا اعلام شده است.
(منبع: Kantar Media’s Global Group Index 2012)

چشم‌انداز رقابتی و فروشندگان کلیدی
تأمین‌کنندگان اصلی ۷۰درصد بازار فروش جهانی در دست دارند، فروشندگان در زمینهٔ های قیمتی، تنوع محصولات، تنوع طمع‌ها، وجود افزودنی‌های شیمیایی و دارویی مفید و خلاقیت‌های بسته‌بندی رقابت می‌کنند.

– فروشندگان اصلی
Wrigley’s
Mondelez
Perfetti
Lotte
و Cloetta, Hershey, Howell Foods, Peppersmith, REBISCO, Super Mouth, Think Gum, Xlear, Zapp Gum, ZOFT Gum.

حقیقت اینجاست که مصرف آدامس در دنیا همیشه در حال افزایش است و هیچگاه از رشد نیفتاده است. ارزش مصرف آدامس در سال ۲۰۱۴ چیزی برابر با ۲۴٫۷۲ میلیارد دلار آمریکا بوده است که پیش بینی می شود این عدد در سال ۲۰۱۹ به ۳۲٫۶۳ میلیارد دلار برسد.

نویسنده: پدرام سروش
منبع: www.technavio.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ