چگونه استراتژی شبکههای اجتماعی را خوشمزه طراحی کنیم؟
فرض کنید مهمانی قرار است برگزار کنید. از چند روز قبل برنامهریزی میکنید که چه غذایی را طبخ کنید، دقت میکنید که طعم و مزهی غذاها همانطوری باشد که آنها دوست دارند، خانه را تمیز میکنید، لباسهای خوبتان را میپوشید و تخمین میزنید چه ساعتی مهمانها میرسند که از آنها با آغوشی گرم استقبال کنید و درواقع همهچیز را آنطوری تهیه و تدارک میدهید که باب میل مهمانانتان باشد…
حضور در شبکههای اجتماعی هم دقیقاً همینطوری است. یعنی شما میزبان هستید و میلیونها کاربر هم مهمان شما! پس برای دعوت از مهمانها و پذیرایی گرم از آنها میبایست استراتژی طراحی کنید و برنامهریزی داشته باشید.
اگر با برنامه از کاربران خویش استقبال نکنید دلخور میشوند و احساس میکنند که مهمان ناخوانده هستند یا میزبانشان آنها را دوست ندارند! پس دیگر هیچوقت از کنار خانهی شما در شبکههای اجتماعی هم رد نمیشوند و شاید این آخرین گذرشان به خانهی شما باشد!
استراتژی ورود به شبکههای اجتماعی
اگر میخواهید بساط مهمان بازیتان در شبکهای اجتماعی همیشه پهن باشد و خانهای پر رفتوآمد داشته باشید، باید بدانید چگونه استراتژی شبکههای اجتماعی را طراحی و تدوین کنید.
اولین گام : تعیین اهداف و پایبندی به آن
طراحی استراتژی صحیح با تعیین اهداف شروع میشود آنهم با در نظر گرفتن اهداف بسیار بزرگتری از تلاش برای افزایش تعداد دنبال کنندگان یا سعی در به دست آوردن تعداد لایک بیشتر! هر کسبوکاری میتواند از یک یا چند اهداف ذیل برای حضور در این شبکههای اجتماعی استفاده کند:
* افزایش فروش بهوسیله جذب مشتریان جدید
* بازگرداندن مشتریان پیشین
* اطلاعرسانی و آگاهی از یک برند تجاری
* کاهش هزینههای بازاریابی
* سهولت در خدمترسانی به مشتریان
* ایجاد و حفظ رابطه با مشتریان
* افزایش رضایتمندی مشتریان
دومین گام: مقیاس ارزیابی عملکرد و پیگیری پیشرفت
برای طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال ، داشتن هدف لازم اما شرط کافی نیست. برای پیگیری پیشرفت و بررسی عملکردتان در شبکههای اجتماعی و بررسی اینکه چقدر دررسیدن به اهداف تعیینشده موفق بودهاید، مقیاس یا استانداردهایی باید در نظر بگیرید. برای مثال:
رشد مخاطب
تعداد بازدید از صفحه
لایک پستها
به اشتراک گذاشته شدن آنها
و…..
سومین گام : مشخص کردن مخاطبان
وقتی بدانید مهمانتان کیست، چه غذاهایی را دوست دارد و چه غذاهایی را نه، چه عادتهایی دارد، سرگرمیاش چیست، بهتر میتوانید در خانهتان از ایشان پذیرایی کنید! در شبکههای اجتماعی یک استراتژی زمانی موفق است که مخاطبانش را شناخته و دستهبندی میکند تا بر اساس الگوهای متناسب باشخصیت و علائقشان رفتار کند.
استراتژی شبکههای اجتماعی
چهارمین گام : انتخاب رسانه مناسب
قرار نیست مثل یک رستوران انواع و اقسام غذاهای ایرانی و فرنگی را در ظرفهای جور و واجور سرو کنید همینکه با توجه به علاقهشان یکی دوتا غذاها بپزید کافی است! در مورد شبکههای اجتماعی هم به همین منوال نیاز نیست در تمامی شبکهی اجتماعی حضورداشته باشید! مهم این است که بدانید مشتریان شما در کدام شبکهی اجتماعی بیشتر فعال هستند در این صورت میتوانید تصمیم بگیرید که باید بر روی چه چیزی و در کجا تمرکز کنید.
پنجمین گام:رقبا در شبکههای اجتماعی چهکار میکنند؟
رقبای خود را بررسی کنید و ببینید از چه ابزارها و شبکههای اجتماعی استفاده میکنند! قالب محتواهایی که استفاده میکنند چگونه است، چه استراتژیهایی را برای بازاریابی شبکههای اجتماعی در نظر گرفتهاند. در این صورت میتوانید با ایجاد تمایز برتری ایجاد کنید!
ششمین گام : جمعآوری منابع برای تولید محتوای جذاب
یا برای حضور در شبکههای اجتماعی، استراتژی کامل و شفافی داشته باشید یا اصلاً وارد این شبکهها نشوید! وقتی مهمان دعوت میکنید همه انتظار دارند از قبل فکر همهچیز را کرده باشید! خانهتان نامرتب نباشد و یا غذای سوخته و شور سر سفره نگذارید! غذایی که برای مخاطبانتان در شبکههای اجتماعی طبخ میکنید همان محتوا است. لطفاً محتوای خوشمزه با چیدمان اشتهاآور سرو کنید!
هفتمین گام:همیشه حق با مشتری است حتی در فضای مجازی
اگر غذایی که برای مهمانتان طبخ کردهاید بینمک باشد و مهمانتان درخواست نمکدان کند با او چه رفتاری انجام میدهید؟ در شبکههای اجتماعی هم اگر کاربرانتان مسئله و یا مشکلی در مورد محصول شما مطرح میکنند، تلاش کنید تا از طریق شبکه اجتماعی آن را حل کرده و پاسخ دهید. بیپاسخ گذاشتن نظرات و یا سؤالات باعث عدم رضایت از شما و مخاطب را بهسوی رقبا سوق میدهد.
جان کلام به زبون خودمانی:
شبکههای اجتماعی رو مثل خونه خودتون بدونید که دیوارهای شیشهای دارند و اتفاقاً غذاهایی که از جنس متن، تصویر، ویدئو و… روزانه طبخ و سرو میکنید تا چهل خونه اونورتر بوی اون به مشام میرسه! برای اینکه خداینکرده این بو، بوی سوختگی نباشِ! باید حتماً استراتژی داشته باشید!
نویسنده میهمان: ریحانه یحیی