Take a fresh look at your lifestyle.

ایده های بزرگ برای کسب و کارآفرینی (۱۶) / به زبان مشتریان صحبت کنید

0

در دنیای امروز ارتباطات نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. در همین راستا برخلاف آنچه اکثر افراد در مورد ارتباطات در ذهن دارند، این مقوله یک فرآیند طولانی و نسبتا پیچیده بوده که شامل بسیاری از عوامل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. همچنین این پروسه به هیچ وجه یک عمل خطی که به عنوان مثال از طرف شرکت اعمال شده و مستقیما دریافت شود، نیست.

در زمینه ارتباطات بازاریابی، علاوه بر مشکلاتی از قبیل سوء تفاهمات و بدفهمی پیام تبلیغاتی، مشکل بزرگ تری نیز وجود دارد. این مشکل دقیقا از جنبه فرهنگی هر جامعه ناشی می شود. به عبارت دقیق تر مخاطبان پیام شما را براساس تجربیات و پیش فرض های خود تحلیل کرده و از آن نتیجه گیری می کنند.

صحبت به زبان مشتریان چیزی فراتر از به کار بردن کلمات به صورت درست است. در واقع غالب بندی محتوایی که قصد ارائه آن به مخاطبان را دارید، به طوری که منجر به ارتباط درست از جانب مخاطبان با مقصود شما از پیام شود، امری اساسی و در عین حال سخت است.

ایده

پژوهش های سازمان حمل ونقل بریتانیا حاکی از آن است که هر هفته ۵۵ نوجوان بریتانیایی در جاده های این کشور به علت عدم توجه به اطراف دچار تصادفات رانندگی می شوند. علت اصلی این عدم توجه نوجوانان در وهله نخست استفاده از تلفن همراه در هنگام عبور از جاده ها و در وهله بعد استفاده از هندزفری است.

اگرچه پیش از این دولت بریتانیا پیامک های متعددی را برای نوجوانان در خصوص مشکلات استفاده از تلفن همراه در هنگام عبور از خیابان و رانندگی ارسال کرده بود اما این پیام ها تاثیر چندانی بر قشر جوان بریتانیا نگذاشته بود. بر همین اساس سازمان حمل و نقل بریتانیا تصمیم به طراحی تبلیغی که ارتباط موثری بر قشر جوان بگذارد، گرفت.

در همین راستا کلیپ تبلیغاتی سازمان حمل و نقل بریتانیا توسط یک دوربین موبایل (به منظور برقراری ارتباط بهتر) فیلمبرداری شد. در این کلیپ دوربین به دنبال تعدادی از نوجوانان حرکت کرده و در هنگام عبور یکی از این نوجوانان از خیابان که اتفاقا در حال کار با موبایل نیز است، صحنه تصادف او را با ماشین به تصویر می کشد. در انتها نیز پیامی با این عنوان به نمایش گذاشته می شود: «۵۵ نوجوان بریتانیایی در هفته آرزو می کنند  ای کاش تمام دقت خود را به عبور از خیابان اختصاص می دادند.»

اگرچه در نگاه اول این فیلم ساخته دست یک کارگردان سینمایی است اما سازمان حمل و نقل برای طبیعی تر جلوه دادن این کلیپ از ۱۴ گروه نوجوان بریتانیایی دعوت به همکاری کرد و ویدئویی که به عنوان کلیپ پخش شد نسخه برگزیده از این ۱۴ فیلم بود. در واقع تنها صحنه تصادف توسط بدلکاران فیلمبرداری شده بود و بقیه کلیپ ساخته نوجوانان بریتانیایی بود. همین امر باعث ارتباط بهتر نوجوانان بریتانیایی با این تبلیغ شد.

همچنین براساس نظرسنجی سازمان حمل ونقل در مورد میزان تاثیرگذاری این کلیپ روی نوجوانان، آمار قابل توجهی به دست آمد. در واقع ۷۹ درصد بینندگان این کلیپ اظهار کردند هنگام عبور از خیابان این کلیپ را به یاد می آوردند. علاوه بر این ۹۵ درصد بینندگان نیز اعلام کردند با تماشای این کلیپ در مورد رفتار خود در هنگام عبور از خیابان بازاندیشی کرده اند.

در حقیقت این دستاورد سازمان حمل و نقل بریتانیا نتیجه کنار گذاشتن سنت مرسوم در تبلیغات و ایجاد حس واقعی بودن در کلیپ خود بوده است. دستاورد این کلیپ کاهش ۱۰ درصدی میزان تصادفات جاده ای نوجوانان بوده است اما دستاورد مهم تر آن معرفی نوع جدیدی از شیوه تبلیغات به سازمان ها و شرکت های سراسر دنیا بوده است.

آنچه در عمل باید انجام دهید

-تلاش نکنید تا به زبان مخاطبان خود پی ببرید، اجازه دهید روند عادی کار این زبان را به شما معرفی کند.

-مردم دوست ندارند در حاشیه قرار گرفته و مورد نصیحت واقع شوند، برای آنان در تبلیغات خود احترام قائل شوید.

-در انتخاب محتوای تبلیغ خود به نکات فرهنگی توجه کنید.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ