Take a fresh look at your lifestyle.

جریمه قانونی متخلفان ۱۰۰۰ ریال!

0

تبلیغات در دنیای اقتصادی امروز نقش مهمی را ایفا می‌کند. اگر تبلیغات به روش صحیح و با دقت به دیگران عرضه شود، قطعا به توسعه و رشد بنگاه اقتصادی منجر خواهد شد، اما نکته حائز اهمیت این است که هم‌اکنون تبلیغات چه نقشی در زندگی مردم دارند و چه فضایی از این زندگی را اشغال کرده‌اند.

البته تبلیغات تنها مختص واحدها و بنگاه‌های اقتصادی نیست، بلکه در حال حاضر برای بسیاری از سازمان‌های فرهنگی، مذهبی، ورزشی و علمی جایگاه خاصی دارد و این ارگان‌ها تبلیغات را ابزاری برای اشاعه فرهنگ می‌دانند.

اگر به انواع تبلیغات و روش‌های معمول تبلیغات در اطراف خود توجه کنید، روزانه حجم بسیاری از آنها به‌صورت ناخودآگاه و بی‌اختیار درمعرض دید ما قرار می‌گیرد که شاید به همه آنها نیاز نداشته باشیم و اطلاع یا عدم‌اطلاع از آنها به‌کار ما نیاید. دیوارنویسی یکی از معمول‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین نوع تبلیغ است. اگرچه برخی نهادها و سازمان‌های دولتی معتبر برای تداوم زیبایی ساختمان‌های خود سعی دارند با نوشتن مستمر عبارت هشدارآمیز «نصب هرگونه آگهی تبلیغاتی پیگرد قانونی دارد» از هرگونه دیوارنویسی ممانعت کنند، اما ساختمان‌های مسکونی شهروندان چه می‌شود؟!!

برخی شهروندان از الصاق برچسب‌های تبلیغاتی خدماتی مانند لوله بازکنی و تاکسی تلفنی روی در و دیوار منزل‌شان شاکی هستند و می‌گویند شهرداری در این باره کاری کند. واقعیت این است که ضمانت اجرایی برخورد با این تخلف بسیار ضعیف است یا بهتر است بگوییم ضمانت اجرایی برای این تخلف وجود ندارد.

پس طبیعی است که با این وجود، کسانی که از این برچسب‌ها برای تبلیغات حرفه و شغل خود استفاده می‌کنند، کار خود را ادامه می‌دهند و برچسب‌ها را همه جا می‌زنند.

قانون: متخلفان را ۱۰۰۰ ریال جریمه کنید!

واقعیت این است که با وجود نص قانونی برای برخورد با متخلفانی که بدون اجازه مالک، اقدام به الصاق برچسب و تبلیغات روی در و دیوار دارای مالک خصوصی می‌کنند، باز هم این تخلفات ادامه دارد، چون همین قانون تکلیف کرده متخلفان جریمه شوند: ۱۰۰ تومان! ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها که حدود ۵۰ سال پیش نوشته شده، در این باره تکلیف کرده: نوشتن هر نوع مطلبی یا الصاق هر نوشته‌ای روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات انجمن شهر (شورای شهر فعلی) باشد ممنوع است مگر در محل‌هایی که ‌شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می‌کند و در این محل‌ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آن نیز ممنوع است‌ و متخلف علاوه بر تادیه خسارت مالکان به پرداخت ۵۰۰ تا یک هزار ریال جریمه محکوم خواهد شد. بخش اخیر این ماده به صراحت می‌گوید متخلفان باید ۵۰۰ تا هزار ریال جریمه شوند. یعنی هیچی!

از اقدامات دیگری که برای برخورد با این متخلفان در شهرداری انجام شده، تشکیل کمیسیون تشخیص مزاحمت است که اعضای آن سه نفر نماینده به انتخاب شورای اسلامی شهر هستند.

در ماده ۵ وظایف این کمیسیون آمده است: جلوگیری از مخطط و نقاشی کردن یا آگهی و الصاق آن در سطوح مشرف به معابر عمومی و ابنیه بدون اجازه شهرداری و موافقت مالک و همچنین ممانعت از الصاق هرگونه آگهی روی تابلو‌های راهنمایی و رانندگی یا وارد ساختن خسارت به آنها به نحوی که از حالت انتفاع ساقط گردد و نیز جلوگیری از نصب هر گونه تابلو‌های تبلیغاتی در میادین، پارک‌ها و معابر عمومی بدون اذن شهرداری (بند ۲۷ ماده ۵۵ و ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها)

پیش از این مسئولان شهرداری گفته بودند برای متخلفانی که هر جا می‌رسند، برچسب تبلیغاتی می‌زنند، جریمه ناچیز پولی و در نهایت قطع ارتباط تلفنی پیش‌بینی شده که کارساز نیست. آنها می‌گویند اغلب متخلفان، شرکت‌های تخلیه چاه و کلاس‌های کنکور هستند، شهرداری اسامی آنها را به مراجع قضایی اعلام کرده است که در مرحله اول خطوط تلفن آنها مسدود و در صورت تکرار تخلف، شرکت مورد نظر پلمب می‌شود ولی اینطور که پیداست این اقدامات نیز راه به جایی نمی‌برد.

کارشناس حقوق

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ