Take a fresh look at your lifestyle.

در دام نیفتید!

0

طبق عادت هر وقت صحبت از دام و تله در یک آگهی می‌شود، گوش‌های همه مشتریان ایرانی تیز می‌شود. به دلیل عدم اطمینانی که در کشورمان به تولیدکنندگان و از آن بدتر به عرضه‌کنندگان محصولات وجود دارد، همه مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند که قرار است در تله فروشندگان بیفتند. همین عامل باعث شده که وقتی می‌خواهیم محصولی را بخریم حتما از چندین مغازه قیمت کالا را پرس‌وجو می‌کنیم تا مبادا کسی سرمان کلاه بگذارد. هرچند معمولا این اتفاق می‌افتد که هنگام پرس وجو یک مغازه قیمتش با مغازه‌های دیگر فرق کند. حال اگر هر خریداری جویای دلیل این تغییر قیمت شود، به او می‌گویند: ما فروشندگان اصلی این محصول وارداتی هستیم و بقیه فروشندگان غیررسمی هستند؛ فروشندگانی که محصولات مناسبی با ضمانت‌نامه معتبر به مصرف‌کنندگان ارائه نمی‌کنند.

البته این ضمانت‌نامه‌ها نیز برای خود داستانی دارد. تقریبا همه مشتریان ایرانی به این ضمانت‌ها مشکوکند و عنوان می‌کنند که یک قرارداد صوری بیش نیست. درگفت‌وگو با برخی از خریداران متوجه شدیم درحال حاضر بسیاری از افراد تمایلی به خرید محصولات با ضمانت‌نامه ندارند، چون به گفته این خریداران، حداقل هزینه اضافی برای این قرارداد یکطرفه نمی‌پردازند.

فروشندگان غیررسمی درکمین شما هستند!

حالا شرکت بوش از همین حساسیت مصرف‌کنندگان بهره گرفته و آگهی‌هایی را با موضوع تله و دام طراحی کرده است. شعار آگهی جذابیت لازم را برای ترغیب مخاطب دارد. این روزها از خیابان سهروردی که عبور کنید، سراسر خیابان پوشیده شده از لمپست‌هایی با تصویر لوازم خانگی که به‌عنوان طعمه در داخل تله قرار گرفته‌اند. با توجه به این آگهی‌ها به نظر می‌رسد مرکز خدمات سیهاوی قصد دارد مصرف‌کنندگان لوازم خانگی بوش را از دام فروشندگان غیررسمی محصولات این شرکت برهاند.

دامی که این روزها اکثر شرکت‌های ضمانت‌کننده کالاهای خارجی سعی در آزادی مشتریان خود از آن دارند.آگهی، طراحی ساده ولی گویایی دارد و از المان‌هایی تشکیل شده که هر سواره و پیاده را به سمت خودش جلب می‌کند. به نظر می‌رسد تمامی محصولات شرکت لوازم خانگی بوش منظور این آگهی بوده‌اند.ولی در این آگهی‌ها فقط از طرح لباسشویی این شرکت استفاده شده است. شرکتی که چندین سال است، محصولاتش در ایران بازار خوبی را به دست آورده است.

طراح، لباسشویی را درمیان یک تله قرار داده است؛ تله‌ای که با شعار آگهی همخوانی خوبی دارد. در بالا و پایین تصویر آگهی، شعارهای متفاوتی مورد استفاده قرارگرفته است. در بالا از شعار «در دام نیفتید» و در پایین شعار «فروشندگان غیررسمی درکمین شما هستند» به کار رفته است. برای این آگهی از لمپست بنر استفاده شده است؛ رسانه‌ای که چند وقتی است پایش به عرصه تبلیغات محیطی کشور باز شده و در اکثر نقاط دنیا با استفاده بیشتر از فضای محیط شهرها از فضاهای بلااستفاده، استفاده تبلیغاتی می‌کند.

در تمامی دنیا این وسیله تبلیغاتی به دلیل زیبایی و استقامت در برابر باد، البته به دلیل انعطافی که در طراحی آن ایجاد شده، از استقبال خوبی برخوردار است، ولی درکشور ما ازاین وسیله نیز مانند تمام وسایل دیگر به شیوه مناسبی استفاده نمی‌شود و معمولا هم از کیفیت خوبی برخوردار نیست. این رسانه همان‌طور که از نامش پیداست در سایر نقاط دنیا همراه با نور استفاده می‌شود، ولی این موضوع نیز در کشور ما موضوعیت ندارد و در لمپست‌ها خبری از نور نیست.

با این حال، طراحی خوب آگهی بوش و استفاده از لمپست‌های پشت سر هم که در هر کدام از آنها یکی از انواع لوازم خانگی به‌عنوان طعمه مورد استفاده قرار گرفته، استفاده ناکامل از این رسانه به‌نسبت جدید را پوشش می‌دهد. در مجموع می‌توان گفت که طراح این آگهی هم از آشوبی که در بازار لوازم خانگی در کشور وجود دارد خبر داشته و هم خریدار ایرانی را خوب شناخته است. این را می‌توان از المان‌ها و شعار آگهی به خوبی درک کرد.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ