Take a fresh look at your lifestyle.

یک توده ی سنگین / نگاهی بر تایپ فیس “توده” اثر علیرضا عسکرى فر

0

در این روزها از تولد دوباره ی تایپ فیسی با خبر شدیم که نحوه شکل گیری و بازتولیدشبیش از هرچیزی جذاب بود. تایپ فیسی با وزن نسبتا سنگین که در همین چند روزه ی به دنیا آمدنش توانسته محبوبیت خوبی پیدا کند.

طراحی تایپ فیس های با وزن سنگین خیلی کمتر از سایر تایپ فیس ها رقم می خورد، شاید این به دلیل حساسیت و نوع کاربرد آنها باشد. توده نیز به شکل جالبی از میان کتب و دکان های کتاب فروشی قدیمی دوباره پا به دنیای رنگارنگ فونت ها نهاد و خاک بر چهره نشسته اش را تکاند تا بار دیگر در جایگاه تیترها و عناوین جای گیرد. در این مطلب میخواهیم پای صحبت های کتبی و تصویری علیرضا عسکری فر بنشینیم و کمی درباره توده بیشتر بدانیم.

توده در ابتدا توده نبود

علیرضا عسکری فر ،خالق این تایپ فیس درباره روند طراحی و شکل گیری توده گفت :

توده که در ابتدا توده نبود را از پشت ویترین کتاب فروشی های قدیمی خیابان آمادگاه اصفهان در اوایل سال ١٣٩٢ پیدا کردم. پیداکردن حرف به حرف این تایپ و جستجوی تاریخ و پیشینه اش کار شبانه روزی ام شده بود که از آن خسته نمى شدم و برای پیشرفتش شعف داشتم. این اولین چالش من در گرافیک برای تمرکز روی مدیایی غیر از پوستر بود و نتیجه گرفتن این پروژه تبدیل به مهم ترین مساله ی کاری ام شده بود. به دلیل اینکه پیدا نکردن لتراست این فونت، مجبور شدم از کتاب هایی که عنوانشان با این فونت بود عکاسی و آن ها را اجرا کنم و این جستجو تا کامل کردن پازل حروف ادامه داشت. تا حدی که برای سه حرف و یک عدد! به کتاب فروشی های میدان انقلاب تهران متوصل شدم.

Toodeh-askarifar (2)Toodeh-askarifar (3)Toodeh-askarifar (4)

“توده” صدایش کردم

همچنین وی از روبرویی با مشکلات در بین راهش اشاره کرد و گفت :

بعد از کامل شدن خانواده ی حروف، ماحصل کار به جایى رسیده بود که آرشیو خوبى از روى جلدهای این فونت جمع آوری کرده بودم، شروع به اجراى کامل حروف کردم، اما مشکل اینجا بود که در ترکیب شدن ایراداتى وجود داشت و باید براى آن فکرى می کردم. پس سرکلاس های استاد «علی سجادیه»  که در آن دوره به تدریس طراحى حروف مشغول بود، حاضر شدم و به کمک ایشان شروع به ریدیزاین توده کردیم.

پیش تر جستجویی در مورد اسم این فونت کرده بودم و هرکس چیزی می گفت. با تیتر و امیر و جلال و یاقوت اشتباهش می گرفتند، پس «توده» صدایش کردم.

نظر رضا عابدینی درباره “توده”

او در این میان از نظرات و راهنمایی های اساتید اهل فن نیز بهره برد و توانست رضایت آنها را درباره توده جلب نماید. عسکری فر در این باره گفت :

سرانجام توده کامل شد. به فکرم رسید که فونت نهایى را برای استاد «رضا عابدینی» بفرستم و نظرش را بپرسم. استقبال کرد و این برایم بسیار مهم بود؛ چرا که تثبیتی بود بر زحماتی که کشیده بودم. او چند پروژه با توده انجام داد که از این بابت بسیار خوشحال ام که توده در اولین گام هایش در کارهای رضا عابدینی خودش را نشان داده و این افتخاری بزرگ برای من و توده بود.

فعالیت من در این پروژه فقط عملی نبود و تصمیم گرفتم به تاریخ آن بپردازم. موضوع پایان نامه دوره کارشناسی را  طراحی حروف انتخاب کردم و عنوانش را «بررسی یکی از تایپ های دوره پهلوی دوم و بازخوانی آن در گرافیک معاصر ایران» با راهنمایی استاد احسان روح الامین گذاشتم.

این کار بدون همکاری و کسب اطلاعات از «بهراد جوانبخت» که آرشیو کاملى در اختیار داشت و «مجید عقیلی» که در مورد آن بسیار می دانست؛ ممکن نبود. من حتى به کمپانی لتراست انگلستان هم که خالق اصلی توده بود (که بعدا فهمیدم اسم اصلی اش «سنگین» بوده؛) ایمیل زدم و مکاتباتی کردم که البته زیاد نتیجه نداشت.

 مى توانم بگویم توده در طی این دو سال در پوسترهای من و زندگی کاری من نقش اصلی را بازی کرده و مهمترین پروژه ام بوده است.

Toodeh-askarifar (1)

“توده” سهم کودکان بیمار شد

در پایان علیرضا عسکری فر به کار شایسته ای که با “توده” شکل گرفت اشاره کرد واضافه نمود :

هم اکنون توده در فروشگاه قلم برتر نرم افزاری مریم، براى خرید موجود است. ماحصل مادى فونت توده به کودکانی که از بیماری شکاف لب و کام رنج می برند و تحت حمایت خیریه ای با عنوان «لبخند» هستند؛ مى رسد. برای من بس که از توده بسیار آموختم و همچنان می آموزم. توده پدر قلم هایى است که در این مدت تولید کرده ام و به زودی به جامعه گرافیک ایران ارایه خواهم داد.

این کار نیکو و شایسته ی عسکری فر مطمئنا در تاریخ هنر باقی خواهد ماند همچون سایر هنرمندانی که با وقف آثار خود به نفع کودکان بیمار و بی سرپرست مایه ی افتخار و اعتلای اخلاقی جامعه هنر شدند.در ادامه تصاویری از فونت توده مشاهده خواهید کرد.

تایپ فیس توده اثر علیرضا عسکری فرتایپ فیس توده اثر علیرضا عسکری فرتایپ فیس توده اثر علیرضا عسکری فرتایپ فیس توده اثر علیرضا عسکری فرتایپ فیس توده اثر علیرضا عسکری فرتایپ فیس توده اثر علیرضا عسکری فرتایپ فیس توده اثر علیرضا عسکری فرتایپ فیس توده اثر علیرضا عسکری فرتایپ فیس توده اثر علیرضا عسکری فرtoodeh--askarifar (18)toodeh--askarifar (19)toodeh--askarifar (1)toodeh--askarifar (2)toodeh--askarifar (3)toodeh--askarifar (4)toodeh--askarifar (5)toodeh--askarifar (6)toodeh--askarifar (7)toodeh--askarifar (8)

 

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ