Take a fresh look at your lifestyle.

انواع فوم ساندویچ پانل

ساندویچ ‌پانل‌ها از سه لایه اصلی تشکیل می‌شوند. دولایه بیرونی و یک هسته داخلی که با توجه به محل استفاده و نوع کاربرد ساندویچ پانل، از مواد مختلفی تشکیل شده است. این فوم به طور مستقیم بر وزن، ضخامت و سختی ساندویچ‌پنل تاثیرگذار است. این فوم میانی که همواره به عنوان عایق حرارتی، رطوبتی و برودتی عمل می‌کند، در اغلب موارد عایق ساندویچ ‌پانل نیز اطلاق می‌شود.
فوم مورد استفاده در هسته میانی ساندویچ ‌پانل به طور کلی چگالی پایینی دارد و بسته به نوع پانل و کاربرد آن، در انواع مختلف و با مزایای گوناگون دسته‌بندی می‌شود. این دسته از فوم‌ها از مواد پلیمری تهیه می‌شوند که علاوه بر هسته ساندویچ ‌پانل ماموت در موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در رابطه با مزایای پلیمرها موارد بسیاری را می‌توان نام برد اما مهم‌ترین آن‌ها مقاومت فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی مواد پلیمری هستند. فوم‌‎‌های عایق پانل ساندویچی را در ساخت انواع ساندویچ ‌پانل سقفی و دیواری، کانکس‌ ساندویچ‌ پانلی و اتاق حمل بار می‌توان مشاهده کرد که هریک از آن‌ها متناسب با نوع کاربرد، با فومی متفاوت ساخته شده‌اند.
 انوع فوم عایق ساندویچ ‌پنل عبارت است از:
فوم پلی یورتان
فوم پلی‌‌یورتان (پلی اورتان) مهم‌ترین و پرکاربردترین نوع عایق پانل است. پلی‌اورتان، پلیمری با خواص فیزیکی و شیمیایی بسیار زیاد است که موجب شده است پانل‌هایی با این فوم عایق، کاربرد بیشتری در مقایسه با سایر انواع پانل‌های ساندویچی داشته باشند. فوم پلی‌یورتان در واقع پلیمری از ترکیب پلی‌یول و ایزوسیانات است که در شرایط خاص و طی فرآیندی در حضور کاتالیزور تهیه می‌شود که در این روش تمامی خلل و فرج‌های آن از بین می‌رود و فومی مقاوم و با استحکام کششی بالا حاصل می‌شود. پلی اورتان در انواع PUR و PIR دسته‌بندی می‌شود که هر دو ساندویچ ‌پانل پلی یورتان هستند و تنها در میزان ضریب مقاوت گرمایی و میزان آتش پذیری با هم تفاوت دارند.
مزایای فوم پلی یورتان
اولین و مهم‌ترین ویژگی‌ای که در رابطه با فوم پلی‌یورتان باید گفته شود مقاومت آن در برابر آتش سوزی است؛ به همین دلیل است که به این دسته از پانل‌ها، ساندویچ پانل کند سوز نیز گفته می‌شود. فوم پلی یورتان وزن پایینی دارد، به همین دلیل وزن کلی ساندویچ پانل و در ابعاد بزرگ‌تر وزن کلی سازه را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از موارد مهم شایان ذکر در مزایای پلی اورتان این است که این ماده پرکاربرد در صنعت، در برابر نفوذ رطوبت مقاومت بالایی دارد.
معایب فوم پلی یورتان 
فوم پلی یورتان اگرچه مزایای بسیاری دارد اما در مقایسه با سایر انواع فوم‌ها از قیمت نسبتا بالایی برخوردار است. فوم پلی یورتان در کنار مقاومت بالایی که در برابر آتش سوزی دارد، گزینه مناسبی برای عایق کاری نیست. از طرفی فوم پلی یورتان وارداتی است و به طبع تحریم‌ها محدودیت‌هایی را در زمینه تولید این نوع از پانل‌های ساندویچی ایجاد می‌کنند.
فوم پلی استایرن
فوم پلی استایرن (یونولیت)، ماده‌ای سفید رنگ است که آن را می‌توان یکی از فرآورده‌های صنایع پتروشیمی با شکل ظاهری همچون بلورهای ریز معرفی کرد. در رابطه با فرآیند تولید این نوع از فوم‌های ساندویچ پانل قابل ذکر است که این بلورهای ریز طی فرآیندی خاص و در مجاورت فشار و بخار منبسط می‌شوند و در نهایت بلوک‌هایی از پلی استایرن با مقاومت بالا در برابر نفوذ و رشد باکتری حاصل می‌شود. فوم پلی استایرن اگرچه مزایای بسیاری دارد اما در برابر آتش سوزی مقاومت چندانی ندارد و ساندویچ پانل پلی استایرن نهایتا 20 دقیقه توان مقاومت در برابر حرارت و حریق را دارد.
مزایای فوم پلی استایرن
فوم پلی استایرن عایقی سبک و با قیمتی مناسب است که از این جهت، ساندویچ‌ پانل پلی استایرن بهترین گزینه برای ساخت سازه‌های عظیم و با متراژ بالا به شمار می‌رود. همچنین فوم پلی استایرن عایق رطوبتی و صوتی مطلوبی شناخته شده است.
معایب فوم پلی استایرن
پلی استایرن ضریب انتقال حرارتی پایینی دارد. بنابراین برای فضاهایی که به عایق کاری گرمایی و سرمایی نیاز دارند؛ کارآمد نیست. پلی استایرن ساختار نسبتا ضعیفی دارد و در مقایسه با پلی یورتان از مقاومت کمتری برخوردار است.
فوم  xps  
فوم اکس پی اس در واقع پلی استایرن فشرده شده است که تمامی مزایای فوم پلی یورتان را دارد و تمامی گازهای مخرب لایه اوزون و محیط زیست از آن حذف شده‌اند؛ به همین علت به آن، فوم سبز نیز می‌گویند. بنابراین فوم XPS را می‌توان جایگزین مناسبی برای فوم پلی یورتان معرفی کرد.
مزایای فوم  XPS
فوم اکس پی اس در برابر جذب آب و رطوبت مقاوم است. از دیگر ویژگی‌های این فوم می‌توان به عایق بودن آن در برابر حرارت و صوت اشاره کرد. عایق اکس پی اس چگالی مناسب و یک‌نواختی در تمامی سطح ساندویچ‌پنل دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم فوم XPS عدم آزاد کردن گازهای سمی به هنگام آتش سوزی است.
معایب فوم XPS
تنها مشکلی که در رابطه با این فوم می‌توان ذکر کرد در قسمت موج و یا به اصطلاح کله قندی پانل ذوزنقه‌ای است که به علت فشردگی و سخت بودن ساختار این فوم، به هنگام برش مشکل ایجاد می‌کند.
فوم EPS 
فوم EPS در واقع همان پلی استایرن منبسط شده است. برای تولید این فوم، دانه‌های پلی استایرن با بخار آب حرارت داده می‌شوند و به ابعادی بزرگتر از حد معمول می‌رسند. در مرحله بعد، این دانه‌ها را درون قالب ریخته و تحت فشار بخار آب و حرارت منبسط می‌کنند که در جریان این انبساط، دانه‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند و در نهایت محصولی همگن با نام فوم ای پی اس حاصل می‌شود.
مزایای فوم EPS
فوم ای پی اس نیز همچون فوم XPS و یا پلی استایرن، عایق صوتی مطلوبی است و از همه مهم‌تر، با محیط زیست سازگار است.
معایب فوم EPS
فوم پلی استایرن به طور کلی به علت ساختار منحصر به فردی که دارد، از نظر ساختاری و فشردگی ضعیف‌تر از فوم پلی اورتان است لذا برای فضاهایی با حرارت بالا، گزینه مناسبی نیست زیرا در دمای 180 درجه شروع به نرم شدن می‌کند.
پشم سنگ
یکی دیگر از فوم‌های ساندویچ ‌پانل که علاوه بر هسته پانل در صنایع مختلفی کاربرد دارد؛ فوم پشم سنگ است. فوم پشم سنگ از مواد معدنی تشکیل شده است و با محیط زیست سازگاری بالایی دارد که بدین منظور فوم طبیعی نیز نامیده می‌شود.
مزایای فوم پشم سنگ
اولین و مهم‌ترین ویژگی‌ای که در رابطه با پشم سنگ می‌توان خاطر نشان کرد، عایق بودن آن در برابر سرما، گرما و صوت است. به این ترتیب پانل پشم سنگ را ساندویچ ‌پانل آکوستیک نیز می‌نامند که در بیمارستان‌ها، سالن‌های کنفرانس و اجتماعات به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. فوم پشم سنگ در برابر آتش سوزی نیز مقاومت بالایی دارد.
معایب فوم پشم سنگ
یکی از مهم‌ترین معایب پشم سنگ، عدم مقاومت آن در برابر نفوذ آب و رطوبت است. همچنین لازم به ذکر است این فوم در مقابل سایر انواع فوم‌های ساندویچ ‌پانل طول عمر کمتری دارد.
پشم شیشه
عایق پشم شیشه یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین انواع عایق در کشور ما به شمار می‌رود که از تغییر فیزیکی بر روی شیشه مذاب حاصل می‌گردد. پشم شیشه الیافی نازک و انعطاف‌پذیر است که مزایای بسیاری را در ساندویچ ‌پانل پشم شیشه موجب می‌شود.
مزایای عایق پشم شیشه 
اولین و مهم‌ترین ویژگی‌ای که در رابطه با پشم شیشه می‌توان برشمرد؛ عایق بودن آن در برابر حرارت و برودت است. پشم شیشه را از نظر مزایا و ویژگی‌ها می‌توان برابر با پلی یورتان دانست لذا ویژگی‌هایی از قبیل مقاومت در برابر رشد قارچ و باکتری در آن مشاهده می‌شود. عایق پشم شیشه قیمت مناسبی دارد و یکی از پانل‌های مقرون به صرفه به شمار می‌رود.
نتیجه گیری
فوم ساندویچ ‌پانل به عنوان یکی از اجزاء اصلی در ساختار آن ایفای نقش می‌کند. بدیهی است که ویژگی‌ها و کاربرد پانل ساندویچی تعیین کننده کاربرد، ضخامت، ویژگی‌ها و در نهایت قیمت ساندویچ ‌پانل باشد. انتخاب پانلی مناسب با نیاز شما امری کاملا سلیقه‌ای است که به مواردی همچون نوع کاربرد و بودجه شما بستگی دارد. شما عزیزان می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، از طریق وبسایت رسمی دنیای ماموت به نشانی https://mammutworld.com/  با کارشناسان مربوطه در ارتباط باشید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.