Take a fresh look at your lifestyle.

طول دوره MBA چقدر است؟ نکات مهمی که در مورد دوره MBA باید بدانید

طول دوره MBA چقدر است؟ نکات مهمی که در مورد دوره MBA باید بدانید
یکی از سوالاتی که اکثر افرادی که قصد تحصیل در دوره mba به عنوان یک دوره مهارت مدیریتی دارند، می‌پرسند؛ این است که طول دوره mba چقدر است؟ در واقع اهمیت زیادی دارد بدانیم که چقدر طول می‌کشد تا این دوره به پایان رسیده و بتوان به مدرک آن دست یافت و البته به همان اندازه مهارت‌های مدیریتی لازم را آموخت.
در این مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم طول این دوره مهارت مدیریتی چقدر است.

طول دوره MBA

پیش از هر چیزی بد نیست که نگاهی به گرایش‌های اصلی دوره ام بی ای بیندازیم. این گرایش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:
• گرایش mba بازاریابی و مدیریت فروش
• گرایش mba مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی
• گرایش mba مدیریت تولید و سیستم‌های تولید و پروژه
• گرایش mba مدیریت منابع انسانی
• گرایش mba مدیریت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات
با توجه به نیاز مدیریتی و زمینه‌ای که در آن مشغول فعالیت هستید، هر یک از این گرایش‌ها ممکن است برای شما مناسب باشد. پیشنهاد می‌کنیم که حتما پیش از انتخاب رشته و ثبت نام در دوره و گرایش مورد نظر خود؛ در خصوص تناسب آن با نیاز مدیریتی و رشته‌ای که قرار است در آن مشغول به کار شوید؛ اطلاعات کافی به دست بیاورید.
طول دوره mba با در نظر گرفتن این که برای وارد شدن به این چرخه آموزشی، باید کارشناسی ارشد ناپیوسته را ثبت نام کرده و دوره آن را پشت سر بگذارید، تعریف می‌شود. جالب است بدانید که اکثر متقاضیان کارشناسی ارشد mba، دانشجویان مهندسی هستند و البته از میان رشته‌های علوم پایه چون ریاضی محض و ریاضی کاربردی نیز متقاضیان زیادی به این رشته وارد شده که اتفاقا به دلیل درک ریاضیات بالا و باز بودن ذهن، موفقیت زیادی نیز برای آن‌ها همراه است.
با این حساب می‌توان گفت که طول دوره mba در کارشناسی ارشد، حداقل باید 2 سال و حداکثر 3 سال باشد. دانشجویان در این دوره 58 واحد درسی را پشت سر می‌گذارند که در مقایسه با اکثر رشته‌های دیگر در دوره کارشناسی ارشد، سنگین‌تر و با واحدهای بیشتری همراه است.

ترم‌های تحصیلی دوره MBA

لازم به توضیح است که هر سال شامل دو ترم تحصیلی بوده و دانشجویانی که موفق به پایان رساندن دوران تحصیل خود در این رشته ظرف مدت 2 سال شوند، در حقیقت 4 ترم تحصیلی را پشت سر خواهند گذاشت. به همین ترتیب برای آن‌هایی که دوره تحصیلی در رشته مدیریت mba را در یک دوره 3 ساله سپری می‌کنند، 6 ترم تحصیلی متصور هستیم. با در نظر گرفتن تعداد واحدهای بیشتر در این رشته تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد در مقایسه با دیگر رشته‌ها، عجیب نیست که تعداد قابل توجهی از دانشجویان به جای به پایان رساندن 2 ساله دوره کارشناسی ارشد این رشته، وارد چرخه 3 ساله آن می‌شوند.

در موسسه آموزش عالی ماهان، بهترین دوره mba ارائه شده و می‌توانید بالاترین سطح مهارتی مدیریتی را در این دوره به دست بیاورید.

اهمیت تحصیل در دوره MBA برای مدیران

با توجه به نیازی که شرکت‌ها و موسسات و سازمان‌های مختلف برای داشتن مدیران توانمند دارند، اهمیت زیادی دارد که مدیران در این دوره، با مباحث مهارت‌های مدیریتی به طور خاص آشنا شده و این توانمندی‌ها را بیاموزند.
رسیدن به مهارت‌های مدیریتی کمک خواهد کرد تا مدیریت بتواند کار گروهی در سازمان را مدیریت کرده و به همان تناسب در به کار گرفتن نیروهای کارآمد و متخصص، توانمندی حرفه‌ای داشته باشد. این چیزی است که در نهایت شالوده و اساس کار سازمان و هر کسب و کاری را شکل داده و باید به بهترین شکل مطابق با استانداردهای روز دنیا و اصول مدیریت نوین همراه باشد.
همان طور که می‌دانید در چرخه های زمانی مختلف، مدیران و سازمان‌ها با بحران‌های داخلی و عمومی اقتصادی و کسب و کاری، وضعیت بازار و … مواجه می‌شوند. یک مدیریت سنتی و تجربی، ممکن است و البته به احتمال زیاد در چنین شرایطی درک خوبی از وضعیت موجود (به ویژه اگر یک وضعیت جدید و تجربه نشده باشد) نخواهد داشت و این باعث می‌شود که نتواند در بهترین زمان، بهترین تصمیم را اتخاذ کند.

مهارت‌های مدیران دانش آموخته MBA

این در حالی است که مدیران دانش آموخته در طول دوره mba، این فرصت را دارند که با به دست آوردن مهارت‌های مختلف در حوزه مقابله و حل چالش‌ها و عبور از بحران‌های مختلف، به بهترین نحو، نسبت به حل بحران‌های داخلی و عمومی اقدام کنند. این حل بحران می‌تواند شامل کاهش صدمات به سازمان بوده و همین طور با نگه داری صحیح ترازهای مالی، از ورشکستگی یا زیان ده شدن جلوگیری کند.
به هر ترتیب با بروز هر بحران و چالشی، آنالیز مدیریتی متناسب با آن و همین طور اتخاذ تصمیماتی که بتواند در کوتاه مدت به حل مساله انجامیده و در دراز مدت تبعات آن را به صفر برساند، نیاز خواهد بود. این مهارت‌ها در دوره‌های آموزشی مهارت مدیریت mba در گرایش‌های مختلف (متناسب با هر شاخه از مدیریت) آموزش داده شده و به شکل عملی و ملموس درک خواهد شد. به این ترتیب دانش آموختگان این رشته در مواجهه مدیریتی با چنین موقعیت‌هایی، عکس العمل‌های متفاوتی داشته و با توجه به توانمندی‌ها و هوش تجاری و مدیریتی خود، اقدامات موثری انجام می‌دهند.
سخن پایانی
در بالا دیدیم که طول دوره mba می‌تواند بین 2 تا 3 سال به‌صورت کامل باشد. به واقع دانشجویان این رشته ممکن است واحدهای درسی خود را در عرض 4 ترم به پایان رسانده یا این دوره طولانی‌تر شده و به 6 ترم منتهی شود. شما در این باره چه اطلاعات دیگری دارید؟ نظرات و تجربیات خود در این حوزه را با ما و دیگر کاربران وب سایت به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.