Take a fresh look at your lifestyle.

10 تکنیک اساسی در تولید محتوای مناسب و کاربر پسند

چگونه یک محتوای خوب و کامل براساس اصول بازاریابی محتوا بنویسیم؟

نوشتن محتوا و یا پست بلاگ در فضای آنلاین با نوشتن برای نشریات چاپی بسیار متفاوت است. کاربران وب معمولا عجله دارند و ترجیح می دهند در کمترین زمان صفحات را مرور کنند به همین دلیل مقدار کوچکی از اطلاعات را درک می کنند.

به آمار زیر دقت کنید :

79% کاربران محتوا در فضای آنلاین به جای مطالعه کلمه به کلمه مطلب ، آن را به صورت اجمالی مرور می کنند و تنها ۲۸% محتوای شما مطالعه می شود که اکثرا شامل تیترها ، خلاصه ها و نوشته های بلد شده و مهم می باشد .
سرعت مطالعه محتوا در فضای وب ۲۵% کند تر از محتوای چاپی است .
خستگی چشم برای مطالعه مطلب از طریق مانیتور یا LCD تقریبا سه برابر مطالعه مطالب چاپی است .
با توجه به آمار بالا و به درخواست یکی از کاربران محترم وب سایت مطلبی رو آماده کردم که در آن به تفاوت ها و نکات مهم نگارش در فضای آنلاین با نگارش در نشریات چاپی می پردازم . این مقاله به نوعی آناتومی یک پست یا مقاله بلاگ هم می تواند در نظر گرفته شود .

1- محتوای مختصر و مفید

همانطور که قبلا گفته شد کاربران وب کمی بی حوصله هستند . پس باید سعی کنید خیلی مطالب بلند و طولانی ننویسید . سعی کنید از محتوای کوتاه یا Micro Content در کنار محتوای بلند استفاده کنید . یک مقاله بلند از لحاظ تعداد کلمه می تونه بین ۷۰۰ تا ۱۳۰۰ کلمه برای وب فارسی مناسب باشه . این تعداد کلمه برای وب انگلیسی کمی بیشتر هست .

2- استفاده از زبانی ساده و راحت

از آنجایی که کاربران مطلب شما را سریع مرور می کنند و به نوعی نگاهی اجمالی دارند ، سخنان گزاف و لغات نامعمول و سنگین ممکن است سرعت مطالعه کاربر را کم کند یا موجب خروج همیشگی از وب سایت شما شود. همچنین به خاطر داشته باشید شما مخاطبین گسترده ای با سطح تحصیلاتی متفاوت دارید، پس بهترین کار این است که زبان ساده و همه فهم به کار ببرید تا همه از آن بتوانند لذت ببرند (البته موارد استثنا برای مقالات تخصصی وجود دارد)

3- تقسیم بندی محتوا با تیترها و میان تیترها

استفاده از تیترها برای تقسیم بندی مطلب امکان مرور سریع و اجمالی رو فراهم می کند و ساختار عمودی بهتری به صفحه می دهد.(تصویر بالا را بعد از کلی جستجو در فضای وب یافتم و برای درک بهتر موضوع قرار دادم) . در تصویر بالا یک ساختار خوب از مقاله قابل مشاهده است.

عنوان صفحه یا Header 1 : باید عنوانی جذاب باشد که دقیقا آنچه را می خواهید در اصل مطلب بگید شرح دهد. تمام صفحات مطلب باید در بخش هایی با تیتر ساماندهی شوند. سرفصل باید دقیقا موضوع آن فصل را تشریح کند.

میان تیترها یا Header 2 و header 3 : بارها دیدم مقاله های بسیار مفیدی تولید شده اما قالب بندی و ساختار آن ، تقسیم بندی مثل تصویر بالا ندارند . به این معنا که محتوا از خط اول تا خط آخر یک تکه هست بدون هیچ میان تیتری و به هم چسبیده که مطالعه مطلب را بسیار دشوار می کند. حتما سعی کنید در محتوای بلند با پاراگراف بندی درست و میان تیتر ها مطالعه آن را برای خواننده راحت کنید .

یکی از مهمترین مزایای میان تیترها این است که کمک زیادی به درک بهتر محتوای شما می کند و همچنین مانع خستگی چشم خواننده میشود

بازاریابی محتوا

4- پاراگراف ها و جملات کوتاه

جملاتتان را کوتاه و پاراگراف هایتان را حداکثر 3 یا 4 خط در نظر بگیرید و بعد از آن یک اینتر بزنید تا فاصله ای بین پاراگراف ها ایجاد شود . این موضوع امکان خواندن سریع و درک بهتر اطلاعات در متن را فراهم می کند. بهتر است جملات شما بیشتر از 20 کلمه نباشد . هر چه تعداد کلمات از 20 بیشتر باشد ذهن خواننده کلمات اول جمله را فراموش می کند .

جملات اول در هر پاراگراف را جملات موضوعی و جملات بعدی را جملات توضیحی یا توصیفی می گویند . به این معنا که در جمله اول موضوع پاراگراف بیان می شود و در جملات بعدی به توضیح و توصیف آن جمله پرداخته می شود . با رعایت این موضوع ساختار درستی برای نوشتن مقاله خود در نظر گرفته اید .

5- بخش های اصلی یک مقاله

یک پست بلاگ خوب حاوی سه بخش اصلی است : مقدمه ، متن اصلی و پایان .

مقدمه : مقدمه محتوای شما می تونه حاوی چکیده ای از مطلب باشه ، می تونه شرح یک داستان یا خاطره باشه ، می تونه نقل قولی باشه یا مثل همین مقاله با یک آمار شروع بشه و یا حتی می تونید علت نگارش مطلب رو در مقدمه توضیح بدید .

یک یا دو پاراگراف برای بخش مقدمه که در ابتدای پست بلاگ نوشته می شود بسیار عالی و کاربردی است . یکی از مهمترین مزایای مقدمه در صورت جذاب بودن این هست که می تواند موجب ترغیب کاربر به مطالعه ادامه مقاله باشد .

متن اصلی : بخش مهمی از مقاله شما که باید بتونید در آن به سوالات و دغدغه های ذهنی مخاطبان و کاربران پاسخ بدید متن اصلی است . در متن اصلی از میان تیترها و پاراگراف بندی به درستی استفاده کنید. استفاده به جا از جملات موضوعی و توضیحی در پاراگراف های متن اصلی رعایت شود .

در صورتی که در متن اصلی در خصوص چند موضوع می خواهید صحبت کنید، باید نظم نگارشی را رعایت کنید . ابتدا به صورت کامل موضوع اول را به اتمام برسونید و بعد با تیترها و میان تیترهای مجزا به سراغ موضوع دوم بروید .

پایان : یک پایان خوب می تونه با طرح یک سوال از تجربیات کاربران در مورد موضوع مرتبط باشه ، می تونه جمع بندی از بخش های مهم نوشته شما باشه . پایان در حد یکی دو پاراگراف نوشته بشه کفایت می کند . برخی از نویسنده ها در پایان از نتیجه گیری استفاده می کنند اما برخی دیگر نتیجه گیری را به عهده کاربر و مخاطب خود می گذارند .

6- کلمات کلیدی مهم هر پست بلاگ

لیستی از عبارات یا کلمات کلیدی که بازدیدکنندگان شما ممکن است جستجو کنند و به محتوای شما برسند آماده کنید و در محتوای خود به کار ببرید. این کار باعث می شود که جستجو کنندگان در موتورهای جستجو بهتر بتوانند به مقاله شما برسند . البته در این مورد زیاده روی نکنید و کلمات و عبارات را به جا در متن استفاده کنید. سعی کنید استفاده از این عبارات و کلمات کلیدی را در سطرهای بالایی و در مقدمه متن و همچنین تیترها و میان تیترها افزایش دهید.

7- لیست های نقطه دار (Bulleted) و شماره دار

استفاده از این موارد مرور مطلب را آسان می کند و می تونید از آنها برای تاکید بر بخش های خاصی از اطلاعات که مهم هستند استفاده کنید. لیست های نقطه دار و شماره دار هم مثل تیترها و میان تیترها و همچنین تصاویر زودتر از دیگر المان های محتوا مطالعه می شود .

8- متن های بلد شده (Bold)

نوشته های پررنگ بر روی مهمترین مطلب پاراگراف تاکید می کنند، البته لازم نیست هر پاراگراف بخش پررنگی داشته باشد. مراقب باشید که از پررنگ سازی به جا استفاده کنید و در این موضوع افراط نکنید. اگر شما کل یک پاراگراف را پررنگ کنید، هدف اصلی پررنگ سازی را از بین برده اید. بخش کوچک و مهم مقاله را به جای یک پاراگراف کامل با خطوط زیاد پر رنگ کنید .

4 عنصر اصلی و ضروری در بازاریابی محتوا

9- افزودن لینک به پست

توانایی افزودن لینک به مقاله یکی از ویژگی های منحصر به فرد وب است. شما مانند کتاب یا روزنامه با یک متن ایستا طرف نیستید. شما می توانید از لینک ها استفاده کنید تا به خوانندگان نشان دهید، از کجا می تونند اطلاعات بیشتری درباره موضوع لینک شده کسب کنند. از لینک های داخلی حتما استفاده کنید (لینک به صفخات دیگر در سایت خودتان) تا مطلب خود را بهبود بخشید و بازدیدکننده برای مقالات دیگر خود جذب کنید.

همچنین می تونید از لینک های خارجی (برای سایت های دیگر) استفاده کنید تا مستندات قوی و محکمی نسبت به مطلبتون به کاربر ارائه کنید .

10- استفاده از تصویر در بین پاراگراف ها

بسیاری از کاربران در نگاه اول تیترها و تصاویر را مرور و سپس شروع به مطالعه مطلب می کنند . یک نکته بسیار مهم این هست که تصاویر به نوعی می توانند ایستگاه خستگی چشم در پست بلاگ نام بگیرند . دلیل این نام گذاری آن است که در متن های بلند به ازای هر سه الی پنج پاراگراف برای رفع خستگی چشم کاربر ، تصویری زیبا با رنگ بندی خوب قرار داده می شود.

منبع: پی جو

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.