Take a fresh look at your lifestyle.

نحوه استفاده از میکرو اینفلوئنسرها برای رشد کسب و کار

چگونه می توانیم از میکرو اینفلوئنسرها در رشد کسب و کارمان استفاده کنیم؟

آیا آماده ایجاد تغییری اساسی در فرآیند فروش برندتان هستید؟ امروزه یکی از راهکارهای خلاقانه و تاثیرگذار برای افزایش سرعت توسعه کسب وکارها استفاده از کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ است.

بدون تردید برای بسیاری از افراد تاثیر چنین الگویی از بازاریابی محل سوال است. به منظور رفع این ابهام باید به شیوه کارکرد روش فوق اشاره کرد. شکی نیست که هر برندی علاقه بسیار زیادی به محصولات خود دارد. با این حال علاقه مندی به محصولات خودمان نکته ای متفاوت با علاقه و تمایل مشتریان بدان است. نقش اینفلوئنسرها، ترغیب مشتریان به خرید محصولات‌مان است به این ترتیب الگوی اینفلوئنسر مارکتینگ نقطه اتصال تلاش های بازاریابی و تبلیغاتی برندها خواهد بود.

نکته جالب در مورد اینفلوئنسرها تفاوت شان با سلبریتی هاست. بدون تردید استفاده از سلبریتی های بسیار مشهور برای اهداف تبلیغاتی راهکار موثری محسوب می شود. با این حال یک اینفلوئنسر الزاما سلبریتی نیست. اینفلوئنسرها به طور معمول در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند. این دسته از افراد دارای سطح بالایی از تاثیرگذاری روی مخاطب های شان (هرچند اندک هم باشد) هستند. در این مقاله من به بررسی شیوه های استفاده از قدرت نفوذ اینفلوئنسرها در مقیاس خرد (Micro Influencers) برای توسعه کسب وکارها خواهم پرداخت.

میکرو اینفلوئنسرها در برابر اینفلوئنسر؟

درحالی که میکرو اینفلوئنسرها با فالوورهای کمتر از 10 هزار نفر شناخته می شوند، میزان تاثیرگذاری شان درست به اندازه اینفلوئنسرها است. جالب اینکه برخی از کارشناس ها قدرت اقناع میکرو اینفلوئنسرها را بسیار بیشتر از نمونه های کلان یا بین المللی ارزیابی می کنند (هنگامی که یک اینفلوئنسر یا سلبریتی محصولی را تبلیغ می کند، آیا واقعا شمار بسیار زیادی از افراد به سراغ خرید محصول مورد نظر می روند؟) بدون تردید در زمینه مقایسه شمار فالوورها میکرو اینفلوئنسرها سطح فعالیت بسیار کوچکی دارند. با این حال مزیت اصلی آنها اعتماد و وفاداری مخاطب‌هایشان است. به این ترتیب میزان اعتماد میان میکرواینفلوئنسر و فالوورهایش بسیار بیشتر از سلبریتی هاست. از نظر اقتصادی، برندها سود بیشتری از همکاری با میکرو اینفلوئنسرها می برند. دلیل آن نیز واضح است. این دسته از افراد دارای فالوورهای کمتر (به معنای هزینه کمتر برای تبلیغات) و در عین حال اعتماد بیشتر کاربران (به معنای باورپذیری بیشتر تبلیغات) هستند. یک برند موفق به جای صرف هزینه بالا برای همکاری با اینفلوئنسرها و سلبریتی های مشهور به سراغ فعالیتی کم هزینه تر و پربازده خواهد رفت.

استفاده از میکرو اینفلوئنسر در رشد کسب و کار

چگونه میکرو اینفلوئنسرها را پیدا کنیم؟

هنگامی که به دنبال میکرو اینفلوئنسرها هستیم، باید به سراغ پلتفرم های اجتماعی برویم. بر این اساس شبکه اجتماعی که بیشتر آنها فعالیت شان را پیگیری می کنند، باید مورد نظرمان باشد. به عنوان مثال، اگر برند ما در زمینه فشن و مد فعالیت دارد، جست وجوی اینستاگرام باید مد نظر باشد. با این حال در زمینه بازاریابی دیجیتالی بهترین پلتفرم لینکدین است. همانطور که ملاحظه می شود، برای هر هدفی باید به سراغ شبکه اجتماعی متفاوتی رفت.

نکته مهم درخصوص یافتن میکرو‌اینفلوئنسرها عدم توجه صرف به شمار فالوورهاست. اگرچه در مقام تعریف میکرواینفلوئنسرها کمتر از 10 هزار فالوور دارند، اما معیارهای مهم تری نیز برای شناسایی آنها وجود دارد. به معیارهای ذیل توجه کنید:

• تعامل: داشتن 10 هزار فالوور همیشه به معنای شمار بالای مخاطب نیست. یک اکانت با بیش از 10 هزار فالوور نیز بدون تعامل سازنده از سوی کاربرانش هیچ ارزشی نخواهد داشت. به منظور فهم میزان تعامل کاربران با صفحه فرد مورد نظر به سراغ آخرین پست های وی بروید. آیا کاربران پست های وی را لایک می کنند؟ مقدار کامنت ها و ماهیت شان چگونه است؟ متاسفانه امروزه بسیاری از صفحه ها دارای فالوور تقلبی هستند. به این ترتیب اگرچه میزان بالایی از فالوور در اختیار آنهاست، اما میزان مشارکت و تعامل کاربران بسیار پایین است.

• نمودار مخاطب ها: این معیار اهمیت بسیار بالایی دارد. چراکه دامنه و نوع مخاطب یک صفحه باید با مخاطب مورد نظر برندمان هماهنگی داشته باشد. اگر زمینه فعالیت اینفلوئنسر مورد نظرمان بسیار متفاوت از برندمان باشد، همکاری دوجانبه هیچ فایده ای نخواهد داشت. به عنوان مثال، اگر برند ما در زمینه تولید لوازم اصلاح صورت آقایان فعالیت دارد، همکاری با اینفلوئنسری که بیشتر فالوورهایش خانم هستند، فقط اتلاف هزینه و زمان خواهد بود.

• صدای برند: منظور من در اینجا از صدای برند سبک فعالیت اینفلوئنسرها است. آیا آنها فعالیت بسیار پرهیجانی دارند؟ اگر اینگونه است، نوع فعالیت شان به برندتان شبیه است؟ اگر برند شما دارای ماهیت آرام و خودمانی است، باید به دنبال همکاری شبیه تر به خودمان باشیم.

به منظور موفقیت کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ طرف قراردادمان باید شباهت بالایی به ما داشته باشد. بهترین راهکار برای فهم شباهت آنها به برندمان توجه به معیارهای فوق است. همچنین شباهت میان فرآیند برندسازی و ارزش های اصلی شان نیز باید مد نظر قرار گیرد.

اهمیت تاثیر اولیه

به محض اینکه فهرستی از اینفلوئنسرهای هماهنگ با برندمان پیدا کردیم، زمان تلاش برای برقراری ارتباط فرا می‌رسد. خوشبختانه تماس با اینفلوئنسرها دشواری و پیچیدگی بسیار کمتری نسبت به فرآیند برقراری ارتباط با سلبریتی‌ها دارد. با این حال ما همچنان نیاز به ارائه تاثیر اولیه قدرتمند داریم. به مانند هر رابطه اجتماعی در اینجا نیز دیدار و برخورد نخست اهمیت بالایی دارد.

به طور کلی برای تاثیرگذاری اولیه مطلوب روی طرف مقابل دو راهکار وجود دارد. راه نخست اختصاص زمان مناسب برای آشنایی با پست های اینفلوئنسر و تعامل با آنهاست. به این ترتیب برند ما آشنایی مناسبی با جامعه هدف طرف قرارداد خود پیدا می کند. راهکار دوم، رفتن بدون مقدمه به سراغ اصل مطلب است. در اینجا به سادگی یک پیام یا ایمیل مبنی بر علاقه برندتان به همکاری دوجانبه ارسال کنید.

نکته مهم درخصوص استفاده از هر کدام از دو روش صراحت بیان است. به این ترتیب باید بیان نکات مشترک به ساده ترین زبان ممکن مد نظر باشد. به این ترتیب دیدگاه مشترکی بین ما ایجاد خواهد شد. چنین دیدگاه مشترکی در علاقه مندی هرچه بیشتر کاربران اینفلوئنسرها به برند و محصولات ما نقش غیرقابل انکاری دارد.

کار با یک اینفلوئنسر

بدون تردید هیچ اینفلوئنسری به صورت رایگان با برندها همکاری تبلیغاتی نمی کند. اگرچه اغلب برندها به طرف قراردادشان هدیه های رایگان نیز اهدا می کنند، اما باید پرداخت مبلغ مشخصی به عنوان دستمزد را نیز مد نظر داشت.

مزیت اصلی همکاری با یک میکرو اینفلوئنسر هزینه های اندک خواهد بود. به این ترتیب یک بازنشر توییت ساده معادل 10 دلار قیمت دارد (البته برای اینفلوئنسری با 1000 فالوور). در عین حال به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی نرخ بالاتری را طلب می کند.

کلید موفقیت در کمپین‌های اینفلوئنسرمارکتینگ خلاقیت اینفلوئنسرها است. دلیل آن نیز کاملا واضح است: آنها مخاطب شان را بهتر از شما می شناسند. به این ترتیب بسیاری از برندها برای خلق کمپینی جذاب‌تر مسئولیت ساخت محتوای کمپین را نیز برعهده اینفلوئنسرها قرار می دهند. وقتی برند ما به خوبی از سلیقه مخاطب آگاه باشد، توانایی بهتری در زمینه جلب توجه کاربران خواهد داشت. متاسفانه بسیاری از برندها زمان لازم یا بودجه کافی برای شناخت دقیق مخاطب شان را ندارند. به همین دلیل استفاده از اطلاعات و مهارت اینفلوئنسرها در اینجا نیز راهگشا خواهد بود. در بسیاری از مواقع اینفلوئنسرها اقدام به ساخت ویدئو، پادکست و گفت وگوهای مختلف با حمایت برندهای گوناگون می کنند. این کار برای هر دو طرف سودآور خواهد بود. از یکسو برندها به مخاطب تازه دست می یابد و از سوی دیگر اینفلوئنسرها ساخت محتوای جدید را آزمایش خواهند کرد.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی امکان برگزاری کمپین‌های مختلفی برای برندها وجود دارد. در میان انبوه الگوها، بسیاری از برندها به سراغ برگزاری مسابقه می روند. دلیل این کار جذابیت مسابقه برای کاربران شبکه های اجتماعی است. همچنین برگزاری مسابقه معمولا هزینه چندانی نیز طلب نمی کند.

یکی دیگر از شیوه های جالب برای برگزاری کمپین، اهدا هدیه های کوچک به مخاطب های اینفلوئنسر مورد نظر است. به این ترتیب توجه طیف عظیمی از کاربران به محتوای برند ما جلب خواهد شد. نکته مهم در این میان عدم نیاز به استفاده از هدیه های بسیار گران قیمت است. هدف اصلی در اینجا جلب توجه مخاطب و اهدای یک یادگاری است، بنابراین از ولخرجی بیش از اندازه پرهیز کنید.

شیوه سوم برگزاری کمپین مربوط به محتوای تبلیغاتی است. اگرچه این شیوه در صورتی که فرد مورد نظر محتوای تبلیغاتی زیاد را به اشتراک بگذارد، پرخطر خواهد بود. چراکه کاربران توجه کمتری بدان خواهند کرد. وقتی در ابتدای متن از اینفلوئنسرها صحبت کردم، تفاوت آنها با سلبریتی ها را متذکر شدم. بر این اساس سلبریتی ها ارتباط نزدیکی با مخاطب های خود ندارند. این درحالی است که اینفلوئنسرها رابطه نزدیک و صمیمی با فالوورهای‌شان پیدا می کنند. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد اینفلوئنسرها قبول همکاری تبلیغاتی به صورت اندک و همراه با گزینش دقیق است. وقتی یک اینفلوئنسر به راحتی همه پیشنهادهای همکاری تبلیغاتی را می‌پذیرد، پیامی بسیار واضح برای برندها مخابره می کند: من دیگر یک اینفلوئنسر یا یک فرد تاثیرگذار نیستم. شاید این جمله به نظر شما عجیب برسد. با این حال به موازات تبلیغات بیشتر میزان نفوذ اینفلوئنسرها روی مخاطب های شان کاهش خواهد یافت.

در پایان، تا زمانی که به صورت حرفه ای و در عین حال دوستانه با اینفلوئنسرها همکاری می کنید، موفقیت کمپین‌تان تا حد زیادی تضمین خواهد شد. کلید موفقیت هر کمپینی تحلیل آن در حین برگزاری و پس از پایان است. به این ترتیب اطلاعات ارزشمندی در مورد میزان موفقیت مان به دست خواهیم آورد.

منبع: فرصت امروز

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.