Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه راهبرد محتوا را بهبود دهیم: دستورالعملی از آغاز تا پایان کار

چگونه راهبرد محتوا را بهبود دهیم: دستورالعملی از آغاز تا پایان کار

خواه در آغاز کار بازاریابی محتوا باشید یا خواه مدتی است که از آن استفاده می‌کنید، بررسی مجدد برنامه راهبردی محتوا هیچ وقت ضرری نخواهد داشت. از آن جهت که مطمئن شوید برنامه‌تان به روز، نوآورانه و قدرتمند است.

در حال حاضر، رقابت بیش از هر زمان دیگری شدت گرفته است. با توجه به موسسه بازاریابی محتوا ، 70 درصد از بازاریاب‌های بنگاه به بنگاه که تحت یک پژوهش قرار گرفتند، اعلام کرده‌اند که نسبت به سال (2016) محتوای بیشتری خلق کرده‌اند.

اولین گام برای راه افتادن در این رقابت، آماده کردن یک برنامه بازاریابی محتوای هوشمند و قوی است. اگر در برنامه ریزی سال پیش رو با مشکل مواجه شده‌اید یا به ایده‌های جدیدی برای برنامه خود نیاز دارید، ادامه متن را بخوانید.

در این مطلب، دلیل نیاز کسب‌وکار شما به برنامه بازاریابی محتوا و قدم‌های دقیقی که برای خلق یک برنامه نیاز است را بررسی خواهیم کرد.

راهبرد محتوا چیست؟

به طور خلاصه، راهبرد محتوا بخشی از برنامه بازاریابی و توسعه شماست که به مدیریت اکثر رسانه‌های قابل دسترسی بازمی‌گردد که خودتان ایجاد کرده و صاحب آن هستید. رسانه‌های نوشتاری، بصری، قابل دانلود و… مفهوم را بگیرید.

ممکن است درباره اهمیت تولید محتوا شنیده باشید، اما وقتی در طی این مطلب جلو برویم، تولید محتوا به هدفی نیاز خواهد داشت که به خوبی برنامه ریزی شده باشد. وقتی راهبرد محتوا را توسعه می‌دهید، نکاتی کلیدی را باید در نظر داشته باشید:

  • محتوا برای چه کسی خلق می‌شود؟
  • چه مشکلی را برای مخاطبان برطرف می‌کند؟
  • چگونه می‌تواند تک و خاص باشد؟
  • روی کدام چارچوب‌ها تمرکز خواهید کرد؟
  • از کدام کانال‌ها منتشر خواهد شد؟
  • برنامه ریزی و مدیریت خلق و انتشار محتوا به چه صورت خواهد بود؟

چرا بازاریاب ها به ایجاد راهبرد بازاریابی محتوا نیاز دارند؟

بازاریابی محتوا به کسب‌وکار کمک می‌کند تا برای منابع قابل اطمینان و مقرون به صرفه جهت افزایش ترافیک وبسایت و جلب نظر مشتری‌های جدید، برنامه ریزی کند. به آن فکر کنید؛ اگر بتوانید با تولید تنها یک مطلب برای وبلاگ خود، مقدار ثابتی ترافیک ارگانیک داشته باشید، یا در کتاب‌های الکترونیکی یا نرم‌افزارهای مجانی لینک‌هایی به سمت سایت خود قرار بدهید، با گذشت زمان مشتری‌های جدید به سمت شما جذب خواهند شد.

منبع قابل اطمینان ترافیک و جذب مشتری جدید در محتوای بادوام شما این امکان را می‌دهد که انعطاف‌پذیر باشید و دیگر تاکتیک‌های بازاریابی برای درآمدزایی را مثل محتوای تحت حمایت اسپانسر، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و محتوای منتشر شده تجربه کنید. به علاوه، محتوای شما نه تنها به جذب مشتریان جدید کمک خواهد کرد، بلکه امکان بررسی ابعاد اهداف را نیز ایجاد کرده و شما از برند خود اطلاعات به دست می‌آورید.

حال بیاید به فراگیری جزئیات خلق یک برنامه بازاریابی بپردازیم.

هفت گام برای ایجاد راهبرد بازاریابی محتوا

1- هدف خود را تعریف کنید

هدف‌تان از توسعه یک برنامه بازاریابی محتوا چیست؟ چرا می‌خواهید محتوا تولید کنید و برنامه بازاریابی محتوا ایجاد کنید؟ پیش از برنامه ریزی اهداف خود را بشناسید و سپس تعیین بهترین راه برای راهبردتان آسان‌تر خواهد شد (برای شناخت اهداف درست، این الگوی برنامه ریزی هدف را دانلود کنید).

2- در خصوص کاربرنماها تحقیق کنید

برای توسعه یک برنامه موفق، باید دقیقا مخاطبان هدف محتوای خود را مشخص کنید. چیزی که تحت عبارت پرسونا (کاربرنما)ی خریدار نیز شناخته می‌شود.

این موضوع به خصوص برای افرادی که در ابتدای کار بازاریابی هستند یا به تازگی با آن آشنا شده‌اند، بسیار مهم است. با شناخت مخاطبان هدف خود، می‌توانید محتوایی مرتبط‌تر و باارزش‌تر از چیزی خلق کنید که آن‌ها به دنبال مطالعه و فهم آن هستند.

اگر یک بازاریاب باتجربه هستید، ممکن است هدف شما تغییر کرده باشد. آیا می‌خواهید گروهی جدید از افراد را هدف قرار دهید؟ یا بازار هدف فعلی را گسترش دهید؟ آیا می‌خواهید همین مخاطبان را به عنوان هدف حفظ کنید؟ انجام سالیانه تحقیقات بازار برای بررسی مجدد پارامترهای مخاطبان، جهت رشد مخاطبان ضروری است.

3- محتوای خود را بازرسی کنید

اکثر افراد کار خود را در وبلاگ با مطلب آغاز می‌کنند اما اگر می‌خواهید از این فراتر رفته و انواع دیگری از محتوا را تولید کنید، توجه کنید که کدام یک مدنظر شماست. برای مثال اگر در یک سال اخیر به طور هفتگی روی وبلاگ خود پست‌هایی قرار می‌داده‌اید، خلق یک کتاب الکترونیکی که همه پست‌های‌تان را در یک قالب قرار می‌دهد، یک راه متفاوتی برای ارائه اطلاعات خواهد بود. در ادامه لیست، به انواع مختلف محتوا که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید خواهیم پرداخت.

اگر مدتی است در کسب‌وکار بوده‌اید، فعالیت‌های خود در بازاریابی محتوا و نتایج آن را طی سال گذشته مرور کنید. به این فکر کنید که در سال جدید چه کار متفاوتی می‌توانید انجام دهید و اهداف جدیدی برای دستیابی درنظر بگیرید. (راهنمایی حرفه‌ای: الان زمان بسیار خوبی برای هم جهت سازی اهداف تیم‌تان با اهداف دیگر بخش‌های سازمان است.)

4- برای محتوا یک سیستم مدیریتی تبیین کنید

سیستمی ترتیب دهید که در آن بتوانید محتوای خود را مدیریت کنید. چند بخش حیاتی از مدیریت محتوا شامل خلق محتوا، انتشار محتوا و تحلیل محتوا می‌شود.

اگر از مشتریان HubSpot هستید، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار HubSpot، در یک جا می‌توانید برنامه ریزی، تولید انتشار و سنجش نتایج را انجام دهید. دیگر گزینه‌های سیستم مدیریت محتوا شاملCoSchedule و WordPress می‌شوند (هرچند در اینجا امکان بررسی تمام ظرفیت‌های این وبسایت‌ها وجود ندارد).

5- برای ایده های محتوا از طوفان های مغزی استفاده کنید

حال زمان طرح ایده‌هایی برای پروژه بعدی محتواست. در ادامه ابزاری برای راه‌اندازی کار مطرح شده است:

نمره دهی وبسایت HubSpot :

امتیازدهی وبسایت HubSpot ، ابزاری است عالی برای هنگامی که می‌خواهید ببینید بازاریابی شما در چه سطحی قرار دارد. این وبسایت از فعالیت‌های شما در وبلاگ گرفته تا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، به حوزه‌های حیاتی بازاریابی شما امتیاز می‌دهد و گزارشی با جزئیات به شما ارئه می‌دهد که به شما کمک می‌کند هر حوزه را بهبود دهید و در آن پیشرفت کنید. با استفاده از این ابزار، می‌توانید برای بهبود سئو در سایت خود، راهی پیدا کنید و ایده‌های جدیدی برای محتوا پیدا کنید.

چه بنویسیم؟ (What to write) :

چرخ دنده‌های ذهن خود را با موتور تولید ایده بی‌همتای «چه بنویسیم؟» به کار بیندازید. این ابزار از شما سوالاتی می‌پرسد که سبب وقوع ناگهانی طوفان مغزی در شما می‌شود. همچنین پس از آن که به سوالات آن پاسخ دادید، ایده‌های بسیاری در شما برای پست‌های وبلاگی ایجاد می‌شود و شما می‌توانید از آن‌ها در برنامه بازاریابی محتوای خود استفاده کنید.

موضوع ساز HubSpot برای وبلاگ:

با موضوع ساز HubSpot، ایده‌های وبلاگی یک سال کامل تامین می‌شود. تنها کاری که باید انجام دهید ورود به موضوع‌های عمومی یا عبارت‌هایی است که می‌خواهید در خصوص آن مطلب بنویسید و این ایده محتوا ساز، همه کارها را برای شما انجام می‌دهد.

فیدلی (feedly) :

این فید آر‌اس‌اس محبوب، راهی فوق‌العاده است برای دنبال کردن موضوعاتی که در صنعت شما پربازدید می‌شوند و هم‌زمان می‌توانید ایده‌هایی برای محتوا به دست بیاورید.

بازسومو (buzzsumo) :

در بازسومو برای محتوا ایده کشف کنید و محتواهای محبوب را بیابید. بازسومو از اشتراک‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند تا مشخص کند آیا یک محتوا محبوب است و به خوبی مورد علاقه قرار گرفته است یا خیر. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که بدانید کدام ایده‌های محتوا مفید خواهند بود.

جنگل محتوا (Content forest) :

جنگل محتوا ابزار رایگانی ارائه می‌دهد که شامل  KeywordKiwi و  ContentIdeator می‌شوند. این ابزار به شما کمک می‌کند تا ایده‌های محبوب رقبا را بشناسید، کلمات کلیدی را جهت استفاده در محتوا بشناسید و همچنین ایده‌های بسیار خوبی برای محتوا در اختیار شما قرار می‌دهد.

تحلیل گر عنوان های پست های وبلاگی:

ابزار CoSchedule تیترها و عناوین را تحلیل کرده و در خصوص طول تیتر، انتخاب کلمات، دستورزبان و میزان جستجوی کلمات کلیدی بازخورد ارائه می‌دهد. اگر ایده‌ای در ذهن خود دارید، چند تیتر را به عنوان گزینه در «تحلیل‌گر عنوان» بنویسید تا ببینید چطور می‌توانید آن را بهبود دهید و ایده خود را در فرآیند طوفان مغزی، به جلو پیش ببرید.

6- نوع محتوای موردنظر برای خلق را تعیین کنید

گزینه‌های بسیاری برای محتوایی که می‌توانید خلق کنید وجود دارد. در ادامه تعدادی از محبوب‌ترین انواع محتوا که بازاریاب‌ها خلق می‌کنند را به همراه ابزار و الگوهایی آورده‌ایم تا با آن‌ها شروع کنید.

پست های وبلاگی

اگر تا الان دقت نکرده بودید، شما در حال مطالعه یک پست وبلاگی هستید. پست‌های وبلاگی روی وبسایت قرار می‌گیرند و برای این که بازدیدکنندگان جدیدی جذب کنند، باید به طور معمول منتشر شوند. پست‌ها باید برای مخاطبان محتوای ارزشمندی تولید کنند تا آن‌ها به اشتراک گذاشتن پست در شبکه‌های اجتماعی و دیگر وبسایت‌ها تمایل پیدا کنند. پیشنهاد ما این است که پست‌های وبلاگی بین 1000 تا 2000 کلمه باشند اما بررسی کنید که آیا مخاطبان شما پست‌های کوتاه‌تر را ترجیح می‌دهند یا پست‌های طولانی‌تر را.

الگوهای رایگان ما را برای چگونه خوب نوشتن، پست‌های لیست مانند، حاوی اطلاعات گزینش شده، اسلایدر و تعالی سازی خبر نگاه کنید.

کتاب های الکترونیکی

کتاب‌های الکترونیکی ابزار جذب مشتریان جدید هستند که مشتریان احتمالی پس از ثبت اطلاعات ارتباطی خود به عنوان مشتری جدید، قادر به دانلود کردن آن هستند. آن‌ها مشخصا طولانی‌تر، عمیق‌تر هستند و کم‌تر از پست‌های وبلاگی منتشر شده‌اند که برای جذب بازدیدکنندگان به سمت یک وبسایت نوشته شده‌اند. کتاب‌های الکترونیکی گام بعدی در ورود به فرآیند بازاریابی هستند: پس از خواندن یک پست وبلاگی (مانند همین پست)، ممکن است بازدیدکننده‌ها خواهان محتوای بیشتری از یک جکتاب الکترونیکی باشند و برای فراگیری اطلاعات ارزشمندتری در خصوص کسب‌وکارشان، اطلاعات ارتباطی خود را ثبت کنند. در مقابل، کسب وکاری که کتاب الکترونیکی را تولید کرده، مشتری جدیدی دارد که تیم فروش می‌تواند با وی ارتباط برقرار کند.

الگوها

الگوها چارچوبی مفید برای محتوا هستند چرا که هم‌زمان با ارزش فوق‌العاده‌ای که برای مخاطبان شما ایجاد می‌کنند، متشریان جدیدی نیز جذب می‌کنند. وقتی جهت صرفه‌جویی در زمان و کمک به موفقیت مخاطبان خود، ابزار الگویی را فراهم می‌کنید، احتمال این که آن‌ها در آینده ارتباط خود را با محتوای شما حفظ کنند بیشتر است.

اینفوگرافیگ ها

اینفوگرافیک‌ها در مقایسه با لغات صرف، می‌توانند داده‌ها را به صورت جذاب‌تری سازمان‌دهی کرده و به نمایش دربیاورند. اگر در تلاش هستید تا حجم زیادی از داده‌ها را به طریقی آسان و قابل فهم به اشتراک بگذارید، اینفوگرافیک‌ها چارچوب محتوایی بسیار خوبی هستند.

اگر آماده شروع کار هستید، الگوهای ما در خصوص خلق اینفوگرافیک‌های زیبا در کمتر از یک ساعت را دریافت کنید.

فیلم‌ها

فیلم رسانه محتوایی بسیار جذابی است که به مانند وبسایت‌ها، در شبکه‌های اجتماعی نیز قابل اشتراک گذاری است. فیلم‌ها در مقایسه با محتوای نوشتاری به منابع و صرف زمان بیشتری نیاز دارند، اما از آن‌جایی که بازاریابی بصری در حال محبوب‌تر شدن هستند، احتمال به اشتراک گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی، 40 برابر انواع دیگر محتواست. رسانه‌ای است که ارزش تجربه کردن را دارد.

پادکست‌ها

راه‌اندازی یک پادکست سبب می‌شود تا مخاطبانی که فرصت یا علاقه مطالعه روزانه محتوای نوشتاری را ندارند، با برند شما آشنا شوند. تعداد شنوندگان پادکست‌ها در حال افزایش است. طبق تخمین‌ها، در سال 2016 ماهانه 57 میلیون نفر به پادکست‌ گوش می‌دادند. اگر افراد جالبی را می‌شناسید که با آن‌ها مصاحبه کنید یا صحبت‌هایی هست که مجری آن باشید، پادکست را به عنوان یک گونه دیگر از محتوا در نظر داشته باشید که آن را تجربه کنید.

در اینجا می‌توانید راهنمای مفهومی ما را برای آغاز یک پادکست ببینید.

محتوای خارجی

پس از آن که به طور مداوم و برای مدتی در سایت خود به انتشار محتوا پرداختید، احتمالا زمان تفکر در خصوص انتشار محتوای‌تان روی وبسایت‌های دیگر فرامی‌رسد. این موضوع مستلزم چند نکته است:

  • انتشار محتوای وبسایت روی شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین
  • پرداخت مجدد محتوا در فرم‌های جدید و انتشار آن‌ها روی وبلاگ‌تان یا در شبکه‌های اجتماعی
  • خلق محتوای بکر به خصوص برای سایت‌های خارجی، مانند رسانه‌ها

در خصوص رسانه‌ها باید گفت که اگر این سیستم را در نظر گرفته‌اید، دیدگاه ما درباره اولین سال انتشار محتوای بکر را در ThinkGrowth.org بخوانید.

وقتی آماده دریافت ایده‌های بیشتر شدید، انواع بسیاری از محتوا وجود دارد که می‌توانید به وسیله آن‌ها به سایت خود تنوع ببخشید. این موارد را در ادامه می‌بینید:

بازاریابی

7- محتوای خود را مدیریت و منتشر کنید

برنامه بازاریابی شما باید فراتر از انواع محتوایی باشد که تولید می‌کنید. این برنامه باید سامان‌دهی محتوای شما را نیز پوشش دهد. با کمک یک تقویم تدوین مطالب، در مسیر درستی برای تهیه کتابخانه‌ای از محتوای گوناگون و متعادل قرار خواهید گرفت. سپس یک تقویم برای محتوای شبکه‌های اجتماعی تهیه کنید تا بتوانید محتوای خود را در سایت‌های دیگر ارتقا داده و مدیریت کنید.

بسیاری از ایده‌هایی که به آن فکر می‌کنید، بادوام خواهند بود. آن‌ها چند ماه دیگر نیز به همان اندازه مناسب خواهند بود که حالا هستند. به همین جهت گفته می‌شود که نباید مطالبی که در خصوص زمان خود هستند را نادیده بگیرید. شاید این مطالب تنه اصلی تقویم تدوین مطالب شما نباشند، اما می‌توانند در رشد ترافیک وبسایت مفید باشند.

بسیاری از افراد روی استفاده از تعطیلات محبوب مثل روز شکرگزاری و تعطیلات سال نو در فعالیت‌های بازاریابی خود حساب می‌کنند اما شما نباید خود را به همین تاریخ‌ها محدود کنید. اگر تعطیلات مرتبط و مناسبی وجود دارد که ممکن است برای مخاطبان شما جذاب باشد، احتمالا ارزش انتشار محتوایی روی وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی را داشته باشد. ما اینجا  لیست کاملی از مناسبت های مهم سالانه در شبکه‌های اجتماعی تهیه کرده ایم. هنگام برنامه ریزی روی تقویم خود، نیم نگاهی هم به این لیست داشته باشید.

آماده شروع هستید؟

می‌دانیم که حجم زیادی از اطلاعات را مطالعه کردید، اما کار تازه آغاز شده است. رشد یک راهبرد بازاریابی محتوای موفق به زمان، سازمان‌دهی و خلاقیت نیاز دارد. اگر گام‌های یاد شده را دنبال کنید و منابع را از اینجا تهیه کنید، تهیه برنامه بازاریابی محتوای شما از ساخت پایه‌های آن گرفته تا افزودن ابزار برای مدیریت بهتر محتوا، زحمتی نخواهد داشت. برای راهنمایی بیشتر، از برنامه ریز بازاریابی HubSpot استفاده کنید تا تنها در چند دقیقه، راهبردی برای 12 ماه داشته باشید.

منبع: blog.hubspot.com

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.