Take a fresh look at your lifestyle.

رهبری، توانمندسازی و هدایت منابع انسانی با رویکرد روابط عمومی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) در دنیای امروز مدیریت و هدایت منابع انسانی در جهت خلق هدف ها در سازمان ها، کارخانجات و ارگانها از مهمترین ارکان اداره سازمان ها بشمار می رود.


در بسیاری از سازمان های پیشرو بحث مدیریت منابع انسانی جای خود را به رهبری منابع انسانی داده است و اصولاً ویژگی های رهبری، بمراتب از خصوصیات مدیران، شاخص تر و کارآمد تر دیده شده است.


مهمترین تفاوت بین رهبر و مدیر در این است که مدیر مقامش را صرفاً از طریق یک تفویض حکم بدست آورده است لکن رهبری مقامی است که انسانی در راستای لیاقت های خود بدست آورده است. لذا رهبری یک باور است یک شخصیت است یک عادت است یک نگاه است ویک عشق به خود و عشق به انسان هاست. لذا یک رهبر توانمند لزوماً یک مدیر لایق است لکن یک مدیر ممکن است ویژگی های یک رهبر را نداشته باشد.


در این مقاله ما به بحث پیرامون ویژگی های یک رهبر توانمند الهی می پردازیم و اینکه چگونه می توانیم با قرار گرفتن در این جایگاه با ارتقاء توانمندی های خود به یک رهبر قدرتمند و لایق تبدیل شویم تا بتوانیم نه تنها بعنوان یک انسان موفق به رهبری و زعامت زندگی خود، خانواده خود و سازمان خود بپردازیم بلکه بتوانیم با ارتباطات درست که از ویژگی های یک رهبر مقتدر است، با انسان ها، سازمانها، و مراجع مختلف ارتباط برقرار کرده و از این رهگذر، اندیشه ها را در جهت خلق هدف هایمان بسیج کنیم که این خود از ویژگی های ارتباط گری در صحنه های روابط عمومی است.


سخن را از این جا آغاز می کنیم که چگونه یک رهبر توانمند الهی شویم و چگونه در امر خطیر روابط عمومی موفق شویم. قبل ازهر چیز باید بدانیم که رهبران زاده نمی شوند، بلکه ساخته می شوند. پس حکایت ساخته شدن یک انسان است بکمک آموزش ها و تعلیم و تربیت زیرا که رهبری یک پارادایم(مدل فکری و ذهنی) و یک برچسب باورساز و شخصیت ساز است. رهبری مصداق بارز یک انسان موفق خود ساخته بالیاقت است.


آری رهبران بزرگ، زندگی را از دنیای درون خود آغاز کرده اند. زیرا آنها موفقیت، سعادت، ثروت و معنویت را مقوله های درونی می دانند نه پدیده های بیرونی. لذا تمام توجه یک رهبر بالقوه به خودِ موجود است تا خود را به یک خودِ مطلوب برساند. لذا فرایند رهبری که یک مقوله شخصیت سازی است یک حرکت جوهری و درونی است در جهت یک تحول بنیادی برای تغییر در یک پارادایم ذهنی وفکری و رسیدن به یک انسان متعالی خودساخته دردنیائی از لیاقت ها، جسارتها، شجاعت ها، متانت ها، صبوری ها، عشق ها، انگیزه ها و تلاش ها.


لذا، زندگی رهبران موفق الهی، بازتاب دنیای زیبای درونشان است که بصورت کسب دستاوردها، موفقیت ها و خدمت به انسان ها در دنیای بیرون تجلی پیدا کرده است. و در نهایت می توان گفت که یک رهبر الهی یک خدمتگذار است و انسانی است منشأ اثر در زندگی انسان های دیگر. به بیانی دیگر رهبران الهی انسان های هنرمند و عاشقی هستند که دل ها را حول محور خداوند جمع می کنند زیرا که زیباترین هنرها پیوند دل به دلهاست.


از دیگر ویژگی های رهبران بزرگ الهی این است که آنها به مردم بسیار بها می دهند و مردم را ولینعمت خود می دانند. و لذا سعی می کنند که در زندگی آنها منشأ اثر باشند. آنها خدمت به مردم را عبادت تلقی می کنند. لذا در مفهوم رهبری شکست و ناکامی معنی ندارد. وهر خدمتی که یک رهبر می کند یک موفقیت است. آنها به وظیفه خود عمل می کنند و به حاصل آن کاری ندارند.


رهبران الهی ذهن خود را از هر پیش قضاوتی خالی می کنند و دل خود را معطوف به انسان ها می کنند و برای خلق هدف های الهی و انسانی خود آنچنان در خود ایجاد اشتیاق سوزان می کنند که نه تنها دل تمام اطرافیان خود را با این آتش عشق گرم می کنند بلکه با شعلۀ آن تمام موانع مسیر را می سوزانند واز زندگی خود و اطرافیان شاهکار می سازند.


رهبران الهی مرتب آموزش می بینند و بدینسان خود را می سازند و در عین حال دیگران را آموزش می دهند و بدانسان خود را در فضای جامعه تکثیر می کنند.


رهبران بزرگ همواره از کودکی رؤیاهای بزرگ در سر داشته اند و یکی از این مصادیق رویا ها خدمت به انسان ها و جامعه وبشریت بوده است. رهبران بر این باورند که مهم نیست که چه پیشینه ای داشته اند و از کجا آمده اند بلکه آنها به این می اندیشند که: که می خواهند بشوند و به کجا می خواهند بروند. آنها فقط ازگذشته های خود تجربه کسب می کنند و فقط به آینده می اندیشند.


رهبران همواره از مدل ها و الگوها استفاده می کنند و افراد بزرگ را الگوی زندگی خود قرار می دهند زیرا آنها خوب می دانند که اگر کارهائی که موفق ها کرده اند بکنند آنها هم به همان نتایجی میرسندکه موفق ها رسیدند و این قانون آهنین جهان هستی نام دارد.


آری رهبران بزرگ رؤیاهای بزرگ در سر داشته اند وبینش ونگرش آنها زیباترین افق را در عرصه زندگی برایشان تصویر می کرده است. آنها خلق رویاهای خود را باور کرده بودند زیرا انسان است و باورهایش. و لذا باورهای بزرگ وعالی از مهمترین سرمایه های رهبران جهان است.


رهبران بزرگ با اندیشه های مثبت و بزرگشان کائنات را جذب می کنند. زیرا کائنات به اندیشه های بزرگ انسان ها عکس العمل نشان می دهد. آری انسان است و اندیشه هایش.


رهبران بزرگ جهان، انسان های جذاب و محبوبی هستند و انسان های دیگر، سرمایه های زندگی آنان بوده که بخوبی از این سرمایه ها استفاده می کنند. زیرا که رهبری یعنی بسیج اندیشه ها، باورها، احساس ها، و قلب ها بسوی خلق هدف هاست.


رهبران بزرگ انسان های صبوری هستند و در مقابل تغییر و پذیرش دیگران متانت دارند. رهبران بزرگ آینده را در لحظه حال می بینند و فردای زیبای خود را امروز زندگی می کنند. آنها به عشق فرداهای زیبا وپر حاصلشان، امروز را عالی زندگی می کنند و طعم خوشبختی را که فقط یک احساس زیباست کاملا حس می کنند وخوشبخت و سعادتمند زندگی می کنند.


رهبران بزرگ هدف ها، آرمانها و آرزوهای بزرگ در سر دارند از جمله نجات واحیاء دیگران. آنها نه تنها باورهای عالی دارند بلکه روحیه خوب، شادمانه و امیدوارانه آنها سرمایه آنهاست که به کمک آن همه چیز را با نگرش مثبت قابل خلق می بینند.


از دیگر ویژگی های رهبران بزرگ، احساس تعهد آنهاست. تعهد به خود، تعهد به کار و حرفه خود و تعهد به انسان ها و دیگران. زیرا که تعهد، موتور محرکه حرکت موفقیت آمیز (آفرین) رهبران است که در دنیائی از جدیت وتاثیر گذاری، انسان ها را بسوی خود جذب می کنند. زیرا که آنها بشارت دهنده زندگی بهتر و خلق دنیائی زیبا برای دیگران می باشند.


آنها آنچنان زیرکانه و هوشمندانه به دعوت می پردازند و آنچنان با شخصیت جذاب خود، در دل دیگران نفوذ می کنند که دیگران هم با دل و جان دعوت آنان را لبیک می گویند. آری آنان با عشق، صداقت و مهربانی دیگران را فرا می خوانند و در دنیائی از باور و ایمان به انسان ها اشتیاق می فروشند آنقدر به کار و دعوتشان ایمان دارند که احترام همگان را برمی انگیزند و بهمین دلیل در دعوت خود بسیار موفق هستند.


حال اگر کارگزاران روابط عمومی که کار عمده آنان ارتباط گری است خود را در پارادایم و قالب رهبری قرار دهند بنظر می رسد که این خود یک میان بر باشد برای رسیدن به موفقیت های بزرگ در این حرفۀ خطیر که منحصراً مبادله احساس و اندیشه با انسان هاست. همان انسان هایی که می توان با برقراری یک رابطه زیبا با آنها هدف های متعالی روابط عمومی را تحقق بخشید و به توفیقات بزرگی دست یافت.
 

منبع: آرشیو سومین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی‌ ایران
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.