Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه در در دوران سخت پیشرفت کنیم / ۱۲ راه برای غلبه بر شکست کسب وکارهای کوچک

به قلم Ayodeji Onibalusi

کارشناس ارشد بازاریابی

شکست برای یک کارآفرین اجتناب ناپذیر است. اینها راه هایی برای غلبه بر شکست هستند. 

شکست ریشه در ذهنیت شما دارد. با یک رویکرد انعطاف پذیر و مثبت و تمایل برای تغییر شروع می شود. به گفته وینستون چرچیل «برای پیشرفت باید تغییر کرد؛ بی نقص بودن یعنی تغییر مداوم.» شکست، به خصوص برای یک تجارت، بخشی از زندگی است. نحوه برخورد ما نشان می دهد که در نهایت به موفقیت خواهیم رسید یا خیر.

ما می توانیم درس های زیادی از صاحبان کسب وکار در گذشته بیاموزیم، مثلا کلنل دیوید ساندرز، موسس KFCاین بازنشسته فقیر در سن ۶۵ سالگی، با سرمایه ای حدود ۱۰۵ دلار، به سفر در آمریکا پرداخت تا سرمایه گذاری برای تجارت مرغ سوخاری خود پیدا کند. پیشنهادش دائما رد می شد. با این حال، او ذهنیتی مثبت و تمایل به تغییر داشت و به همین دلیل به تلاش خود ادامه داد. بالاخره کسی لیاقت او را دید، سرمایه گذاری کرد و KFC متولد شد. او در سن ۷۴ سالگی شرکت را به قیمت ۲میلیون دلار فروخت. این افزایش قیمت در مقایسه با ۱۰۵ دلار اولیه واقعا چشمگیر است.

درسی که باید بگیریم این است که ذهنیتی مشتاق برای تغییر همراه با تلاش، کوشش و تعهد، برخی از ویژگی های لازم برای موفقیت در تجارت هستند. با این کار بر شکست های تجارت خود غلبه می کنید و در دوران رکود اقتصاد، جدایی از همسر و سایر مشکلات شخصی و حرفه ای روحیه خود را از دست نخواهید داد.

از این قوانین پیروی کنید تا تجارتی پایدار و آماده برای مقابله با توفان ها و سختی های راه ایجاد کنید.

۱- همیشه آینده نگر باشید و نقشه ای واضح و روشن برای آینده آماده کنید.

قبل از آنکه تجارت خود را شروع کنید، یک چشم انداز داشته باشید و آن را یادداشت کنید.

از آن به عنوان یک نقشه برای ایجاد طرح تجاری خود استفاده کنید.

از قبل فکر کنید. از تجارت خود انتظار چه نتیجه ای را دارد؟ انتظار دارید در ماه ها و سال های آینده تجارت شما صاحب چه جایگاهی باشد؟

برای کمک به تصمیم گیری، چشم انداز شما باید این ویژگی ها را داشته باشد:

– تعریفی از ماموریت

– محصول و خدماتی که ارائه می دهید

– جایگاه تجارت شما

– راه های یافتن مشتری

– استراتژی های بازاریابی

– مشکلاتی که حل می کنید

– راه های رقابت با سایرین

البته این لیست، وحی منزل نیست.

چشم انداز شما می تواند هر اندازه که می خواهید کوچک یا بزرگ باشد. نکته مهم این است که قابل دسترسی باشد.

۲- همواره سیستم تجارت خود را بررسی کنید.

بررسی یعنی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و خطرات احتمالی را شناسایی و از آنها به خوبی استفاده کنید.

هدف این کار شناسایی نقاط فعال و غیرفعال است. مثلا:

– نقاط قوت فاکتورهای درونی خوبی در درون شرکت هستند. همه چیز اینجا فعال است. به همین دلیل این بخش تجارت خود را توسعه دهید. از آن به عنوان الگو استفاده کنید.

– نقاط ضعف، عوامل درونی آسیب زننده هستند. گاهی خوب کار نمی کنند. شاید ایراد از استراتژی فروش و بازاریابی شما باشد. به نحوه انجام تغییرات نگاهی بیندازید، کاری متفاوت انجام دهید یا کار خود را متوقف کنید.

– فرصت ها از فاکتورهای خارجی به وجود می آیند و برای آینده نیز مفید هستند. روی آنها سرمایه گذاری کنید و آنها را توسعه دهید.

– تهدیدها عوامل خارجی متنوعی مثل رقبا هستند. برای پیشرفت در نقاطی از تجارت که به دلیل این عوامل آسیب دیده اند باید هدف گذاری کنید.

برای آماده سازی بررسی، ابتدا یک لیست از نقاط قوت و ضعف قابل شناسایی تهیه کنید. از خودتان بپرسید که دوست دارید تجارت تان در آینده چه جایگاهی داشته باشد. به جایگاه فعلی خود نگاه کنید. از نتایج بررسی خود برای طراحی اهدافی که قصد رسیدن به آنها را دارید استفاده و یک برنامه عمل طراحی کنید.

۳- به طور مؤثر جریان پولی را مدیریت کنید

بدون جریان پولی پایدار، کسب وکار شما شکست خواهد خورد. شما باید درآمد داشته باشید تا از پس مخارج بر بیایید. اول، در رابطه با درآمد خود پیش بینی کنید تا بدانید چه پولی وارد و چه پولی خارج می شود.

به یاد داشته باشید که این فقط یک پیش بینی است، ولی به شما دیدی در رابطه با آینده مالی خواهد داد.

از این پیش بینی برای تخمین فروش و خرج های احتمالی استفاده کنید تا بدانید چه مقدار پول در حساب خود خواهید داشت.

همیشه راه هایی برای مدیریت مؤثر جریان پولی وجود دارد، مثلا ارسال به موقع صورتحساب، گرفتن پیش پرداخت، پرداخت به موقع قبوض و برخورد با مشتریان بد حساب.

۴- به خودتان اعتماد داشته باشید و خود را برای دوران بد (اجتناب ناپذیر) آماده کنید

وقتی در مقابل آزمایش های شخصی غیرمنتظره استرس زا قرار می گیرید، ذهن تان درگیر خواهد شد. به علاوه ممکن است دچار افت اعتماد به نفس هم بشوید.

شک و تردید نسبت به توانایی های خود، اثری منفی بر کسب وکار می گذارد، به همین دلیل، از مشکلات شخصی استفاده کنید. از آنها به عنوان درس استفاده کنید و به دانش خود بیفزایید. اینها گفته های دیوید کریستینسن است؛ یک مشاور حقوقی که به افراد زیادی که زیر بار قرض های سنگین بوده اند، مشاوره ارائه کرده است.

انعطاف پذیر باشید تا از خطرات در امان باشید. بدانید که زندگی پر از مشکلات است. شرایط را به خوبی بسنجید. به جای نادیده گرفتن مشکل، درباره آن مشورت کنید. به خودتان سخت نگیرید، و باور داشته باشید که می توانید بر مشکلات غلبه کنید. شبکه ای از افراد مناسب و مفید داشته باشید. تسلیم نشوید.

«هیچوقت تسلیم نشوید» این سخن ویلیام نوبرگا است. «اگر اعتقاد داشته باشیدو واقعا به اعتقاد نیاز داشتید، حاضر خواهید بود که برای رسیدن به هدف هر چیزی را قربانی کنید. اگر خوش شانس باشید و با تیمی خوب کار کنید، آنها نیز همین ذهنیت را خواهند داشت. در تمام طول مسیر با مشکلات روبه رو خواهید شد، ولی طرز مقابله با آنها و طرز برخورد شما، موفقیت را تعیین خواهد کرد.»

۵- پایداری، تعهد و ذهنیتی مثبت تضمین کننده موفقیت هستند

شروع یک کسب وکار و به موفقیت رساندن آن کار راحتی نیست. اگر کسی چیزی غیر از این به شما گفت، بدون شک دروغ می گوید. با این حال، زنده ماندن در دنیای کسب وکار غیرممکن نیست. ذهنیت یک جنگجو را داشته باشید و تبدیل شدن به یک عدد در آمار شکست های تجاری را قبول نکنید. بر اساس الگوهای کسب وکار های کوچک، ۵۰درصد شکست کسب وکار در چهار سال اول رخ می دهد.

استیو جابز زمانی که اپل در شرف ورشکستگی بود مقاومت کرد. او گفت: «من مطمئنم چیزی که کارآفرینان موفق را از سایرین جدا می کند، پایداری است. بسیار مشکل است و شما زندگی خود را صرف آن می کنید، دوران بسیار سختی وجود دارد که اکثر مردم در طول آن تسلیم می شوند. من آنها را سرزنش نمی کنم چون واقعا بسیار سخت است.» اگر استیو اعلام شکست می کرد چه بلایی بر سر اپل می آمد؟

از داستان شکست افراد موفق به عنوان انگیزه ای برای تلاش استفاده کنید. استیون کینگ، یکی از بزرگ ترین نویسندگان، در طول زندگی اش شکست های زیادی را تجربه کرد. او نامه هایی را که در آن جواب رد نوشته بود به دیوار خانه اش میخ کرده بود. توماس ادیسون قبل از اختراع حباب لامپ بارها شکست خورد. پس از موفقیت او اظهار داشت که: الکتریسیته احتیاج به بیشترین میزان مطالعه و بیشترین میزان آزمایش دارد. من هیچوقت ناامید نشدم یا شکست را نپذیرفتم. البته این حرف را در مورد سایر همکارانم نمی توانم بزنم.»

کارآفرینان بسیاری در این لیست جای می گیرند. همه آنها تعهد و پایداری بالایی داشتند.

۶- هنگام شکست، از خانواده، دوستان و افراد حرفه ای مشورت بگیرید

تجربه از دست دادن یک شخص مهم بسیار سخت و دشوار است. ناراحتی، ناامیدی، استرس و خشم همه بر اثر این اتفاق رخ می دهند. این احساسات بخشی طبیعی از روند سوگواری هستند.

در میان گذشتن غم با سایرین می تواند از شدت آن بکاهد. در مورد آن حرف بزنید. احساس خود را به دوستان و خانواده خود بیان کنید. اگر به آنها دسترسی ندارید یا احساس می کنید که به کمک نیاز دارید، به یک فرد حرفه ای یا مشاور مراجعه کنید.

خود را غرق کار و احساسات خود را دفن نکنید. از همکار خود درخواست کنید کار شما را مدتی انجام دهد، یا کار خود را چند روزی تعطیل کنید. باید دوره سوگواری را بگذرانید و سعی نکنید زمانی که فکرتان مشغول است به کار بپردازید.

۷- مشتری را در قلب کسب وکار نگه دارید

۸۰درصد درآمد شرکت از ۲۰درصد مشتریانش به دست می آید. مشتریان وفادار، موفقیت کسب وکار شما هستند. استراتژی تجاری خود را با آنها در میان بگذارید و آنها را در جریان کمپین های بازاریابی و محصولات جدید قرار دهید. انتقادات آنها را بشنوید و نظرات خوب و بدشان را در نظر بگیرید و به آنها اهمیت بدهید.

استارباکس، برترین قهوه فروشی زنجیره ای دنیا، از تجربه مشتریان خود استفاده می کند. رفتار خوب، علاقه به مشتری و خوش اخلاقی از جمله مهم ترین شروط این شرکت برای استخدام افراد است. همچنین از خرج پول و زمان زیاد برای ایجاد بهترین خدمات برای مشتری نیز ترسی ندارند.

۸- با توجه به تأثیر اقتصادی یک طلاق، برای کسب وکار خود برنامه ریزی کنید

طلاق، نه تنها از لحاظ روحی، بلکه اقتصادی نیز بر شما تأثیر می گذارد. هزینه های طلاق می تواند بخش عظیمی از کاری را که شما برای رونق کسب وکار انجام داده بودید نابود کند.

چگونه می توانید از آسیب های طلاق و تأثیر آن بر کسب وکار جلوگیری کنید؟

یک راه، ایجاد یک توافق قبل از ازدواج است. افزون بر این، باید در نظر بگیرید که همسر شما تا چه اندازه در کسب وکارتان سهم دارد.

در خصوص بخش حقوقی، به جای عمل احساسی، سعی کنید به طور منطقی رفتار کنید. جولیا راجرز، موسس Holistic Divorce اعتقاد دارد که شما باید قانون را بشناسید و قبل از انجام کاری از سرانجام آن مطلع باشید. او اظهار می دارد که «فکر و عمل استراتژیک تأثیری مستقیم بر وجوه احساسی و اقتصادی طلاق در زندگی شما در آینده خواهد داشت.»

طلاق نباید شما را از کار بیکار کند. برای گذشتن از این مرحله حتما از مشاوره و کمک دیگران استفاده کنید. آنها چالش های شما را می شناسند و به شما کمک می کنند تا نیاز خود و کسب وکارتان را برطرف کنید.

۹- به شکست به چشم توقفی کوتاه نگاه کنید

بیل بارتمن، یکی از ثروتمندترین افراد دنیا در سال ۱۹۹۷، ۳ میلیارد دلار ضرر کرد، ولی به جای ناراحتی و سوگواری این حرف را زد: «ما همه شکست می خوریم. شاید شکست من سنگین تر از سایرین باشد، ولی اگر چشمان خود را باز کنید و دیگران و خودتان را دائما سرزنش نکنید، می توانید از آن درس بگیرید. باید به خودتان مرخصی بدهید، به عقب برگردید و از اشتباهات درس بگیرید. وقتی این کار را کردید نتایج بزرگی خواهید گرفت.»

به ما یاد داده اند که شکست بد است، به همین دلیل، وقتی شکست می خوریم دوست داریم تسلیم شویم، ولی افراد موفق از شکست به عنوان پلی برای عبور از مشکلات استفاده می کنند. آشنایی با این افراد می تواند انگیزه شما را در زمان شکست افزایش دهد.

در مورد شکست فکر کنید و راه حل هایی برای مشکلاتی که باعث شکست شما شدند پیدا کنید. از اشتباهات درس بگیرید و دفعه بعد متفاوت عمل کنید. از زندگی افرادی که بارها شکست خوردند ولی بالاخره به رویای خود رسیدند می توانید انگیزه زیادی کسب کنید.

۱۰- اهداف هوشمندانه تعیین کنید و استراتژی های منطقی برای رسیدن به آنها بچینید

اهداف خود را بنویسید. با این کار راه مشخص خواهد شد و راحت تر به آنها دست پیدا می کنید. اهداف هوشمندانه طراحی کنید و با استفاده از این مثال ها تمرکز خود را حفظ کنید:

دقیق: هدف خود را بیان کنید.

قابل ارزیابی: چه نتیجه ای می خواهید ببینید؟ آنها را به گام های آسان تقسیم کنید.

قابل دسترسی: آیا اهداف شما واقعی هستند؟ حتما منابع و زمان کافی را برای تحقق بخشی به آنها آماده کنید.

مرتبط: اهداف شما باید با کاری که برای کسب وکارتان انجام می دهید همخوانی داشته باشند.

زمان: برای خود یک بازه زمانی مشخص کنید، سپس با طراحی یک نقشه، اهداف هوشمندانه خود را عملی کنید. به این سوالات حتما پاسخ دهید:

– چارچوب زمانی چیست؟

– گام های ضروری چه هستند؟

– چه کسی به شما کمک می کند؟

۱۱- روی یک مشاور سرمایه گذاری و از تجربیاتش استفاده کنید

روی یک مشاور تجاری برای کمک سرمایه گذاری کنید. با استفاده از دانش و تجربه آنها کسب وکار خود را گسترش دهید. طبق یک نظرسنجی، ۹۳درصد کسب وکار های متوسط با کمک مشاور به جایگاه فعلی خود رسیدند.

اداره یک کسب وکار بدون هیچ کمکی کاری دشوار است. کارآفرینان به تشویق، راهنمایی و اطمینان نیاز دارند. چون مشاوران در چنین شرایطی قرار داشته اند، راه کمک را به خوبی می دانند. مشاوره های ارزشمند و فیدبک های سازنده ارائه می دهند و شما را به افراد صحیح متصل می کنند.

۱۲- ریسک های عقلانی انجام دهید، از منطقه امن خود خارج شوید و کاری متفاوت انجام دهید

ریسک عقلانی، قماری بدون توجه به نتیجه نیست. به خوبی تفکر کنید، گزینه ها را بسنجید و آنها را آزمایش کنید

مثلا، شاید بخواهید از یک استراتژی بازاریابی که ۲۰درصد بیشتر از استراتژی فعلی هزینه دارد، استفاده کنید. اول با یک سرمایه کم آن را آزمایش کنید. اگر موفق بود، پول بیشتری تزریق کنید.

در مواقعی که احساسات به شما غلبه کرده است ریسک نکنید. منطقی باشید و تصمیم خود را با همکاران، دوستان و خانواده مطرح کنید. در نهایت شما باید ریسک کنید و از منطقه امن خود خارج شوید. البته قبل از شروع از دانش و تجربه استفاده کنید.

داشتن یک کسب وکار ناموفق پایان راه نیست. شما در مسیر موانع زیادی خواهید دید، ولی راه حل غلبه بر آنها را نیز خواهید یافت. شخصی در جایی دیگری دچار همین مشکلات شده است. از داستان آنها درس بگیرید و از داستان خود به عنوان یک درس برای پیشرفت و به موفقیت رساندن کسب وکار استفاده کنید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.