Take a fresh look at your lifestyle.

رئیس مرکز جامع رشد پارک علم و فناوری امام خمینی قزوین / تحقق تولید کارآفرین نیازمند کارآمدی و کوچک شدن دولت است

رئیس مرکز جامع رشد قزوین گفت تا دولت کوچک نشود و نقش نظارتی و بسیج امکانات و بسترسازی را در یک روش مناسب با رویکرد کارآفرینی دنبال نکند، نمی توان شاهد تحول اساسی در اقتصاد و تولید بود.

به گزارش مهر، نخستین کنفرانس ملی مدیریت کارآفرینی و مهارت های ارتباطی روز پنجشنبه با حضور جمعی از فعالان شرکت های دانش بنیان، شرکت های فناور و جوانان نخبه و ایده پرداز در محل سالن اجتماعات پارک علم و فناوری امام خمینی قزوین برگزار شد.

علیرضا فریدونی در این کنفرانس اظهار داشت: دولت ها در جوامعی که انقلاب صنعتی در آنها رخ داد به عناوین مختلف همه امور را در دست گرفتند و به تدریج بزرگ شدند.

وی اضافه کرد: وسوسه قدرت موجب شد تا دولت ها بزرگ شوند و امروز به جای این که نماینده مردم باشند رئیس مردم هستند و در برخی کارها خودشان مانع رونق و موفقیت شده اند.

فریدونی یادآور شد: دولت ها در گذشته های دور تلاش می کردند تا درآمد ملی را افزایش دهند اما کم کم توزیع درآمد را هم بر عهده گرفتند تا به قول خودشان عدالت را پیاده کنند و قول دادند تا مردم را هم در این کار مشارکت دهند اما این گونه نشد.

رئیس مرکز جامع رشد پارک علم و فناوری امام خمینی قزوین اضافه کرد: در جوامع توسعه یافته مردم می گویند ما عده ای را انتخاب می کنیم تا کارهای مان را هماهنگ کنند و در واقع دولت باید نماینده واقعی مردم باشد اما امروز قدرت زیاد باعث شده مردم در مقابل دولت و نمایندگان سر خم کنند درحالی که این رویه باید برعکس باشد.

فریدونی گفت: دولتمردان باید برای رشد درآمدهای ملی و توزیع متوازن همت کنند اما کار به جایی رسیده که یک جوان نخبه برای چند میلیون تومان وام باید ماه ها معطل شود و پیچ و خم های اداری را طی کند و جواب نگیرد و با این روند ما منتظر چه تحولی باید باشیم.

وی اظهار داشت: وقتی صنعت خودرو انحصاری می شود شما باید یک خودروی ۵ میلیون تومانی را بیست میلیون تومان بخری و ماه ها در نوبت باشی و حق انتخاب نداری و با این روند می خواهیم صنعت شکوفا شود اما نمی شود.

صنعت کارآفرین نیازمند دولت کارآفرین است

فریدونی بیان کرد: دولت کارآفرین می تواند به تحقق صنعت کارآفرین کمک کند اما برای رسیدن به آن باید دولت کوچک شود نه این که بخش خصوصی کار کند، مالیات و عوارض و ده ها هزینه را متحمل شود تا دولتی بزرگ و دستگاهی با کارمندان متعدد فقط حقوق شان را از این مسیر تأمین کنند.

وی اظهار داشت: ایده بازآفرینی دولت یک رویکرد جدید مدیریتی است و در عصر دانایی دیگر مکانیزم های بوروکراتیک جامعه سنتی جواب نمی دهد و باید با عبور از این روش ها به دنبال نگاهی جدید به نوع مدیریت های خود در دستگاه های دولتی باشیم.

رئیس مرکز جامع رشد پارک علم و فناوری امام خمینی قزوین تصریح کرد: امروز دانایی حرف اول را می زند و با عبور از عصر سنتی، عصر صنعتی و ورود به دوره اطلاعات باید بتوانیم روش های نوینی را در مدیریت ها پیاده کنیم تا از توقف در بسیاری از عرصه ها خارج شویم.

فریدونی تصریح کرد: در شرایطی که یک جوان ما توانسته از آشغال گوشت، موادی تولید کند که یک گرم آن ۴ میلیون تومان ارزش دارد چرا ما باید در دادن یک تسهیلات چند میلیون تومانی به گونه ای رفتار کنیم تا این جوان از بوروکراسی اداری خسته شده و ازتولید پشیمان شود.

وی اضافه کرد: میلیاردها تومان پول این کشور در صنعتی به نام خودروسازی که همه دانش فنی آن خارجی است و هنوز نتوانسته ایم یک خودروی قابل قبول و مشتری پسند ارائه کنیم هزینه می شود تا خرج این شرکت های بزرگ تأمین شود چون به نوعی دولت در آن سهیم است اما برای چند میلیون تومان وام برای تجاری سازی محصولی فناور مشکل داریم.

فریدونی تصریح کرد: نگاه ما کارشناسی و کلان است و هرگز قصد انتقاد از دولت نیست، بلکه ایراد به سیستمی است که آنقدر بزرگ شده که هزینه خود را هم نمی تواند تأمین کند و به همین دلیل اقتصاد مقاومتی نمی تواند محقق شود.

وی اضافه کرد: اگر دولت کارآفرین، راهگشا، رقابت پذیر و رسالت مدار باشد و بازارگردی، مشتری مداری را در کنار پیگیری مورد توجه قرار دهد قطعاً به دستاوردهای خوبی خواهیم رسید.

رئیس مرکز جامع رشد پارک علم و فناوری امام خمینی قزوین یادآور شد: دولت باید در عمل خود را پاسخگوی مردم بداند و اگر این گونه بود مثلاً سازمان جهاد کشاورزی به جای توزیع کود و سم دنبال الگوی کشت می رفت و سازمان صنعت به دنبال گره گشایی از موانع تولید بود.

وی گفت: اگر دولت سکانداری کند دیگر رقیب بخش خصوصی نمی شود که وارد خرید کالا شده و کشاورز را دچار بحران کند و هنگامی که همه تسهیلات دست دولت بود و یک مدیر دولتی تصمیم می گیرد به چه کسی وام بدهد یا ندهد شاهدیم یک نفر وام ۴درصدی می گیرد و خانه و دلار می خرد و یک تولید کننده وام ۳۰درصدی می گیرد تا تولید کند و با این روند نباید انتظار رونق تولید و کسب و کار و اشتغال را داشت.

فریدونی بیان کرد: تا دولت کوچک نشود و نقش نظارتی و بسیج امکانات وبسترسازی را در یک روش مناسب دنبال نکند، نمی توان شاهد تحول اساسی در اقتصاد بود.

وی گفت: وقتی سیستم دولتی از نگرش سیاست گذاری خارج شده و به سمت مشارکت در خرید و فروش می رود دیگر بخش خصوصی قادر به رقابت نیست و دچار مشکل می شود درحالی که دولت ها باید تفکری داشته باشند تا اعتماد به نفس جامعه بالا برود.

رئیس مرکز جامع رشد پارک علم و فناوری امام خمینی قزوین اظهار داشت: دولت باید به جای خدمتگزاری به دنبال توان افزایی باشد و با بیرون کشیدن مالکیت از چنگال بوروکراسی و سپردن آن به جامعه از توان بخش خصوصی برای حل مشکلات استفاده کرده و خود نقش نظارتی و هدایتی را بر عهده بگیرد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.