Take a fresh look at your lifestyle.

در جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی مطرح شد / مروری بر چالش های مشترک پیش روی شرکت های نوآور

رئیس کمیته ارزیابی جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی که در دانشگاه شریف برگزار شد، به برخی چالش های مشترک پیش روی شرکت های نوآور پرداخت و گفت: این جشنواره طراحی برنامه های تخصصی ویژه برای رفع این چالش ها را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش ایسنا، احمد اختیارزاده فازهای مختلف فرآیند نوآوری در شرکت ها را به ترتیب فاز صفر یا توسعه ایه، غربالگری ایده ها، توسعه کسب و کار، توسعه محصول، تست و اعتبارسنجی، تولید محصول و پایش عملکرد محصول در بازار برشمرد و گفت: بر اساس ارزیابی های کمیته جشنواره که روی ۱۸ محصول انجام گرفته، فاز توسعه محصول و فاز آزمون اعتبارسنجی بیشترین اعتبار را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ممکن است کمیته ارزیابی جشنواره به لحاظ فنی تسلط کافی بر موضوعات مربوط به صنعت آن محصول را نداشته باشد، بر لزوم تشکیل کمیته های تخصصی برای هر بخش از صنعت تأکید کرد و افزود: از این طریق می توانیم ابزارهای مناسب برای ارزیابی هر بخش را تعریف کنیم.

رئیس کمیته ارزیابی جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی ضعیف ترین عملکرد شرکت های نوآور را در فاز پایش عملکرد محصول در بازار و تولید آن دانست و اظهار کرد: این موضوع ممکن است به وضعیت اقتصادی کشور و کاهش بودجه شرکت ها در زمینه تبلیغات و آگاه سازی مربوط باشد.

اختیارزاده از جمله چالش های کلیدی فاز صفر (توسعه ایده های جدید) به عدم وجود شاخص های عینی و روشن برای طبقه بندی این ایده ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تشخیص خوب یا بد بودن این ایده ها در جلسات کارشناسی و به وسیله دبیر کمیته پیشنهادات و انتقادات انجام می شود.

وی همچنین عدم برخورداری این شرکت ها از بانک ایده را یک مشکل دیگر مطرح و تصریح کرد: این ایده ها مجتمع نبوده، پراکندگی آنها در بخش های مختلف موجب دوباره کاری می شود.

وی سپس به چالش های فاز ۱ پرداخت و تشریح کرد: در غربالگری ایده ها تحلیل ریسک اتفاق نمی افتد. این در حالی است که به مسئله حقوق مالکیت فکری نیز توجه چندانی نمی شود. به عبارتی توجه به این موضوع که ایده قبلا از سوی شخص دیگری ثبت شده یا خیر مسئله حائز اهمیتی است.

رئیس کمیته ارزیابی جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی در رابطه با چالش های کلیدی فاز ۲ به غیرمتمرکز بودن اسناد اشاره کرد و گفت: چالشی دیگر در همین زمینه تحلیل ارزش و رفتار مشتری است.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.