Take a fresh look at your lifestyle.

لزوم مشارکت شرکت های نوآور در فعالیتهای نوآورانه / ایران «نوآور برتر»منطقه آسیای جنوبی و مرکزی شد

دبیر علمی جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی از قرار گرفتن ایران در جایگاه نوآور برتر در منطقه آسیای جنوبی و مرکزی در سال ۲۰۱۷ خبر داد و اظهار کرد: به لحاظ بین المللی نیز رتبه ای حدود ۷۵ را به خود اختصاص داده ایم که با توجه به رتبه بالای ۱۰۰ ایران در این شاخص در ۴ الی ۵ سال گذشته، می توان پیشرفت کشور در این زمینه را قابل تأمل دانست.

به گزارش ایسنا، علی ملکی با بیان اینکه مطالعات نوآوری یک حوزه علمی بوده و ۵۰ سال قدمت دارد، نوآوری را از اصلی ترین عوامل رشد(اقتصادی) بلند مدت کشورها عنوان کرد و افزود: بر اساس ارزیابی های انجام شده بین ۶۰ تا ۷۰درصد این رشد به توان کشورها در حوزه نوآوری بستگی دارد.


وی تمرکز جغرافیایی کشور هایی با توان بالا در این حوزه را پراکنده دانست و گفت: در خط سیر رشد اقتصادی کشور ها معمولا سه مرحله به چشم می خورد که عبارتند از دوران تمرکز عمده رشد اقتصادی بر تولید و صادرات و فروش مواد خام(Factor-driven Economy)، دوران سرمایه گذاری بر مصولات صنعتی با استفاده از مازاد فروش مواد خام(Investment-driven Factory) که در این مرحله قابلیت مونتاژ محصولات صنعتی استاندارد دنیا وجود دارد و دوران اقتصاد نوآور(Innovation) که طی آن محصولات و خدمات جدید دائما ارائه شده و دوران روشن شدن موتور رشد بلندمدت اقتصادی به حساب می آید.

عضو هیئت علمی پژوهشکده دانشگاه شریف با اشاره به اینکه کشور ما از سال ۱۳۴۰ الی ۱۳۵۰ وارد مقطع دوم شده است، گذار از مرحله دو به سه در کشور را چندان خوب ندانست و اضافه کرد: با این حال در این زمینه سیگنال های مثبتی به چشم می خورد.

ملکی در ادامه سخنانش به شاخص نوآوری جهانی(The Global Innovation Index) اشاره کرد و توضیح داد: این شاخص به مقایسه توان نوآوری کشورها و رتبه بندی آنها پرداخته و زمینه سازی های کشور ها برای گذار از مرحله ۲ به ۳ و نقاط ضعف آنها در این خصوص را مورد بررسی قرار می دهد.

وی افزود: این نظام رتبه بندی که از سال ۲۰۱۲ آغاز به کار کرده و ۸۱ شاخص را رصد می کند، به دو بخش ورودی های نوآوری و خروجی های آن تقسیم می شود. منظور از ورودی تمام آن مولفه هایی است که به نوآوری کمک می کند و خروجی ها نیز دستاوردهای کشور ها در این زمینه را شامل می شود.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.