Take a fresh look at your lifestyle.

بررسی ۱۳ راهکار عملی و ساده در این زمینه / چگونه همکار بهتری باشیم

اغلب افراد ساعات بسیاری ار در محل کار خود سپری می کنند و به همین دلیل مساعد بودن فضای آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. در واقع قرار است شما برای چندین سال روزانه ساعاتی را در محل کار خود سپری کنید و این امر در صورتی که با سختی همراه باشد، مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل از اقدامات هوشمند در این زمینه، بهبود روابط خود با سایر همکاران است.

آمارها حاکی از آن است که در راستای کاهش فشار و استرس کاری، افراد باید از سطح شادی مطلوبی برخوردار باشند، برای رسیدن به این هدف بدون تردید داشتن یک دوست خوب عامل تعیین کننده خواهد بود. یکی از عوامل رضایت شغلی و افزایش راندمان کاری، احساس خوب در محل کار است که این امر گام بزرگی در این زمینه محسوب می شود. با این حال نباید انتظار داشت که مدیریت یا فردی دیگر در این زمینه اقدامی کند، بلکه نیاز است خود شما در این زمینه پیش قدم باشید.

در همین راستا و در ادامه به بررسی راهکارهای عملی و در عین حال ساده در این زمینه خواهیم پرداخت.

۱- صبح خود را با سلامی گرم آغاز کنید

بسیاری از کارمندان صبح ها با ظاهری ناآراسته و خسته وارد محل کار خود می شوند. این امر در نگاه اول باعث خواهد شد کمتر کسی تمایل به نزدیک شدن به شما را داشته باشد. به همین دلیل ضروری است مدیریت درستی روی ساعت خواب خود داشته باشید تا انرژی لازم و زمان کافی برای رسیدن به خود، فراهم شود. با این حال اولین گام در راستای یک ارتباط خوب با سایرین در محل کار در برخورد اول صبح است که توصیه می شود با رففتاری گرم و صمیمی صورت گیرد.

۲- هنر مکالمات کوتاه را فرا گیرید

همواره افرادی که بیش از حد معمول به صحبت می پردازند، آزار دهنده هستند. این امر خصوصا در محیط کاری از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. درواقع محیط کار به صورتی است که در آن وظیفه اصلی هرکارمند انجام درست کار خود است. بدون تردید برای رسیدن به این هدف نیاز است تا افراد از سطح مطلوب تمرکز برخوردار باشند. بدون تردید پرحرفی شما خصوصا زمانی که همکارتان به کاری مشغول است زمینه ساز بروز اختلافات و برهم خوردن ارتباط دوستانه شما خواهد شد.

به همین دلیل همواره بدانید که در کجا باید صحبت کنید و در چه مواقعی نیاز به سکوت شما است. همچنین ضروری است که با همکار خود در زمینه مسائل خارج از محیط اداری نیز به صحبت بپردازید. این امر باعث خواهد شد یکدیگر را بهتر بشناسید، راحت تر درک کرده و ارتباط مستحکم تری را تجربه کنید.

۳- نظرافراد را جویا شوید

تمایل طبیعی اکثر افراد این است که در زمینه موضوعات مختلف از آنها نظرخواهی شود. در این زمینه موضوع مورد نظر تفاوتی ندارد و می توانید در زمینه تمامی موضوعات از موارد بسیار ساده و پیش پا افتاده تا مسائل مهم کاری این اقدام را انجام دهید. همچنین نوع واکنش و لحن شما نیز می تواند معجزه کند. در واقع نحوه بیان نظر و همچنین مراتب قدردانی پس از آن باعث خواهد شد در افراد حس خوبی از در کنار شما بودن ایجاد شود. این امر حتی در صورتی که نظر ارائه شده برای شما مفید نبوده نیز ضروری است.

۴- بدگویی و پشت سر حرف زدن را کنار بگذارید

اگر خواهان ایجاد دوستی با همکار خود هستید، هیچ چیز به اندازه صداقت در این زمینه تأثیرگذار نخواهد بود. به همین دلیل ضروری است همواره با همکاری که وی را به عنوان دوست خود می شناسید، رفتار صادقانه داشته باشید. با این حال این امر به معنای بیان تمام موارد نیست. درواقع هر فردی باید از حریم شخصی خاصی برخوردار باشد که این امر تنها مختص زندگی شخصی نیست و مسائل کاری را نیز در بر می گیرد. بدون تردید شما نیز دوست ندارید که پشت سر شما صحبت شود. این امر تنها در یک مورد خوشایند خواهد بود که در رابطه با خوبی های شما باشد. با این حال بدگویی برای هیچ فردی جالب نیست و واکنش های منفی را در پی خواهد داشت.

به همین دلیل لازم است خود اقدام به انجام این کار نکرده و در برابر همکاری که قصد انجام این کار را دارد با سردی رفتار کنید، به نحوی که وی حس کند شما هیچگونه تمایلی به دریافت اطلاعات در رابطه با فرد مذکور ندارید. با این حال نوع پس زدن شما باید به نحوی باشد که فرد مقابل را دچار ناراحتی نکند. بدون تردید در صورتی که همکار شما بداند که شما جزو معدود افراد بوده اید که اقدام به بدگویی نکرده، به مراتب رفتار بهتری با شما خواهد داشت.

۵- همواره خانواده خود را ناظر اعمال و رفتار خود بدانید

بروز مشکلات امری طبیعی است با این حال در برخی از این بحث ها افراد جملاتی را به زبان می آورند که منجر به خراب شدن زمینه دوستانه افراد خواهد شد. فراموش نکنید که در شرکت شما نمی توانید ارتباط خود را با افراد قطع کرده و به تنهایی کار خود را انجام دهید. این امر بیشتر شبیه یک شعار پوچ است تا راهکار عملی.

در همین راستا توصیه می شود تا به نحوی رفتار کنید که تمام پل های بازگشت به ارتباط خوب با فرد مذکور خراب نشود. راهکار مناسب در این زمینه این است که تصور کنید مشغول یاددهی اصول رفتاری با فرد عصبانی به فرزندان خود هستید، تحت این شرایط شما نمی توانید از خود رفتاری ناشایست بروز دهید. با این حال این امر نباید به نحوی باشد که فرد مقابل به خود اجازه هرگونه رفتاری را بدهد. بدون تردید رفتار محکم و در عین حال متشخصانه شما باعث می شود همگان شما را صاحب حق بدانند و این فرد عصبی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

۶- تعریف و تشویق را فراموش نکنید

خستگی ناشی از کار باعث می شود افراد نیاز به تجدید قوا داشته باشند. یکی از اقدامات در این زمینه این است که مورد تحسین دیگران قرار گیرند. این امر باعث خواهد شد تا به نحوی دلنشین کار خود را به اتمام برسانند و آماده انجام کاری جدید شوند. به همین دلیل در شرکت در تلاش باشید برای یکدیگر انرژی بخش بوده و همواره یکدیگر را مورد تشویق و تعریف های گوناگون قرار دهید. این امر نه تنها در زمینه اقدامات مثبت افراد بلکه حتی در زمینه اشتباهات نیز باید صورت گیرد.

۷- حس خوب را ایجاد کنید و آن را با سایرین به اشتراک بگذارید

سعی کنید هر هفته یک کار خوب انجام دهید. برای هر بار نیز یک همکار خود را نشانه بگیرید. برای مثال خریدن یک کیک برای تولد یکی از افراد شرکت می تواند تأثیر بسیار عمیقی بر وی داشته باشد. فراموش نکنید که در این زمینه نباید چرتکه بیندازید و بدون توقع اقدام به انجام این کار کنید. با این حال این موضوع باید به نحوی باشد که برای شما دشوار نباشد و شما را از وظایف تان دور نسازد.

۸- تلفن ها و ایمیل ها را فراموش نکنید

تأخیر در پاسخ اگرچه شما را برای مدت زمان اندکی راحت می سازد، با این حال این موضوع باعث خواهد شد وقت شناسی شما زیر سؤال برود. این موضوع که همکار شما تصور کند برای وقت وی ارزشی قائل نیستید، باعث خواهد شد امکان ایجاد ارتباطی قوی و شایسته کمرنگ شود. فراموش نکنید که مهم ترین راهکار در راستای دستیابی به محبوبیت در محل کار این است که آداب معاشرت خوبی داشته باشید. به همین دلیل رفتار صحیح خود را وابسته به رفتار دیگران نکنید و همواره طبق اصول رفتاری درست عمل کنید.

۹- کار تیمی را به درستی انجام دهید

اگرچه در شرکت هر فردی وظیفه خاص خود را دارد، با این حال واقعیت این است که ساختار شرکت به شکل یک سیستم است و تحت این شرایط عملکرد هریک از افراد بر یکدیگر تاثیر خواهد گذاشت. بدون تردید کار تیمی یک هنر است و قواعد خاص خود را دارد. در صورتی که نسبت به اصول آن آگاهی کافی نداشته باشید، ممکن است دچار خطاهای بسیاری شوید.

در راستای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی راهکار اساسی این است که در درجه اول مطالعات خود را در این زمینه افزایش دهید. در گام بعد بهتر است از تمام افراد شرکت حتی مدیریت برای اجرای بهتر آن و بهبود ضعف های خود کمک بگیرید. همواره به خاطر داشته باشید که رسیدن به موفقیت نتیجه کار تیمی بوده و تحت این شرایط لازم است از فردی که تلاش بیشتری از خود نشان می دهد همواره تشکر و قدردانی کنید. همچنین در راستای ارتباط دوستانه کمک به سایرین خصوصا آن دسته از همکاران که با مشکلی مواجه هستند، مهم است.

۱۰- توقع از سایرین را به اندازه عملکرد خود با آنها قرار دهید

بدون تردید حتی اگر با فردی رفاقتی نیز نداشته باشید، فضای همکاری ایجاب می کند که از او توقعاتی داشته باشید. با این حال این موضوع باید به حدی باشد که خود شما نیز انتظارات برابر را برای آنها برآورده می سازید. در غیر این صورت می تواند زمینه ساز بروز اختلافات شود. همچنین به خاطر داشته باشید که در هر شرکتی معمولا یک یا دو نفر از نظر کاری با شما ارتباط بیشتری دارند، در این زمینه لازم است سطح عملکرد خود را با یکدیگر هماهنگ سازید تا بهترین تعامل ممکن صورت گیرد و راندمان کار در سطح بالایی باشد. تقسیم کار درست و یکسان در نهایت از فشار ناعادلانه بر یک نفر جلوگیری خواهد کرد که خود موضوعی بسیار سودمند خواهد بود.

۱۱- وقت شناس باشید

این موضوع نه تنها در زمینه با ارتباط شما با دیگران، بلکه از نظر موفقیت شخصی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هیچ چیز در جهان به اندازه زمان باارزش نیست و همین موضوع ضرورت مدیریت آن را تشدید می کند. با این حال در راستای همکار خوب بودن ضروری است که همواره زمان دیگران را مدنظر قرار دهید. برای مثال برای قرارهای کاری خود درست در زمان معین حاضر شوید. این موضوع تابع وجود نظم در شما است. در صورتی که در این زمینه با مشکل مواجه هستید توصیه می شود نظم را به عنوان عاملی تعیین کننده به صورت جدی تمرین کنید.

۱۲- نظرها و ایده های خود را با لحنی درست مطرح کنید

همواره مشاهده شده است که برخی افراد به خود اجازه اظهار نظر در زمینه هر چیزی را می دهند. این موضوع در صورتی که با لحنی درست مطرح شود مانعی ندارد. با این حال این دسته از افراد معمولا این سیاست را فقط برای خود می خواهند و در برابر رفتارهای مشابه واکنش تندی از خود نشان می دهند. فراموش نکنید که شما تنها همکار سایر افراد محسوب می شوید و هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها رفتار ناشایست شما را تحمل کنند. شکایت اکثر همکاران تان در نهایت باعث خواهد شد شما موقعیت شغلی خود را از دست بدهید.

این موضوع بدون شک مضر خواهد بود و در راستای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی لازم است رفتارهای درست را فرا بگیرید و آن را جایگزین اقدامات نادرست خود کنید. درواقع در ابراز ایده های خود باید به نحوی عمل کنید که به مخاطب حس بدی القا نشود و همچنین سایرین نیز به راحتی بتوانند به خود اجازه دهند تا در زمینه با موضوعات مختلف مرتبط با شما حرف های خود را بیان کنند.

۱۳- همواره مثبت اندیش باشید

انسان های منفی و ناامید روح آدم را خسته می کنند. فراموش نکنید که در محل کار افراد به قدر کافی در معرض فشار و خستگی های ناشی از ساعات کاری خود هستند، به همین دلیل دیگر تحمل رفتارهای منفی و سرد شما را نخواهند داشت. در صورتی که خواهان محبوبیت و یافتن دوستان زیادی در محل کار خود هستید لازم است همواره نسبت به موضوعات، خصوصا مواردی که اطلاع کافی از آن ندارید با امیدواری سخن بگویید. در واقع مهربانی سخت نیست و هیچ هزینه ای به همراه ندارد با این حال تأثیر آن به مراتب زیاد و مفید محسوب می شود.

در واقع یک قانون کلی و ساده در زمینه روابط با همکاران وجود دارد و آن این است که با دیگران به نحوی تعامل کنید که دوست دارید با شما نیز به همان صورت رفتار شود.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.