Take a fresh look at your lifestyle.

حفظ مشتری با ۱۰ استراتژی مهم در بازاریابی

حفظ مشتری با ۱۰ استراتژی مهم در بازاریابی

بسیاری از صاحبان مشاغل به جای حفظ، بر مرحله جذب تمرکز می کنند. به همین دلیل است که مردم به بازاریابی مانند عمل جذب مشتری به کسب وکار خود نگاه می کنند. نگه داشتن مشتری ها یا حفظ آنها، اگر بیشتر از جذب اهمیت نداشته باشد، اهمیتی برابر دارد.

بر اساسBain & Company، هزینه جذب مشتری، هفت برابر هزینه حفظ آن است. همچنین اگر سالانه فقط ۵درصد مشتریان خود را حفظ کنید، می توانید افزایش سود ۱۲۵درصدی داشته باشید. استراتژی های حفظ در بلندمدت جواب می دهند و به شما کمک می کنند در طول زمان، یک کسب وکار خوب بسازید.

باهوش باشید. یک استراتژی حفظ موفق ایجاد کنید تا مشتری های جدید شما را به مشتریان بلندمدت تبدیل کند. فرمول یک کسب وکار موفق این است که کمتر هزینه کنید، بیشتر درآمد داشته باشید.

برای ساخت یک برنامه بازاریابی حفظ موفق، باید درباره اینکه شرکت تان تلاش های بازاریابی خود را چگونه اولویت بندی می کند، دوباره فکر کنید. برای تغییر تمرکز از جذب به حفظ، موارد زیر را در نظر بگیرید:

۱. اضافه کردن CRM

یک سیستمCRM، یا سیستم مدیریت ارتباط مشتری، به شما اجازه می دهد که با استفاده از یک بستر (پلتفرم) اتوماتیک، مشتریان خود را دنبال، بر آنها نظارت کرده و با آنها ارتباط داشته باشید. می توانید پیام ها را تنظیم کنید تا بر اقلام، مسائل، محصولات یا اطلاعات مورد علاقه مشتریان خاص تمرکز کند که باعث حفظ ترکیب ارتباطی شما می شود.

۲. استراتژی های حفظ را اولویت بندی کنید نه استراتژی های جذب را

تمرکز را از روی تبلیغ تلفنی، تبلیغ از طریق وسایل ارتباط جمعی و تبلیغات عمومی به ارتباط با مشتریان موجود تغییر دهید. تاکتیک های فهرست پایین را به ترکیب بازاریابی خارجی خود و به عنوان بخشی از تلاش های حفظ خود اضافه کنید و اجازه دهید تیم تان بداند که اول باید بر انجام این کارها تمرکز کند.

۳. بودجه برای بازاریابی حفظ

برای حمایت از تلاش های حفظ، باید به اندازه ای که در گذشته برای حمایت از تلاش های جذب هزینه کرده اید، بودجه اختصاص دهید.

۴. ارزش مشتری را بسنجید

ارزش مشتری را دنبال کرده، سنجیده و بر آن نظارت کنید، مخصوصا ارزش بلندمدت مشتری را دریابید. به جای اندازه گیری فروش فردی به تنهایی، از دیتابیس خود برای اندازه گیری فروش توسط مشتری استفاده کنید. ارزش بلندمدت مشتری، بر اساس تاخر، فراوانی و ارزش پولی خریدهای خود، امتیازی را به خریداران اختصاص می دهد. هرچه ارزش مادام العمر بالاتر باشد، سرمایه گذاری بیشتری در تلاش های حفظ آن مشتری خواهید داشت، زیرا آنها مشتریان خوبی برای شرکت شما محسوب می شوند.

۵. روی خدمات تمرکز کنید

روش حفظ مشتریان، از طریق خدمات مشتری عالی است. خدمات مشتری را به اولویتی برای تیم خود تبدیل کنید. به افراد، قدرت کنترل مشکلات را بدهید و بعد از حل بلیت های خدمات، مشتریان را دنبال کنید تا مطمئن شوید مشکلی باقی نمانده باشد. اغلب، مشتریان، شرکت ها را بر اساس قیمت تغییر می دهند اما خدمات اصلی، اعتبار بلندمدت را برای کسب وکار شما به دنبال دارند.

بازاریابی

حالا که برخی از استراتژی های اساسی حفظ را یاد گرفتید، بیایید نگاه نزدیک تری به تاکتیک های حفظ داشته باشیم. این تاکتیک ها، از استراتژی های بالا حمایت و کمک می کند تا مشتریان به کسب وکار شما بازگردند.

۶. پیام های مکرر بفرستید

ایمیل و کارت پستال، روش های ارزانی برای حفظ ارتباط با مشتری هستند. فروش های آینده را به مشتریان یادآوری کنید و یا برای آنها یک یادداشت «متشکرم» و یک کوپن بفرستید تا آنها را به خرید دوباره تشویق کنید. به یاد داشته باشید که ایمیل ها را فقط برای مشتریانی بفرستید که به دریافت آنها تمایل دارند (فهرست ایمیل شما را انتخاب کرده اند.)

۷. ارتباط در رسانه اجتماعی

رسانه اجتماعی فقط برای فرستادن پیام برای طرفداران و دنبال کنندگان خود نیست. رسانه اجتماعی برای ارتباط است. به اشتراک بگذارید، پبام بدهید و از کسانی که پست های شما را به اشتراک می گذارند تشکر کنید. حضور مداوم و درستی در رسانه اجتماعی داشته باشید و از پلتفرم های متعدد رسانه اجتماعی به خوبی استفاده کنید، نه اینکه همزمان از تمام پلتفرم ها استفاده کنید. بهتر است روی چند پلتفرم تمرکز کنید و به خوبی با آنها کار کنید تا اینکه با همه پلتفرم ها کار کنید و موفقیت کمی داشته باشید.

نمونه پرسونای مشتری فارسی

۸. شکایت ها را به فرصت تبدیل کنید

به یاد داشته باشید که در کسب وکاری که بر پایه حفظ استوار است، خدمات در اولویت قرار دارند. شکایت ها آزار و اذیت نیستند، بلکه موقعیت هایی هستند تا با مشتریان خود در ارتباط باشید. از این فرصت برای حل کامل مشکل و برای تشکر از آنها با خدمات اضافی استفاده کنید.

۹. یک برنامه خریدار دائمی را راه اندازی کنید

برنامه های خریدار دائمی (پاداش و تخفیف به مشتریان دائمی) برای بسیاری از مشتریان آشنا هستند و می توانند با کارت پانچ یا کارت استیکر شروع شوند. هدایای ساده و دوستانه ای را در نظر بگیرید.

۱۰. یک رویداد را میزبانی کنید

چه کسب وکار آنلاین داشته باشید چه آفلاین، میزبانی یک رویداد را در نظر بگیرید. کسب وکارهای آنلاین می توانند پادکست ها، رویدادهای پاداشی، ساعت های سؤال و جواب «دفتر کار باز» یا فروش های ویژه را میزبانی کنند. کسب وکارهای بریک اند مورتار (در واقع به شرکت هایی اطلاق می شود که سازمان واقعی دارند و مجازی نیستند) می توانند احزاب خاص، رویدادهای باز، میزبانی سخنرانی ها، پرده برداری از محصولات جدید و دیگر رویدادها را در فروشگاه های خود داشته باشند. برخی رویدادها را فقط به مشتریان کنونی خود اختصاص دهید که در این صورت، یک رویداد را به یک تاکتیک حفظ تبدیل کرده اید.

چگونه میتوانیم ذهنیت مشتری را برای خرید یک محصول تغییر دهیم؟

منبع: فرصت امروز

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.