Take a fresh look at your lifestyle.

مسائل حقوقی مربوط به دریافت نماد اعتماد الکترونیک

اگر کسب وکار اینترنتی دارید که در آن از یک درگاه جهت پرداخت بهره می برید، جزو آن دسته از کسب وکارهایی هستید که باید از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشانه و نماد اعتماد الکترونیکی اخذ کنید.

به گزارش isfahanplus این امر از چند جهت برای مرکز اهمیت دارد:

۱- جهت ساماندهی کسب وکارهای اینترنتی

۲- احراز هویت صاحبان کسب وکارها

۳- مشخص شدن صلاحیت ایشان

۴- حفظ امنیت پرداخت های مشتریان

۵- ایجاد بستر پرداخت مطمئن

۶- امکان پیگیری حقوقی و قضایی از نهادهای ذی ربط و قانونی در صورت بروز مشکل برای مشتریان و جلوگیری از متضرر شدن کاربران کسب وکار اینترنتی

کسب وکارهایی که مشمول مقررات نماد اعتماد الکترونیکی نمی شوند:

۱- سایت هایی که در قبال خدماتی که ارائه می دهند پولی دریافت نمی کنند. به بیان دیگر ارائه خدمات و سرویس آنها رایگان است.

۲- پلتفورم هایی که به خریدارانشان امکان سفارش نمی دهند.

۳- درگاه هایی که زیر دامنه درگاه اصلی هستند. در این حالت صرفا دامنه اصلی باید اینماد دریافت کند و درگاه زیردامنه نیازی به تقاضای اینماد نخواهد داشت.

۴- اگر سایت ها قسمتی تحت عنوان فروشگاه دارند صرفا برای همان بخش باید نماد اعتماد دریافت کنند.

مدت نماد اعتماد الکترونیکی: ۱ سال است. پس از انقضای مدت باید نسبت به تمدید آن اقدام کنید در غیر این صورت به عنوان متخلف شناخته خواهید شد. فرآیند تمدید به این شکل است که صاحب اینماد باید سه هفته قبل از انقضای مدت درخواست تمدید خود را به مرکز ارائه دهد. مرکز پس از ارزیابی طول مدت فعالیت، نسبت به تمدید مجوز اقدام می کند.

– کسی که می خواهد درخواست اینماد را به مرکز تقدیم کند باید مالک کسب وکار باشد. مالک کسب وکار می تواند شخص حقیقی (افراد) و یا شخص حقوقی (شرکت ها و موسسات) باشد.

– نماد اعتماد قابل واگذاری و انتقال است. این انتقال شرایط خاص و پیچیده ای ندارد. صرف معرفی فرد موردنظر به مرکز، ارزیابی و موافقت مرکز انتقال انجام می شود.

برخی کالا و خدمات هستند که از طرف پلیس فتا جزو فهرست اقلام ممنوعه هستند. ارائه خدمات در خصوص این اقلام غیرمجاز است در نتیجه حتما توجه داشته باشید که نوع ارائه خدمت و محصول در شمار اقلام فهرست شده نباشد، چراکه در این صورت، نماد اعتماد الکترونیکی به کسب وکار معرفی تعلق نخواهد گرفت. (فهرست این اقلام در انتهای متن قابل مشاهده است)

پس از اخذ اینماد نهادهای نظارتی و ارزیابی مدام پلتفورم ها را که می تواند سایت، نرم افزار یا هر پلتفورم دیگری که اینماد برای آن اخذ شده، مورد سنجش قرار می دهند. نتیجه ارزیابی ها بدین شرح است:

۱- در صورت تخطی از مقررات مرکز و اثبات تخلف، نماد اعتماد الکترونیکی ابطال می شود. در صورت ابطال نماد اعتماد الکترونیکی مالک، به مدت ۲۴ ماه حق دریافت نماد اعتماد را نخواهد داشت به بیان دیگر از این حق محروم خواهد شد.

۲- گاه نتیجه نظارت و ارزیابی ها، منتج به عدم تمدید نماد خواهد شد.

به منظور جلوگیری از ابطال یا عدم تمدید نماد اعتماد سعی کنید به تمامی مقررات و شرایط مرکز پایبند باشید.

فرآیند اعطای نماد:

۱- ورود به سایت اینماد

۲- تقدیم درخواست

۳- بررسی درخواست

۴- امضای تعهدنامه (همان مقررات و قوانین)

۵- اعطای اینماد

اینماد اخذ شده برای شخص حقوقی (شرکت و مؤسسه)

۱- در صورتی که دارنده اینماد یا مدیرعامل فوت کند یا محجور شود، هیأت مدیره مکلف است ظرف ۱۵ روز مراتب را به مرکز اعلام کند. همچنین هیأت مدیره مکلف است ظرف یک ماه فرد جایگزین را هم به مرکز معرفی کند. در غیر این صورت مقرر نماد اعتماد به مدت دو ماه تعلیق می شود. اگر شرایط موردنظر فراهم نشود، نماد ابطال خواهد شد.

۲- اگر شرکت منحل بشود چه انحلال به صورت ارادی رخ دهد و چه قهری (به حکم دادگاه) صورت پذیرد، نماد اعتماد ابطال می شود. مگر اینکه ظرف یک ماه وفق مقررات قانونی، اینماد به شخص دیگری منتقل شود. این انتقال باید مورد تأیید مرکز قرار بگیرد. در واقع شخص جایگزین به مرکز معرفی و در صورت تأیید صلاحیت وی، نماد به او منتقل می شود.

در صورت استعفای مدیرعامل، رئیس هیأت مدیره ظرف ۴۸ ساعت باید مراتب را به مرکز اعلام و ظرف یک ماه هم نسبت به معرفی مدیرعامل جدید اقدام کند. در این مدت هم نماد تعلیق خواهد شد.

اینماد اخذ شده برای شخص حقیقی

در صورت فوت یا محجوریت شخص حقیقی ورثه یا قیم شخص می توانند با هماهنگی مرکز، ظرف شش ماه نسبت به مالکیت اینماد اقدامات لازم را انجام دهند تا نماد اعتماد به ایشان منتقل شود. عدم اقدامات لازم در موعد مقرر باعث ابطال نماد خواهد شد.

– برای اخذ نماد اعتماد، کسب و کار می بایست دارای هفت شاخص باشد:

۱- مشخص شدن مالک کسب و کار

۲- روشن شدن کسب وکار

۳- قانونمندی کسب و کار (جزو کسب و کارهای غیر مجاز نباشد)

۴- شفافیت فرآیند فروش

۵- حریم خصوصی کاربران

۶- امنیت

۷- ثبت و پیگیری شکایات

تخلفات: در صورتی که از طرف مردم یا نهادهای نظارتی دستگاه های اجرایی تخلفی گزارش شود، طبق دستورالعمل موجود گزارش به کمیته نظارت اعلام می شود. پس از بررسی صورت گرفته کمیته اقدام به صدور رأی می کند. اگر تخلف یاد شده عنوان مجرمانه داشته باشد، پرونده جهت رسیدگی قضایی به مراجع ذی ربط ارسال می شود. پس از صدور حکم، دارنده نماد می تواند مراتب اعتراض و دفاعیات خود را ظرف ۲۰ روز اعلام کند. توجه داشته باشید که در این مدت نماد اعتماد تعلیق خواهد شد.

کارشناس ارشد حقوق

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.